×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رشد نگران کننده مهاجرت پزشکان/ مشهد ۳ هزار پزشک عمومی بیکار دارد
حسین کو ه زاد

دکتر علیرضا صداقت در نشست خبری که در محل سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه در سرزمینی که این همه ظرفیت و پتانسیل در حوزه های مختلف وجود دارد، حیف است که پزشکان به فکر مهاجرت می افتند، اظهار داشت: اگر این همه پیشرفت ها، تلاش پزشکان و کادر درمان نبود، چگونه می توانستیم کرونا را تا وضعیت فعلی کنترل کرده و پیش ببریم؟
به گزارش توس اکو، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه روند مهاجرت پزشکان آمار رو به رشدی دارد و این موضوع به وضعیت نامناسبی تبدیل شده است افزود: برای تربیت هر پزشک هزینه‌های هنگفتی می‌شود و با مهاجرت پزشکان، این سرمایه‌های مهم نیروی انسانی هدر می‌رود.
وی اضافه کرد:سال گذشته ۳۰۰۰ پزشک از کشور مهاجرت کرده‌اند که این میزان چندین برابر سال‌های گذشته بوده است و بخشی از آنها ساکن مشهد و خراسان رضوی بوده‌اند.
رییس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان این که مهاجرت پزشکان علل متعددی دارد افزود: یکی از علل مهاجرت پزشکان پایین‌بودن تعرفه‌های پزشکی است و به طور یقین عوامل مهم اجتماعی دیگری در این زمینه دخالت دارند که پزشک مجبور می‌شود برای داشتن زندگی بهتر وطنش را ترک کند.

اُمیکرون می‌آید
وی در ادامه و درباره ورود کرونای اُمیکرون به کشور بیان کرد: هنوز کیت تشخیص اُمیکرون در کشور موجود نیست اما مطابق آخرین جلسات قرار است برای بیماران مشکوک این نوع کیت تهیه شود و در دسترس مراکز بهداشت قرار گیرد.
صداقت با اشاره به واکسیناسیون ۷۱ درصدی مردم استان در دو نوبت تزریق واکسن اظهار کرد: کرونا تاکنون سیزده جهش رسمی داشته است و احتمال دارد در نوع جهش یافته اُمیکرون زمان چند برابر شدن بیماران مبتلا در هفت روز اول ۱۰ برابر سایر جهش ها باشد.

۱۰ میلیون نفر هنوز واکسن نزده اند
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد بیان کرد: حدود ۱۰ میلیون نفر معادل ۱۵ درصد جمعیت واجد شرایط در کشور واکسن نزده اند.
صداقت با بیان اینکه در بزرگ ترین مطالعات کشور مشخص شده است که واکسن تا حدود بسیار زیادی از شدت بیماری و بستری و بدحال شدن افراد جلوگیری می کند، افزود: نگرانی هایی وجود دارد که شاید برخی داروها و واکسن ها بر جهش های کرونا بی اثر باشد.
وی توضیح داد: برای اینکه ببینیم روی هر جهش کرونا چه رفتار آزمایشگاهی ای وجود دارد، عموما یک تا دو هفته زمان لازم است. گزارش های جدید اُمیکرون هنوز مستند نیست. بین ۲ تا ۴ هفته برای خروجی گزارش های بالینی زمان لازم داریم. اما شهروندان بدانند در محیط آزمایشگاه محققان می توانند در کمتر از ۶ هفته واکسن هر نوع جهشی را تهیه کنند.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد بیان کرد: می توان امیدوار بود که در ۱۰۰ روز آینده واکسن این جهش هم وارد بازار شود.صداقت بیان کرد: درصد ماسک زدن در میان شهروندان به ۴۰ درصد رسیده است، شهروندان هم بدانند که به احتمال زیاد اُمیکرون وارد کشور و مشهد خواهد شد.

واکسیناسیون زیر ۱۲ سال فعلا منتفی است
وی درباره زمان واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال گفت: برای تزریق واکسن به گروه سنی زیر ۱۲ سال منتظریم نتایج بالینی در کشورهایی که این کار را انجام داده اند به بار بنشیند. در این راستا در کمیته علمی ستاد کرونای استان درخواست کردیم یکم بهمن ماه زمان بازگشایی مدارس ابتدایی قرار گیرد و منتظر وصول نتیجه هستیم.
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد اظهار کرد: این را که پزشکانی افزون بر تعرفه مد نظر مبالغ دیگری دریافت کنند تأیید نمی کنیم. هر پزشکی از این موضوع پیروی نکند، ما به عنوان یکی از نهادهای نظارتی ورود پیدا می کنیم.
صداقت درباره عمل جراحی بینی یک خانم مشهدی که منجر به فوت این شهروند شد نیز توضیح داد: این پرونده خارج از نوبت در حال رسیدگی است و جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.

وجود ۳۰۰۰ پزشک عمومی بیکار در مشهد
مسعود زحمتکش، عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه شهر مشهد ۵۰۰۰ پزشک عمومی دارد، افزود: با احتساب این تعداد پزشک به ازای هر ۶۰۰ نفر یک پزشک عمومی در شهر وجود دارد.
مسعود زحمتکش ادامه داد: از بیش از ۵۰۰۰ پزشک عمومی مشهد تنها ۲۲۰۰ نفر پروانه طبابت گرفته اند و فقط ۹۰۰ پزشک عمومی مطب دارند. زیرا این پزشکان عمدتا توان مالی تأسیس و اداره مطب را ندارند.۳۰۰۰ پزشک عمومی بیکار هم در مشهد وجود دارد.

۶۰۰ مطب و مرکز درمانی در خیابان احمدآباد
عضو هیئت مدیره نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه ۶۰۰ همکار ما در خیابان های پرستار محتشمی و عارف مشهد، مطب، داروخانه، کلینیک رادیولوژی آزمایشگاه و مرکز درمانی دارند ادامه داد: در این محدوده حدود ۳۵۰۰ تخت بستری داریم.
وی بیان کرد: تجمع مراکز درمانی و بیمارستانی در یک محدوده به نوعی رفاه برای شهروندان است. این خیابان ها مشکل تردد دارند که باید توسط شهرداری رفع شود.
وی افزود: تعرفه سال ۹۸ پزشکان ۱۰ درصد و در سال ۹۹ معادل ۱۵درصد افزایش پیدا کرده است و پزشکان در حقیقت تنها صنفی هستند که خود حق تعرفه گذاری ندارند.

افزایش ۴ برابری مهاجرت در گروه پزشکی
زحمتکش ادامه داد: در سال ۹۶ تا ۹۸ حدود ۲۴۰۰ پزشک از ایران درخواست مهاجرت داشته اند و در یک سال اخیر این آمار به ۳۰۰۰ نفر رسیده است.

بررسی ۳۵ پرونده شهدای سلامت در خراسان رضوی
مدیر روابط عمومی نظام پزشکی مشهد در بخشی از سخنانش با اشاره به پرونده شهدای سلامت در دوران کرونا گفت: در حال حاضر ۳۵ پرونده شهدای سلامت درمناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی تشکیل شده است که ۱۸ پرونده به نتیجه رسیده است.
زحمکش افزود: از این تعداد ۶ نفر از آنها پزشک اعم از متخصص و عمومی بوده‌اند و بقیه نیز در سایر گروههای پزشکی مانند پرستار، داروساز، دندانپزشک و بینایی سنجی فعال بوده اند که جان خود را در حین خدمت به مردم به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.
وی اضافه کرد: ۱۷ پرونده شهدای سلامت از استان خراسان رضوی نیز اکنون در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال بررسی است و باید به اثبات برسد که از این تعداد نیز ۶ نفر پزشک هستند.
سازمان نظام پزشکی مشهد اکنون دارای ۱۸ هزار عضو از میان پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، ماماها، صاحبان آزمایشگاههای تشخیص طبی و کارشناسان پروانه دار است که امور صنفی خود را از طریق این سازمان مردم نهاد پیگیری می‌کنند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.