×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
افزایش حجم تجارت خراسان رضوی با کشورهای آسیای میانه
حسین کو ه زاد

به گزارش توس اکو ، محمدعلی امیر فخریان در تشریح وضعیت تجارت استان در سال گذشته به خبرنگار ما گفت: به بهانه کرونا دولت ترکمنستان ورود تمام کامیون‌ها را از کشورهای مختلف ممنوع کرد و این باعث شد ما برای صادرات به آسیای میانه با محدودیت مواجه شویم؛ اما از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، رئیس‌جمهوری مذاکراتی با همتای ترکمنستانی خود داشت و شرایط بهبود یافت و آمارها هم نشان می‌‎دهد که حجم تجارت ما با کشورهای آسیای میانه افزایش قابل‌توجهی داشته است.

وی افزود: به‌طور مثال، در تجارت با ازبکستان ۹۳درصد رشد را شاهد هستیم و این کشور به دومین شریک تجاری ما تبدیل‌شده است. میزان تجارت با ترکمنستان نیز ۱۴۲درصد رشد یافته و این کشور هم‌اکنون سومین شریک تجاری استان ماست.

امیر فخریان همچنین از افزایش ۱۶۰۰درصدی تجارت با تاجیکستان و تبدیل‌شدن این کشور به ششمین شریک تجاری استان خبر داد و اظهار کرد: در تجارت با قرقیزستان و قزاقستان نیز به ترتیب ۶۴درصد و ۴۸درصد رشد داشته‌ایم. این آمار و ارقام، اثر اقدامات دولت و کاهش محدودیت‌های کرونایی در سال گذشته بوده است و امیدواریم با تغییر دولت ترکمنستان و افزایش رایزنی‌ها این وضعیت بیش از سال گذشته بهبود یابد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی با اشاره به افزایش ۱۷درصدی تجارت استان در سال گذشته، تصریح کرد: حدود ۶درصد از این رقم مربوط به صادرات و ۱۱درصد مربوط به واردات بوده است. درمجموع، به رقم ۲میلیارد دلار تجارت خارجی رسیده‌ایم که یک میلیارد و ۴۲۰میلیون دلار از این مقدار، مربوط به حوزه صادرات و ۸۰میلیون دلار مربوط به حوزه واردات بوده است و درنهایت تراز تجاری ما مثبت ۸۰۰میلیون دلار است.

وی البته به کاهش صادرات به افغانستان و اسپانیا در سال ۱۴۰۰ اشاره و اذعان کرد: باوجود رشد ۶درصدی صادرات استان در سال گذشته، در صادرات به افغانستان ازنظر ارزشی، ۲۹درصد کاهش و در صادرات به اسپانیا ۱۸درصد کاهش داشته‌ایم. این دو کشور از شرکای اصلی تجاری ما بودند و متأسفانه با کاهش صادرات به آن‌ها مواجه شدیم. بیشترین افزایش صادرات ما به بلغارستان و تاجیکستان بوده است.

 

چرا صادرات به افغانستان کاهش یافت؟

امیر فخریان درباره چرایی کاهش صادرات به افغانستان گفت: تحولات سیاسی و تغییر حکومت این کشور و نیز وضع قوانین جدید و افزایش فقر در بین شهروندان افغان باعث شد حجم تجارت این کشور با تمام دنیا کاهش یابد. البته در ایران کمترین کاهش صادرات به افغانستان مربوط به خراسان رضوی بوده و خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان کاهش بیشتری در صادرات خود داشتند.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به ثباتی که در افغانستان در حال شکل‌گیری است و تمایل دو کشور به ارتقای روابط تجاری و نیز ارتباطات دیرینه، روند رو به رشدی را در تجارت دو کشور شاهد باشیم. البته یکی از اهداف ما در بحث روابط تجاری با کشورهای همسایه، ایجاد روابط برد- برد است؛ به‌گونه‌ای که طرف خارجی نیز از این ارتباط، احساس انتفاع کند. در خصوص کشور افغانستان ما در سالهای گذشته به دنبال افزایش واردات از این کشور در خصوص اقلام موردنیازمان بودیم؛ اما با توجه به اینکه افغانستان نتوانسته کالاها را مطابق استانداردهای ما تأمین کند، کمی به چالش خوردیم. از طرفی، در واردات کالاهایی که در کشورمان تولید می‌شود نیز، با ممنوعیت مواجهیم.

امیر فخریان از پیش‌بینی راهکارهایی برای افزایش واردات از افغانستان گفت و افزود: ازجمله این راهکارها، سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق ویژه یا داخل کشور برای تأمین مواد اولیه از افغانستان، ایجاد ارزش‌افزوده بر روی کالاها در کشورمان و سپس، صادرات مجدد به این کشور است؛ سنگ‌های معدنی و محصولات کشاورزی افغانستان به‌شرط رعایت استانداردها می‌توانند از این مزیت برخوردار شوند.

وی ادامه داد: با رایزنی‌هایی که در سال گذشته صورت گرفته، افزایش ۳۶۳درصدی در واردات از این کشور را شاهد بودیم؛ درواقع، پارسال حدود ۱۴میلیون دلار واردات از افغانستان داشتیم، درصورتی‌که در سال ۱۳۹۹ میزان واردات ما حدود ۳میلیون دلار بوده است. رویکرد ما افزایش واردات از این کشور، استفاده از ظرفیت‌های افغانستان در کشت فرا سرزمینی و… در راستای توسعه مراودات است.

 

بررسی مشکلات تجار در کلینیک تجارت خارجی

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان در بخش دیگری از سخنانش به اقداماتی که در سال گذشته در راستای رفع مشکلات تجار و بازرگانان استان انجام‌شده، گفت: در سال گذشته حدوداً ده کمیته تخصصی برای بررسی مشکلات فعالان حوزه تجارت استان ایجاد کردیم. همچنین، اقدام جالبی توسط اتاق بازرگانی خراسان رضوی صورت گرفت و آن، ایجاد کلینیک تجارت خارجی است که بررسی مسائل و مشکلات تجار و بازرگانان را با حضور نمایندگان گمرک و شورای هماهنگی بانک‌ها در دستور کار دارد. اقدامات این کلینیک، رضایت‌مندی تجار را به دنبال داشته است و پیشنهاد می‌کنم که فعالان این عرصه برای بیان مشکلات و ارائه پیشنهادهای خود از این ظرفیت استفاده کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.