×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ذخیره آب سد دوستی تنها ۱۶ درصد است

به گزارش توس اکو و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، علیرضا طاهری در جلسه بازگشایی پاکت های مالی ( مناقصه احداث سد مخزنی شوریجه) اظهار کرد: امسال با توجه به وضعیت جوی استان و کمبود بارش، سال سختی را پیش رو داریم. با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش نزولات جوی، شرایط آبی بحرانی را درپیش رو داریم در عین حال با وجود پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ تعادل بخشی و پروژه‌های اجرایی سد و خطوط انتقال آب در استان و مشهد، امیدواریم این بحران را سپری کنیم.

وی با اشاره به میزان بارش در استان، افزود: در سال آبی جاری تا این تاریخ در استان ۲۲.۸ میلیمتر بارش داشتیم که این آمار در طول ۳۰ سال گذشته ۳۹.۵ میلیمتر بوده و نشان می‌دهد با کاهش ۴۲.۲ درصدی بارش مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مقدار بارش در مشهد طی سال آبی جاری ۲۱.۲ میلیمتر بوده که این آمار در بلند مدت ۳۹.۷ میلیمتر بوده که نشانگر کاهش ۴۷ درصدی بارش است.

طاهری بیان کرد: آب مشهد از بیش از ۴۵۰ حلقه چاه و چهار سد تامین می‌شود که اصلی‌ترین آن سد دوستی با حجم ۱۲۱۱ میلیون متر مکعب است. با وجود کاهش نزولات آسمانی مقدار آب ذخیره شده فعلی در سد دوستی ۱۹۲ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر این سد تنها ۱۶ درصد آب دارد.

وی با اشاره به حجم ۳۳.۱ میلیون مترمکعبی سد طرق، بیان کرد: در حال حاضر این سد ۷.۷۳ میلیون مترمکعب آب دارد، یعنی فقط ۲۳ درصد از کل حجم سد دارای آب است. همچنین حجم مخزن سد کارده ۲۸.۱ میلیون مترمکعب بوده اما تنها ۵.۵۸ میلیون مترمکعب آب دارد که نشانگر ۲۰ درصد پر بودن سد است. سد ارداک نیز با حجم ۳۰ میلیون مترمکعب حدود ۱۰.۰۳ آب دارد که به عبارتی ۳۳ درصد حجم مخزن دارای آب است.

طاهری با بیان اینکه با همکاری شرکت آبفا مشهد هماهنگ شده از سدهای طرق، کارده و ارداک برای مواقع پیک مصرف آب استفاده شود، گفت: پیک لحظه‌ای مصرف آب در مشهد امسال ۱۶ هزار و ۴۰۰ لیتر در ثانیه بوده که عدد بسیار بالایی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه روان آب سالیانه پیش بینی شده برای سد شوریجه ۲۹ میلیون مترمکعب است، افزود: از اهداف احداث این سد می‌توان به تامین آب کشاورزی سیلاب بران پایین دست و تامین بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب آب شرب مشهد نام برد. نزدیک بودن سد شوریجه به خط انتقال موجود سد دوستی از مزیت‌های خوب این سد است.

وی با اشاره به راه حل بحران کم آبی در خراسان رضوی، گفت: رفع این بحران با پروژه‌های حفاظت و تعادل بخشی منابع آب، طرح‌های انتقال آب و تصحیح الگوی مصرف است. از مردم تقاضا داریم در ماه‌های پیش رو صرفه جویی ۳۰ درصدی را در مصرف آب شرب به کار گیرند تا دچار کمبود نامتعارف آب نشویم. با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش نزولات جوی، شرایط آبی بحرانی را درپیش رو داریم در عین حال با وجود پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ تعادل بخشی و پروژه‌های اجرایی سد و خطوط انتقال آب در استان و مشهد، امیدواریم این بحران را سپری کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.