×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خودکفایی حدود ۹۵درصدی در حوزه تولید بذور محصولات اساسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی توس اکو؛ مسعود نجف نجفی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن اجتماعات شهید هاشمی نژاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: وظیفه اصلی جهاد کشاورزی صیانت و حفاظت از امنیت غذایی کشور است. مسئله امنیت غذایی با جنگ روسیه و اوکراین نقش پر رنگ‌تری به خود گرفت. مقام معظم رهبری، اهمیت امنیت غذایی را همردیف امنیت نظامی دانسته‌اند.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی بزرگترین مرکز استانی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی می‌باشد، افزود: این مرکز با دارا بودن ۱۵ ایستگاه، پایگاه و مزرعه تحقیقاتی و با پشتوانه بیش از ۷۰ سال سابقه خدمت مصمم است تا با ورود یافته‌های پژوهشی به عرصه‌های تولید زمینه ارتقاء سطح دانش و فناوری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان را فراهم آورده و به عنوان یک مرکز علمی و عملیاتی پیشران و پیشرو در کشاورزی دانش‌بنیان شناخته شود.

نجفی افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد خودکفایی در تامین غذایی کشور را داریم. در این امر سهم مراکز تحقیقات کشاورزی استان‌های کشور چشم‌گیر بوده است. برای دسترسی به امنیت غذایی دو رویکرد دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی و ارتقاء بهره‌وری در بخش کشاورزی را دنبال می‌کنیم. ما سعی داریم دانش را به بهره‌برداران اصلی برسانیم.

ریاست مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در ابتدای انقلاب جمعیت ایران ۳۶ میلیون نفر بود و ۲۵ میلیون تن تولید داشتیم. امروز جمعیت کشور ۸۰ میلیون نفر شده و ۱۲۵ میلیون تن غذا تولید می‌کنیم. در ۲۵ سال آینده جمعیت ۱۰۴ میلیون خواهد شد و چیزی حدود ۱۸۰ میلیون تن تولید مواد غذایی باید داشته باشیم.

نجفی عنوان کرد: در عرصه کشاورزی با محدودیت‌های، منابع زمین کشاورزی، محدودیت منابع آبی و خشکسالی و تغییرات اقلیمی مواجه هستیم. برای رسیدن به تولید مواد غذایی ۲۵ سال آینده، تنها راه، ارتقاء بهره‌وری خواهد بود. یکی از وظایف مهم ما، معرفی ارقام مناسب کشاورزی است. در حوزه بذر محصولات اساسی کشاورزی مثل گندم ۹۵ درصد خودکفایی را داریم.

وی با اشاره به اینکه عملکرد متوسط گندم در استان نزدیک ۴ تن در هکتار است و عملکرد کشاورز پیشرو ۱۴ تن در هکتار است، تصریح کرد: در بخش آموزش و انتقال یافته‌های تحقیقاتی در قالب‌های مختلف در کنار بهره‌وران کشاورزی بودیم. در سال گذشته ۲۰۲ دوره آموزشی و ۶۳ روز مزرعه برگزار کردیم. ۹۸ نقطه، انتقال یافته‌های تحقیقاتی اجرا کردیم و همچنین همکاران هیات علمی را در قالب طرح ” محققین معین ” به مناطق مختلف اعزام می‌شوند.

مسعود نجفی اظهار کرد: یک بستر با عنوان ” شبکه آموزش کشاورزی” فراهم شده که هر روز هفته از ساعت ۸/۵ تا ۱۲/۵ برنامه آموزشی تلویزیون اینترنتی دارد، که ۴۹۲ برنامه در این قالب اجرا کرده‌ایم. یکی از دغدغه‌های ما پیر شدن بهره‌وران کشاورزان است. در حاضر متوسط سن بهره‌برداران کشاورزی ۵۸ سال است که باید به سمت نسل جدید برویم.

وی با بیان اینکه برای جوانی نسل کشاورزان دو رویکرد داریم، توضیح داد: هنرستان‌های جهاد کشاورزی یکی از راهکارهایی ما است. علاوه بر هنرستان‌های که خودمان داریم، ناظر هنرستان‌های کشاورزی آموزش و پرورش نیز هستیم. راهکار دوم تعریف دوره های مهارتی با همکاری وزارت آموزش و پرورش است که منجر به اخذ مدرک دیپلم کشاورزی خواهد شد. سال گذشته ۵۵۰ نفر داوطلب آزمون بودنند که ۴۵۰ نفر قبول شدند.

ریاست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در جهت دانش همکاران جهاد کشاورزی استان و مدیران شهرستانی در سال گذشته ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر ساعت آموزش دادیم. ۳۸۴ پروژه تحقیقاتی انجام شد که بخشی ملی و بخشی استانی بودند، که همه آنها مسئله محور هستند. همچنین ۳۸۲ مقاله در مجلات داخلی و خارجی چاپ و ۱۰ مورد تالیف و ترجمه کتاب داشتیم.

نجفی با اشاره به اینکه؛ برخی سودجویان کود تقلبی تولید می‌کنند، گفت: قبلا نمونه کود برای تقلبی بودن یا نبودن به تهران ارسال می‌شد که این فرآیند ۴ تا ۶ ماه بطول می‌انجامید. امروز همزمان با رونمایی از نمایشگاه دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش و منابع طبیعی خراسان رضوی افتتاح آزمایشگاه پایش و کنترل کود شرق کشور در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی افتتاح می‌گردد، که فرآیند را به دو هفته تقلیل می‌دهد و همچنین امروز رونمایی از دستگاه مکنده انتقال پنوماتیک غلات را داریم که اولین نمونه داخلی است که توسط یک شرکت دانش‌بنیان ساخته شده است.

لازم به یادآوری است که در انتهای این نشست خبری نمایشگاه دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش و منابع طبیعی خراسان رضوی در پنجمین روز از هفته گرامیداشت دولت در همین مکان با حضور دکتر محمدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهادکشاورزی و هیئت همراه افتتاح شد.

 


  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.