×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تعاون اصلی ترین و کار آمدترین بستر تحقق شعار سال

به گزارش توس اکو، حامد ویس کرمی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری که در حاشیه گردهمایی متولیان اجرایی بخش تعاون کشور با حضور مدیرعامل بانک توسعه تعاون، رییس اتاق تعاون کشور ، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در محل اداره کل کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دولت افزایش ظرفیت تعاون در کشور را در برنامه‌های خود قرار داده است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تعاون تنها مدل اقتصادی دنیا است که تمام شهود مردمی سازی را اعم از مالکیت، مدیریت، نظارت و قاطعیت را در کنار هم دارد، افزود: امسال به دنبال توسعه بخش تعاون در کشور هستیم و رویکرد توسعه را از تک وجهی به سه وجهی تغییر خواهیم داد.

وی همچنین بیان کرد: رهبر انقلاب فرمودند تعاون سرانگشت گره گشایی در کشور است؛ از این رو تعاون راه حل همه جانبه نگر در کشور است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص سهم ویژه بخش تعاون در تصویب شیوه نامه و دستور العمل تسهیلات تبصره ۱۸ و تبصره ۲ سال ۱۴۰۲ و سال ۱۴۰۳ خبرداد و گفت: بانک ها و دستگاه های اجرایی مکلف اند حداقل ۱۰ درصد و تا سقف ۲۵ درصد منابع تسهیلاتی را به بخش تعاون اختصاص دهند.
وی با اشاره به همت و عزم جدی دولت سیزدهم برای تحقق شعار امسال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» افزود: تعاون اصلی ترین و کار آمدترین بستر تحقق شعار سال است.

ویس کرمی اضافه کرد: امسال فرصت ویژه ای است که توسعه نیافتگی سالیان گذشته در بخش تعاون جبران شود.

معاون امور تعاون گفت: تعاون تنها بخش اقتصادی است که می تواند چهار مولفه اصلی اقتصاد مردمی و اسلامی یعنی مالکیت، مدیریت، عاملیت و نظارت را در دورن خود و در کنار هم محقق سازد. وی با بیان اینکه میان الگوی تعاون و مردمی سازی اقتصاد رابطه هم سو و مستقیم وجود دارد گفت: تعاون نقطه بن بست شکن اقتصاد و بهترین الگوی گره گشایی از بحران های اقتصادی و اجتماعی در کشور است.

معاون امور تعاون تاکید کرد: تعاون برای همه فعالیت ها و رشته های گسترده اقتصادی، مدل ‌و کارکرد اختصاصی دارد.

ویس کرمی با اشاره به اینکه بیش از ۶ هزار تعاونی در دولت سیزدهم تشکیل شده است، افزود: این نشان از رشد ۶.۴ درصدی تشکیل تعاونی در دولت دارد. در این دولت ۱۷۳ هزار فرصت شغلی ایجاد شده و رشد اقتصادی ۸.۶ درصدی را شاهد هستیم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: ۲۵۰۰ شرکت تعاونی در دولت سیزدهم با اشتغال زایی بیش از ۶۲ هزار نفر و سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی صورت گرفته است.

وی افزود: به ۹۶۸ طرح روستایی به مبلغ ۱,۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که منجر به ایجاد ۱۲ هزار شغل روستایی شد.

ویس کرمی با اشاره به اینکه ۶۲ تعاونی دانش بنیان با عضویت بیش از ۱۵۰۰ نفر از فرهیختگان کشور تشکیل شده است، افزود: میزان صادرات بخش تعاون در دولت سیزدهم با رشد ۱۴ درصدی مواجه و بیش از ۳.۹ میلیارد دلار در حوزه تولیدات کشاورزی و صنعتی در کشور صادرات انجام شد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با خاطر نشان کردن اینکه توسعه منابع مالی و تسهیلاتی بخش تعاون در کشور، برنامه مهم دولت سیزدهم است، گفت: بر همین اساس تفاهم‌نامه ۸ هزار میلیارد تومانی بین معاونت تعاون وزارت تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری منعقد شد و این تفاهم‌نامه نسبت به تفاهم‌نامه سال گذشته ۱۰۶ درصد از نظر عددی رشد داشت.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی خبرنگارماذدر خصوص سهم تعاون از اقتصاد کشور گفت: سالها است که سهم بخش تعاون از تولید ناخالص داخلی اندازه‌گیری نشده، انتظار هم این است که سهم دقیق تعاون و موفقیتی که در این زمینه کسب کرده است را محاسبه شود و زمینه‌ها برای توسعه این بخش بیش از گذشته فراهم شود.

وی افزود: یکی از دلایلی که منجر به عدم توسعه بخش تعاون شده، عدم تحقق بخشی از منابع دولت در گذشته بوده که باید به عنوان یارانه در برنامه پیش بینی شده اما متاسفانه روی آنها اقدام نشده است، در این راستا دولت سیزدهم اهتمام داشته که در سال گذشته از محل منابع بانکی کشور، جدا از منابع بانک توسعه تعاون، ۳۵۰ هزار میلیارد ریال به این بخش تزریق کرده که از این محل بیش از ۳۶ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

ویس کرمی یادآور شد: واگذاری بنگاه‌های دولتی با اولویت بخش تعاونی، از جلوه‌های مردمی سازی اقتصاد است.

 

بالاترین رشد منابع در شبکه بانکی به بانک توسعه تعاون تعلق دارد
مدیر عامل بانک توسعه تعاون نیز در این نشست اعلام کرد:بالاترین رشد منابع در شبکه بانکی به بانک توسعه تعاون تعلق دارد.رشد منابع شبکه بانکی در پایان سال گذشته ۲۶ درصد بود اما رشد منابع در بانک توسعه تعاون به ۴۲ درصد رسید.
محمد شیخ حسینی اظهار کرد:تعاون در حوزه تولید و زیربخش های تولید می تواند شعار سال را در بهترین شکل اجرایی و عملیاتی کند.
این مقام ارشد بانکی بیان کرد:بخش تعاون از نظر تعداد یک درصد کل بنگاه های اقتصادی خرد،کوچک و متوسط و بزرگ کشوررا شامل می شود اما بیش از ۸ درصد اشتغال کشورمربوط به این تعاونی ها است.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون اعلام کرد:میزان منابع و مصارف بانک توسعه تعاون از شبکه بانکی یک درصد است امابا هدایت منابع و تمرکز بر بخش واقعی اقتصاد،اثربخشی و اقدامات مهمی در جهت حمایت از تعاونی ها و تولید کشور انجام شده است.
وی ادامه داد: بالاترین رشد منابع در شبکه بانکی به بانک توسعه تعاون تعلق دارد.رشد منابع شبکه بانکی در پایان سال گذشته ۲۶ درصد بود اما رشد منابع در بانک توسعه تعاون به ۴۲ درصد رسید.
همچنین رشد مصارف در شبکه بانکی ۲۶ درصد بود که این شاخص در بانک توسعه تعاون ۳۸ درصد بود.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون گفت:مطالبات غیر جاری که به عنوان شاخص سلامت بانکی مطرح است در نظام بانکی ۸/۸ درصد است اما در بانک توسعه تعاون این شاخص به ۳/۳ درصد رسیده و این بانک توسعه ای در شاخص مطالبات غیرجاری برترین بانک است.
مدیر عامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر نگاه بلندمدت و توسعه ای به اقتصاد ایران ،اعلام کرد:بیش از ۴۵ درصد تسهیلات بانک توسعه تعاون به طرح های ایجادی و توسعه ای پرداخت شده در حالی که شبکه بانکی ۱۷ درصد منابع خود را به طرح های ایجادی و توسعه ای اختصاص داده است و بر این اساس ناترازی نقدینگی در این بانک به صفر نزدیک شده است.
وی بیان کرد:کل تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون در سال گذشته به ۵۳ هزار میلیارد ریال رسید.
این مقام ارشد بانکی اعلام کرد:در حالی که ۵۵ درصد منابع بانک متعلق به بخش تعاون است اما بانک توسعه تعاون بیش از ۶۷ درصد از تسهیلات خود را بخش تعاون پرداخت کرده است.

 

۴۲ درصد مجموع ضمانت نامه های صادره توسط صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در دولت سیزدهم

البرز محمدی مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون نیز در این نتشست گفت:طی دوره های پیشین، همواره به تعاون به عنوان حل مساله مقطعی نگریسته شده است و برنامه پیوسته و مستمر برای رشد و شکوفایی تعاون کمتر وجود داشته است.
محمدی افزود: دو میلیون مسکن در سطح کشور با استفاده از ظرفیت تعاونی ها ساخته شده است که حدود ۲ یا ۳ درصد آن با مشکل مواجه بوده است، توانمندی و کارآمدی تعاون در اجرای پروژه های مسکن نباید تحت تاثیر این ۲ یا ۳ درصد نادیده گرفته شود.
وی تاکید کرد: تعاونی های مصرف و حمل و نقل در دهه ۶۰ و در دوران جنگ تحمیلی، نیز عملکرد و کارکردی مناسب داشته اند، گرچه برای تداوم عملکرد این تعاونی ها تدابیر لازم پیش بینی نشد.
محمدی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهور اعتقاد وافر به امر تعاون دارند و دولت سیزدهم فرصتی مناسب برای گسترش و شکوفایی تعاونی ها است.
مدیر عامل صندوق ضمانت یادآور شد: ۴۲ درصد مجموع ضمانت نامه های صادره توسط صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون از بدو تاسیس تاکنون، در دولت سیزدهم صورت پذیرفته است. همچنین ۹۱ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش تعاون با ضمانت نامه های صندوق مورد حمایت قرار گرفته است.

محمد امین بابایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز گفت: بخش تعاون استان خراسان رضوی ۱۰ درصد فعالیت دامی، ۸ درصد محصولات زراعی، ۵ درصد گوشت، مرغ و تخم مرغ، ۳ درصد معادن، ۲ درصد محصولات نساجی و پوشاک و ۲ درصد محصولات شیمیایی را به خود اختصاص داده است.

 

۱۰۷ میلیون دلار صادرات بخش تعاون استان
وی ادامه داد: خراسان رضوی با ۷۵۳ تعاونی بعد از تهران بیشترین شرکت تعاونی را دارد که ۲۲ تعاونی آن مرزنشین است. در سال اخیر ۱۷۰ تعاونی، ۳ اتحادیه با ۵ هزار و ۱۹۰ عضو و ۴ هزار و ۴۲۶ فرصت شغلی تشکیل شد و ۱۰۷ میلیون دلار صادرات بخش تعاون استان بود. همچنین در سال گذشته دو تعاونی استان خراسان رضوی به عنوان تعاونی برتر در کشور انتخاب شدند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.