×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی خراسان رضوی وارد شده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:در سال جاری با توجه به کاهش ۶۰ درصدی بارش باران، همچنین سرمای سخت زمستان و پاییز و گرمای زودرس در بهار خسارت‌های فراوانی به بخش کشاورزی وارد شده که این میزان خسارت در بخش کشاورزی (زراعی و باغی) بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خسارت‌های وارده بر بخش کشاورزی استان در سال جاری اظهار کرد: در سال جاری با توجه به کاهش ۶۰ درصدی بارش باران، همچنین سرمای سخت زمستان و پاییز و گرمای زودرس در بهار خسارت‌های فراوانی به بخش کشاورزی وارد شده که این میزان خسارت در بخش کشاورزی (زراعی و باغی) بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: طی سال جاری تولید غله و کاه کاهش ۶۴۸ هزار تنی نسبت به سال گذشته در استان داشته که این موضوع سبب به وجود آمدن بحران در حوزه تامین نهاده دامی به ویژه برای دام سبک شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: تولید زعفران از حدود ۳۰۰ تن در سال گذشته به حدود ۱۲۰ تن در سال جاری کاهش یافته که این کاهش تولید منجر به افزایش قیمت زعفران شده است. از طرفی در تولید محصولات باغی مانند انگور، پسته و… نیز کاهش ۱۵۸ هزار تنی در استان رخ داده است.

پرداخت ۳۰۷ میلیارد ریال خسارت در بخش زراعت در خراسان رضوی

ساربان تصریح کرد: در بخش زراعت حدود ۲۰۸ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش بیمه است. همچنین در این حوزه میزان خسارت ۷۵۲ میلیارد ریال برآورد شده که قابل پرداخت است. البته تاکنون ۳۰۷ میلیارد ریال از مجموع این خسارات پرداخت شده است.

وی ادامه داد: ۱۲۰ میلیارد ریال از مجموع این خسارات تهاتر شده با بیمه‌نامه سال جاری بوده و ۳۰۰ میلیارد ریال باقی مانده نیز آماده پرداخت است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: همچنین در حوزه محصولات باغی حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش بیمه قرار دارد که حدود ۳۵۰ میلیارد ریال غرامت به منظور جبران خسارات وارده در این حوزه تعیین شده که ۱۸۰ میلیارد ریال آن آماده پرداخت است.

میزان بارندگی در استان ۱۲.۳ درصد بوده است

ساربان با اشاره به کاهش کشت پاییزه در مقایسه با برنامه ابلاغی در استان خاطرنشان کرد: تا ۹ دی ماه سال جاری میزان بارندگی در استان ۱۲.۳ درصد بوده که نسبت به دوره آماری ۷۱.۸ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۶۳.۸ درصد کاهش داشته است. در حال حاضر از ۱۲۶ هزار هکتار کشت گندم آبی ابلاغ شده به استان ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار آن معادل ۹۵.۶ درصد کشت شده است.

وی افزود: همچنین از ۱۳۷ هزار هکتار کشت گندم دیم ابلاغی به استان تا کنون حدود ۶۷ هزار هکتار معادل ۴۸.۹ درصد کشت شده است. در جو آبی نیز از ۱۳۸ هزار و ۲۱۱ هکتار برنامه ابلاغی حدود ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار معادل ۹۱.۵ درصد و در جو دیم نیز از ۴۲ هزار و ۳۵۸ هزار هکتار برنامه ابلاغی حدود ۲۰ هزار هکتار آن معادل ۴۷.۲ درصد کشت انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: خوشبختانه طی هفته گذشته بارندگی‌های خوبی در خراسان رضوی صورت گرفته که این مساله موجب شده تا کاهش ۷۰ درصدی میزان بارندگی در شهرستان‌های جنوبی استان به ۴۲ درصد تغییر پیدا کند. انتظار داریم به محض فراهم شدن شرایط به توسعه کشت دیم در سطح استان پرداخته و در بخش دیگری از اراضی باقی مانده نیز کشت صورت گیرد.

ساربان با اشاره به تاثیر بارندگی در تولیدات کشاورزی عنوان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته و اطلاعات هواشناسی دانشگاه تهران طی دوره‌ ۶۰ ساله مشخص شده است که اقلیم، آب‌وهوا و بارندگی در تولیدات کشاورزی بین ۳۵ الی ۵۰ درصد نقش دارد. همچنین طی سال گذشته شاهد کاهش ۵۲ درصدی در تولید گندم و جو بودیم. امیدواریم نزولات آسمانی بر تولیدات کشاورزی کمک کند.

وی ادامه داد: خراسان رضوی استانی با آب و هوایی گرم و خشک است که این مساله تبعات شدیدی را برای بخش کشاورزی در پی دارد. تا قبل از بارندگی‌ها پیش‌بینی ما این بود که تولید گندم در استان بیش از ۳۰۰ هزار تن گندم در استان خواهد بود و می‌توانیم حدود ۶۰ درصد از این مقدار را خریداری کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به اینکه خراسان رضوی استانی پهناور است بنابراین در حوزه پرورش دام سبک جایگاه مهمی داشته و نیاز به نهاده ‌دامی نیز به شدت احساس‌ می‌شود، اما امیدواریم با بارندگی‌هایی که اتفاق می‌افتد معادله بهتر پیش رفته و به سمت افزایش تولید حرکت کند. در سال جاری به اندازه کافی نهاده‌های همچون بذر و کود در استان فراهم بوده و سهمیه کود استان نیز افزایش پیدا کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.