به گزارش توس اکو و به نقل از آستاننیوز، مصطفی فیضی در نشست خبری تشریح برنامههای نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان که با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن عید نوروز و ایام ماه مبارک رمضان به اقدامات حرم مطهر رضوی در ایام پیش رو اشاره کرد و گفت: امسال ایام نوروز ۱۴۰۲ تفاوت خاصی با سالهای گذشته دارد زیرا با ایام ماه مبارک رمضان تقارن یافته است.
وی عنوان کرد: امسال شرایط خوبی برای حضور زائران در حرم مطهر رضوی فراهم آمده است و با توجه به اینکه بهار قرآن با بهار طبیعت همزمان شده است، پیش بینی میکنیم در خدمت جمعیت میلیونی زائران باشیم.
به گفته فیضی، آستان قدس رضوی تمامی ظرفیتها و امکانات خود را بسیج کرده تا میزبانی شایستهای از زائران نوروزی در مراسم سال تحویل داشته باشد.
وی اظهار کرد: با حلول ماه مبارک رمضان خدمات حرم مطهر رضوی، حال و هوای رمضانی داشته و در این ایام خدمات ویژهای با محوریت برنامههای معنوی، سفرههای اکرام رضوی و… به زائران و مجاوران ارائه خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رسالت و ماموریت ما در فعالیتهای حرم مطهر رضوی، تعالی زیارت است، گفت: توجه به نگاه فرهنگی و دینی و ارتقاء آن و همچنین تسهیل زیارت که شامل اقدامات و فعالیت های عمرانی و خدماتی حرم مطهر رضوی میشود با هدف ایجاد زیارتی سهل و آسان از مهمترین فعالیتهای حرم مطهر رصوی است.
مدیر عالی حرم مطهر رضوی، در ادامه به فعالیتهای سال ۱۴۰۱ و تغییرات ایجاد شده در راستای تسهیل امر زیارت اشاره کرد و گفت: سال جاری در حوزه تعالی زیارت توجه به اقشار اجتماعی در دستور کار حرم مطهر قرار گرفت و علاوه بر فعالیتهای عام، بخشی از فعالیتها هدفمندتر و با عنوان مشخصتری انجام شد.
وی مهمترین خدمات در راستای تسهیل زیارت را اختصاص رواقهایی به زائران کودک و نوجوان برشمرد و افزود: با فعال شدن این رواقها برنامههای متنوعی پیشبینی و برگزار شده است.
فیضی، قشر نوجوانان و جوانان را مخاطب بعدی حرم مطهر رضوی دانست و از جمله برنامههای تدارک دیده شده برای این رده سنی، به هدفمندی جشن تکلیفها، توجه به اردوهای دانشجویی، برگزاری اعتکافها به ویژه ماه رجب که از پربارترین اعتکافها در حرم مطهر رضوی بود اشاره کرد.
وی با بیان اینکه قشر کم توان بسیار قابل احترام و نیازمند به خدمت هستند، اظهار کرد: امسال در مناسبتهای مذهبی مختلف، برنامههای جامعی ویژه جامعه ناشنوایان در ایام شبهای احیا، مراسم عزاداری دهه آخر صفر و …. برگزار شد.
مدیر عالی حرم مطهر رضوی در ادامه توجه به هیئات مذهبی سراسر کشور و اختصاص فضای ویژه برای برپایی مجالس عزا در حرم مطهر رضوی به این هیئات را از دیگر اقدامات سال جاری دانست و خاطرنشان کرد: در صحن قدس حرم مطهر رضوی، برنامههای ویژهای را با عنوان «حسینیه حرم» در دهه محرم آخر صفر تجربه کردیم. در این برنامه هیئات مذهبی از استانهای مختلف با همان سبک محلی خود در حرم رضوی به عزاداری پرداختند.
وی همچنین ساماندهی عقد و ازدواج در یک رواق با نظم و انتظام خاص، راه اندازی ۴ چایخانه در صحنهای مختلف حرم، توجه به خدمات عمومی و نیازمندی زائران از جمله تاسیس سرویسهای بهداشتی و وضوخانهها در رواقهای مطهر و … با هدف آسایش خاطر زائران را از دیگر خدمات حرم مطهر رضوی در سال ۱۴۰۱ ذکر کرد.
فیضی تصریح کرد: در بخش تسهیل زیارت آن چه مورد توجه است، استمرار بازسازی و نگهداری ابنیه حرم مطهر رضوی است، ساخت مجموعه کار آسانی است اما نگهداری، به روز رسانی و توسعه بر اساس وضع موجود فعالیت جاری که توسط سازمان عمران و توسعه حرم مطهر رضوی در حال انجام است، کار دشواری است.
وی با بیان اینکه بالغ بر یک میلیون متر مربع مساحت اماکن متبرکه از ورودی حرم تا روضه منوره است، گفت: نزدیک به ۸۰ هزار متر به فضای مسقف و رواق ها اختصاص دارد. امروز حداقل تشرف زائر در خلوت ترین روزها به حرم مطهر ۷۰ هزار تشرف است و حداقل تشرف در بیشترین روزها همچون سال تحویل، دهه آخر صفر و … بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ تشرف است.
فیضی با اشاره به اینکه خدماتی که در حرم انجام میشود قابل مقایسه با سایر اعتاب مقدسه نیست افزود: این تعدد خدمت کار را برای ما مشکل تر میکند اما ما خادم زائران هستیم و وظیفه ما خدمت به زوار علی بن موسی الرضا(ع) است.
وی ادامه داد: پروژه زیرسطحی شیخ بهایی، یکی از این خدمات است که بالغ بر ۲۰ هزار متر به طبقه زیرین حرم مطهر رضوی اضافه خواهد شد، در واقع این اقدامات در حوزه تسهیل زیارت در حال انجام است و ما وظیفه داریم این اقدامات را در شرایطی انجام دهیم که در کنار فعالیت های عمرانی زیارت و خدمت تعطیل نشود.
معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی نیز در این نشست از دعوت به خدمت نزدیک به ۱۰ هزار خادم و خادمیار به منظور خدماترسانی به ارادتمندان حضرت رضا(ع) در شب تحویل سال ۱۴۰۲ خبر داد.
امین بهنام اظهار کرد: این معاونت مدیریت حدود ۱۰ هزار خدمه و نزدیک به ۴۰ هزار خادمیاری را که در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) به زائران و مجاوران خدمت میکنند، برعهده دارد.
وی گفت: ما در تلاش هستیم در کنار ایجاد فضاهای لازم برای انجام کتیبهآرایی، گلآرایی و چراغانی در این آستان مقدس توسط خادمان معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی، ورود و خروج زائران و زیارتشان را امن و آسان کنیم تا آنان لحظات معنوی و آرامی را در این آستان مقدس تجربه کنند.