×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایجاد بیش از ۱۲۷ هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: ۱۰۴ هزار فرصت شغلی تعهد این اداره کل در سال ۱۴۰۰ بود که ما با ایجاد ۱۲۷ هزار و ۴۳۴ نفر فرصت شغلی، ۲۴ هزار فرصت شغلی بیشتر از تعهد ایجاد کردیم.
به گزارش توس اکو، محمد امین بابایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت آغاز گرامیداشت هفته کارو کارگر برگزار شد؛ با بیان اینکه امسال ۵ درصد کاهش مالیات برای کارفرمایان در جهت حمایت از کارفرمایان در بکار گیری کارگر، در نظر گرفته شده است؛ در ادامه در خصوص تعداد متقاضیان جویای کار گفت: پایان سال ۱۴۰۰ ، تعداد مراجعین به دفاتر کاریابی نسبت به سال ۱۳۹۹، ۴۳ درصد کاهش پیدا کرده است و به عبارتی در سال ۱۳۹۹، ۳۲ هزار ۴۵۰ نفر جویای کار به کاریابی مراجعه کردند که در سال ۱۴۰۰ به ۱۸ هزار و ۵۸ نفر کاهش پیدا کرده است و از این تعداد ۷ هزار و۹۷۱ بکار گماری اتفاق افتاد.
وی در خصوص افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد کارگران و تاثیر آن در تعدیل نیروی واحدهای تولیدی افزود: در این ارتباط دولت مالیات سالانه واحدهای تولیدی را از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش داده است که می تواند جبران کننده افزایش دستمزد باشد، با این حال میزان اثرگذاری این موضوع حدود دو ماه دیگر مشخص خواهد شد.
وی تصریح کرد: هر چقدر جمعیت فعال استان کاهش پیدا کند اگر چه به تعداد جویندگان کار ما اثرگذار است اما این یک رابطه خطی به آن صورت نیست چون گاهی نرخ مشارکت در جمعیت فعال افزایش پیدا کرده اما تعداد مراجعین به آمار ثبتی ما خود را نشان نداده است.
بابایی اظهار داشت: نرخ بیکاری استان بر اساس گزارش اعلام شده در پاییز ۱۴۰۰، ۵ و سه دهم بوده که نسبت به سال قبل آن ، دو دهم افزایش داشته است، نرخ مشارکت از ۴۷ درصد در سال ۱۳۹۹ یه ۴۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده که نشان از ۴ و نیم درصد کاهش دارد.
وی با بیان اینکه این اداره کل فرصت های شعلی را رصد می کند و خالص اشتغال توسط مرکز آمار گزارش می شود؛ گفت: آنچیزی که تعهد سال قبل این اداره کل بود، ایجاد ۱۰۴ هزار فرصت شغلی بود، در این راستا ما ۱۲۷ هزار و ۴۳۴ نفر فرصت شغلی ایجاد کردیم که ۲۴ هزار فرصت شغلی از تعهد ما نیز بیشتر بوده است.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: تعهد امسال ما ۱۱۶ هزار فرصت شغلی است که امیداوریم با برنامه ریزی توسط دبیرخانه کارگروه اشتغال این موضوع امسال محقق شود.

بابایی با بیان اینکه شناسایی افراد دارای فقر مطلق یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است، افزود: فقیر مطلق به افرادی اطلاق می‌شود که در تامین خوراک و پوشاک و مسکن خود در مانده‌اند و بدین منظور دست یاری به سوی همه نهادها و سازمان‌های غیر مردمی دراز می کنیم تا این گونه افراد را معرفی نموده و تحت حمایت قرار دهیم.
وی در خصوص بکار گیری معتادبن متجاهر در مشاغل مختلف بیان کرد: بعد از بهبودیابی اگر به ما معرفی شوند و در صورت داشتن شرایط دریافت تسهیلات، در قالب مشاغل خانگی و طرح دیگری تسهیلات داده می شود و در صورت توان انجام کار ،مشکلی برای معرفی به کار وجود ندارد .
بابایی گفت: سال قبل متقاصی جویای کار به دلیل پایین بودن نرخ دستمزد کارگر، بسیار پایین بود لذا با برنامه ریزی های صورت گرفته، ما از طریق مساجد افراد جویای کار در حاشیه شهر که تعداد زیادی هستند را شناسایی می کنیم و در همین قالب طرح مساجد را استارت زدیم.
وی افزود: در قالب این طرح فرصت های شغلی که در سطح شهر مشهد ایجاد شده را از طریق مساجد را به افراد جویای کار معرفی می کنیم، ما ابتدا در محله ها و پهنه های حاشیه شهر با محوریت مساجد اطلاع رسانی می کنیم و فراخوان آن انجام و افراد دنیال گار را در مساجدی که از قبل مشخص شده دعوت می کنیم و ما به همراه کاریابی ها حضور و طرح را تشریح و افراد متقاضی کار به صورت رایگان ثبت نام و معرفی به کار صورت می گیرد و در همان جا مشاوره شغلی اولیه توسط کارشناسان انجام می شود.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص قراردادهای سفید امضا بیان کرد: منکر نبود این قراردادها نیستیم و اگر در جایی وجود دارد ما بی خبر هستیم، در بازرسی های ادواری در صورت مشاهده برخورد و صورت جلسه می شود.
وی تصریح کرد: «سامانه جامع روابط کار» یکی از اهداف ایجاد آن بحث ساماندهی قراردادها است، ۵۴ زیرسامانه برای این سامانه تعریف شده است که به تدریج راه اندازی می شود؛ بیمه بیکاری ، ثبت سامانه احراز هویت، ثبت دادخواست، آموزش های مرکز تحقیقات تاکنون در این سامانه بارگذاری شده و سامانه ثبت قراردادها نیز به گونه ای طراحی شده که تا زمانی که کارفرما قرارداد را ثبت در سامانه نکند، ارائه خدمات بیمه ای امکان پذیر نیست.
بابایی به تعداد کارگران ساختمانی در سطح استان اشاره کرد و افزود: ۱۴۲ هزار نفر کارگرساختمانی ثبت نام شده اند که از این تعداد ۵۴ هزار و ۹۸۲ نفر بیمه تامین اجتماعی دارند و ۱۴ هزار نفر شناسایی شدند و منتظر سهمیه جدید برای اختصاص بیمه هستند و ۱۴۱ هزار و ۷۹۹ کارگران بیمه شده و خانواده های آنها هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.