×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آمادگی ویژه شهرداری مشهد برای ایام چراغ برات 

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه قریب به ۴۰۰هزار متوفی در بهشت رضا دفن شده‌اند، مشهد شهر زائر پذیری است و ۳۵درصد متوفیان از شهرستان هستند، ادامه داد: مدت زمان پذیرش و دفن متوفی از ۱۴۰ دقیقه در سال جاری به ۱۳۳دقیقه رسیده است و اگر دسترسی ثبت احوال نیز در اختیار ما قرار بگیرد، حدود ۱۰ دقیقه دیگر زمان کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین در کنار خدمات عمومی که به شهروندان ارائه می‌شود، همچون مناطق شهری با مسائلی همچون معابر، فضای سبز، رفت و روب، ترافیک، سد معبر، تاسیسات، آب شرب و… مواجه هستیم.

علی‌آبادی، با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه ما، توسعه آرامستان‌ها است، ادامه داد: ۲۳ هکتار تملک شده تا به آرامستان اضافه شود. همچنین تنها آرامستانی در کشور هستیم که امکان توسعه را داریم، زیرا پیرامون آرامستان امام رضا زمین خالی قرار دارد و از همه مهمتر قابلیت دسترسی اتوبان، کنار گذر شمالی، ریل قطار و… است تا آرامستان توسعه پیدا کند و تا سال‌ها آرامستان متمرکز خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: در حال آماده‌سازی سالن معراج هستیم و سردخانه نیز ظرفیت ۷۰۰ متوفی را دارد. یکی از کار‌هایی که سازمان انجام می‌دهد بحث ساخت قبور است؛ قطعات خاصی اعم از قطعه شهدا، خانواده شهدا، اصحاب شهدا، نام آوران و اهدا کنندگان زندگی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد تصریح کرد: ذخایر قبور به واسطه ویروس کرونا کاهش یافته، اما در حال افزایش ظرفیت هستیم. قبور خانوادگی وجود دارد و امکان ساخت قبور برای شرایط بحرانی را داریم.
وی گفت: باتوجه به اتفاقی که در سال۱۴۰۰ رخ داد، سوله انتظار را به سوله بحران تبدیل کردیم و ۱۱تخت غسالخانه در آن مستقر شده است. همچنین امیدوارم تا ۲ ماه آینده سالن انتظار جدید به بهره برداری برسد.
علی آبادی خاطرنشان کرد: بستر آب شرب وجود دارد و خط لوله تا چند ماه دیگر به بهره برداری می‌رسد تا درصورت مشکل، بتوانیم از آن استفاده کنیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد ادامه داد: چراغ برات سنت دیرینه‌ای است و ما در قبال آن وظایفی داریم و صبح امروز آغازشده است.
وی ادامه داد: تفاوت آن با سال گذشته افزایش سه درب ورود و خروج و هماهنگی معابر با پلیس راهور است و امیدواریم مدیریت شود. اما بار ترافیکی و ورودی خودرو‌ها گنجایش این فضا را ندارد. همچنین متکدیان مانع از برگزاری مراسم چراغ برات می‌شود لذا جمع آوری انجام خواهد شد. همچنین ساماندهی دستفروشان با کمک منطقه هفت انجام می‌شود.
علی‌آبادی تصریح کرد: هیچ دستفروشی را تا روز جمعه نخواهیم داشت و آتش نشانی و هلال احمر نیز همچون گذشته مستقر خواهند شد. همچنین ایستگاه فرهنگی با موضوعیت انتظار پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: مسیریابی بلوک‌ها از دغدغه‌ها بود و فرایند نامگذاری در مراحل تصمیم گیری است همچنین از مسیریاب‌ها استفاده کردیم و نقشه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد که شهروندان از طریق کیوآر کد و شماره بلوک می‌توانند آدرس موردنظر را پیدا کنند.
وی تاکید کرد: درخواست ما از شهروندان در این ایام، استفاده از خطوط حمل و نقل عمومی است، تعداد زیادی ون در آرامستان برای جابه‌جایی شهروندان پیش بینی شده است.
علی‌آبادی، در پاسخ به خبرنگاران در خصوص افزایش قبور گفت: ۲۳هکتار در ضلع شمال غربی تملک کردیم و در تعامل با آستان قدس هستیم تاضمن پرداخت حق آنان فضای آرامستان را توسعه دهیم.
وی ادامه داد: ۱۲ هزار قبر آماده وجود دارد که چهار هزار قبر آن در بهشت رضوان است و تا پایان سال ۷هزار قبر به این رقم در بهشت رضا اضافه میشود. همچنین پیش بینی می‌شود تا پایان سال۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰هزار قبر در بهشت‌رضا و ۱۵ هزار قبر در بهشت رضوان ایجاد شود.
وی تصریح کرد: هزینه‌ای برای قبر گرفته نمی‌شود بلکه صرفا برای ارائه خدمات است. برای حمل به آرامستان، تغسیل، تدفین و؛ که مجموعا ۲میلیون و۸۶۰هزار تومان است. پنج بلوک برای دفن اختصاص داده شده که خانواده متوفی می‌توانند انتخاب کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد افزود: مبلغ پیشنهادی هزینه کفن و دفن برای سال آینده حدود ۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان است.

علی سمیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این نشست بیان کرد: امسال بعد از دو سال کرونایی، مراسمات از سر گرفته شد و این باعث تقاضای بیشتر شده است. پیش بینی می‌شود در ایام نوروز افزایش بیشتر تقاضا را داشته باشیم. بطور متوسط ۵۰ درصد افزایش تردد خودروهای سواری داشته‌ایم. همچنین در ساعات اوج نزدیک ۷۰ درصد خودرو ها تک سرنشین هستند.

وی در خصوص این ایام نیز اظهار کرد: از ۱۳ تا ۱۵ شعبان مصادف با ایام چراغ برات، از ۱۵ پایانه در سطح شهر در ۱۵ مسیر ۴۰۰ دستگاه اتوبوس کار ایاب و ذهاب به مقاصد سه آرامستان بهشت رضا، بهشت رضوان و جوادالائمه را انجام می‌دهند. همچنین ۱۵ دستگاه ون در بهشت رضا به داخل بلوک‌ها سرویس دهی می‌نمایند.

سمیعی با تاکید بر استفاده از بزرگراه شهید سلیمانی به مقصد بهشت رضا تصریح کرد: بنر مسیر یابی بصورت خاص نصب شده و مرکز کنترل سه شیفته اطلاع رسانی انجام می‌گیرد. همچنین در این سه روز از ساعت ۸ الی ۱۸ عبور از بزرگراه رایگان خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.