×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یکی از مهمترین مشکلات در کشور شکاف تکنولوژیکی است

 

وی افزود : فعالان اقتصادی در زمینه بودجه کشور همواره هر ساله چندین دغدغه داشته و بارها به آن اشاره کرده‌اند. مورد اول در تدوین بودجه اینکه اصرار بر تقدم منابع بر مصارف صورت گیرد بسیار کم رخ می‌دهد. همچنین قبل از اینکه منابع مورد توجه قرار بگیرد برای آن مصرف ایجاد می‌شود  هموراه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد دومین دغدغه  فعالان اقتصادی بیان کرد: درست است که مشکل منابع داریم، اما مشکل بزرگتر چگونگی تخصیص و توزیع منابع است. بنابراین مشکل تخصیص و توزیع منابع از خود منابع کشور بزرگتر است.

شافعی با اشاره به مشکل دیگر در بودجه ۱۴۰۱ از نگاه فعالان اقتصادی تصریح کرد:مساله حذف معافیت گمرکی ماشین‌آلات تولیدی به کشور یکی از مهمترنی مشکلات بخش خصوصی است. در حال حاضر افزایش حقوق گمرکی به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد شده است. همچنین در حال حاضر با مشکلاتی مانند کاهش ارزش پول ملی، افزایش مالیات،  قیمت‌گذاری دستوری رو به رو هستیم. یکی از مهمترین مشکلات در کشور شکاف تکنولوژیکی است. این مساله باعث مصرف بالای انرژی در ماشین آلات فرسوده است که قیمت کالاهای تولیدی را افزایش و فشار بر مصرف کننده را زیاد کرده  است. این مسائل موجب شده تا کالاهای تولیدی در کشور غیر رقابتی شوند. نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات کشور جزو مسائل مهم در کشور است.

وی ادامه داد: همچنین موضوع دیگر که بخش خصوصی را نگران کرده مساله نتیجه برجام است که آیا برجام به نتیجه می‌رسد یا خیر. اگرمثل گذشته درآمدهای نفتی بخواهد هزینه شود آینده مثبتی برای اقتصاد کشور نخواهیم داشت. برای درآمدهای نفتی آینده باید اندیشیده شود. این درآمدها بایدصرف توسعه زیرسخت‌ها در کشور شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: مطالعه عمیقی در مورد کشورهای توسعه یافته ای که سرعت توسعه بالایی داشته اند انجام شده است. در تمام این کشورها  برنامه درنطر گرفته شده توسعه منطقه‌ای بوده است. این مورد در دولت قبل مورد مطالعه قرار گرفت و سپس حذف شد. کمیسیون برنامه و بودجه مجلس باید این طرح را که توسط بخش خصوصی انجام شده که به توسعه متوازن کمک می‌کند مورد بررسی قرار دهد. در تدوین برنامه‌های توسعه ای باید اختیارات منطقه‌ای افزایش یابد.

شافعی بیان کرد: اگرچه بخش خصوصی در شوراها و مجامع نماینده دارد اما در هر شورا و مجمعی ما تصمیم‌گیرنده نیستیم. بخش خصوصی در دی ماه سال قبل در موزد حذف معافیت گمرکی ماشین آلات پیشنهادات خود را به کمیسیون بودجه و بودجه مجلس ارائه داد اما نتیجه ای حاصل نشد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.