×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
حلقه‌های معیوب آسیب‌های اجتماعی باید مورد مطالعه قرار بگیرد

مسعود فیروزی در  آیین رونمایی از کتاب دختران بی‌سرپرست به تالیف آزاده شریفی‌نیا که در مرکز آموزش علمی کاربردی خدمات بهزیستی شکوه مهر برگزار شد، اظهار کرد: رسیدگی به مشکلات و معضلات کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مسئله جدی و جهانی است و با یک فرمول و قاعده نمی‌توان این مسئله اساسی را راهبری کرد. شرایط بومی، جغرافیایی، فرهنگی و مذهبی هر جامعه باید در نظر گرفته شود.

وی افزود:  به دلایل مختلف از جمله شرایط ویژه استان، هم‌مرزی استان با دوکشور، زائرپذیری مشهد و کوچ افراد آسیب‌دیده به این شهر و مهمتر از همه به دلیل مسائل مذهبی، افرادی  که می‌خواهد فرزند خود را رها کنند معمولا در کنار مضجع امام مهربانی‌ها این کار را انجام می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان خراسان‌رضوی گفت: اگر به صورت درصدی بخواهیم، بگوییم تعداد کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مقیم در مراکز و تعداد مراکز شهر مشهد قابل قیاس با شهرهایی دیگر نیست. در هر استان ۲ الی ۳ مرکز کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست وجود دارد، در صورتی که در خراسان رضوی ۱۰۰ مرکز داریم و نزدیک به ۲۰۰۰ فرزند در این مراکز نگه‌داری می‌شوند.

فیروزی ادامه داد: گفتنی است این فرزندان با توجه به گروه سنی به فرزندخواندگی گذاشته می‌شوند و در سن قانونی وارد بازار کارمی‌شوند. این تعداد از فرزندان در مشهد کمتر  نمی‌شوند که بیشتر هم می‌شوند؛ لذا در استان ضرورت دارد که  به مسئله‌ کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست توجه بیشتری شود.

وی تاکید کرد: حلقه‌های معیوب آسیب‌های اجتماعی باید مورد مطالعه قرار بگیرد و به صورت عمومی به آنها توجه کرد و سپس به صورت تخصصی به آنها پرداخت. در خصوص این کودکان منابع و مطالب زیادی وجود دارد، اما با یک کتاب، یک نفر و یک گل بهار نمی‌شود. شاید ضررورت داشته باشد که هر کدام از ما در هر جایگاهی که قرار گرفتیم به صورت جدی به آسیب‌های اجتماعی و موضوعات مربوط به آن بپردازیم.

در ادامه این مراسم محمد هادی اشرافی بجستانی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل موسسه خیریه بوستان شکوه مهر اظهار کرد: موسسه شکوه مهر تنها موسسه کشوری در خراسان است که در سطح کشور فعالیت دارد. موسسه شکوه مهر از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست کم توان ذهنی و عادی حمایت می‌کند. در شهر مشهد ۱۴ مرکز وجود دارد و از گروه سنی ۲ سال تا ۶۰ سال در این مراکز نگهداری می‌شود. از کودک کم ناتوان ذهنی شدید تا کودک بی‌سرپرست نابغه در این مراکز زندگی می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر در مشهد ۴۱۳ نفر به صورت شبانه‌روزی و ۲۰۰۰ نفر در خارج از مرکز تحت حمایت مادی و معنوی ما هستند. یکی از گروه‌های حساس کودکان بی‌سرپرست هستند و اگر در رابطه با آنها تلاش کنیم می‌توانیم یک مجاهد و یک خدمتگزار پرورش دهیم و اگر کوتاهی کنیم او را به یک فردی آسیب‌رسان برای جامعه تبدیل کردیم، لذا کار ما بسیار حساس است.

اشرافی ادامه داد: فرزندان بی‌سرپرست در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال  جزو حساس‌ترین گروه‌های سنی هستند. این گروه سنی، سن خطرناکی دارند و در بین دختران و پسران، دختران حساس‌ترند؛ لذا در مرکز بوستان شکوه مهر به دختران به ویژه این گروه سنی توجه بیشتری می‌شود.

وی تاکید کرد: با تلاش این مدیر و همت خیرین توانستیم مرکزی بسازیم که مشابه آن در کشور نیست. این مدیر علم را در کنار عمل قرار داد و در تربیت فرزندان بسیار موفق عمل کرد. امروز روز رونمایی از کتاب اوست که با توجه به مسئولیتی که داشته معضلات و مشکلات دختران بی‌سرپرست را با تمام وجود حس کرد و نوشت.

 

در ادامه این مراسم، آزاده شریفی‌نیا، مؤلف کتاب و مدرس دانشگاه، نیز با قدردانی از همه افرادی که به‌صورت دغدغه‌مند به مسائل اجتماعی و از جمله موضوع کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست توجه می‌کنند، گفت: من هویت خود را از بهزیستی و اساتیدی می‌دانم که در کنار آن‌ها فعالیت کرده‌ام. در دوره طولانی حضور در مراکز مشاوره تلاش کردم مخاطبان خودم را درک کنم و این یکی از اصول بسیار مهم در کار روان‌شناس است.

دختران بدسرپرست بسیار آسیب‌پذیرتر از دختران بی‌سرپرست هستند و باید به این موضوع توجه کافی شود.

در پایان این مراسم نیز از کتاب آزاده شریفی‌نیا، «دختران بی‌سرپرست»، رونمایی شد.

این کتاب شامل ۱۵۷ صفحه در قطع وزیری است که به‌همت نشر رزا و با حمایت مؤسسه خیریه بوستان شکوه مهر روانه بازار نشر شده است.

مؤلف در این کتاب تلاش کرده است نخست به علل و عوامل پدیده بی‌سرپرستی بپردازد و ابعاد اجتماعی آن را معرفی کند. پس از آن، به موضوع کودک‌آزاری و برخی ابعاد اجتماعی آن اشاره می‌کند و در ادامه به موضوع حضانت و مسائل قانونی مرتبط با آن می‌پردازد.

مؤلف در بخش دیگری از این کتاب به‌سراغ پدیده اجتماعی بدسرپرستی می‌رود و ضمن بررسی برخی از ابعاد و تأثیرات روانی آن، موضوعات مرتبط با این پدیده را تشریح می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.