×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فعالیت‌های نوین بخش خصوصی نوید بخش توسعه صادرات و تجارت است

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی در استان در حال قدم گذاشتن در مسیر نوینی است که این مسیر نوید بخش توسعه و پیشرفت در حوزه صادرات و تجارت است. خوشبختانه سرمایه‌گذاری سنتی درحال تبدیل به سرمایه‌گذاری مدرن شده و این مسئله اثرات تجاری و اقتصادی خوشایندی دارد.

محسن خندان‌دل در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پتانسیل ویژه خراسان رضوی در صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: ظرفیت خدمات فنی و مهندسی در استان به واسطه نقش ویژه‌ای که حوزه دانشگاهی در تربیت نیروی انسانی جوان ایفا کرده، بسیار حائز اهمیت و چشمگیر است. وجود شرکت‌های متنوع و متعدد دانش‌بنیان، در ایجاد و ارائه خدمات فنی‌مهندسی نوین و پیشرفته نقش پررنگی داشته است.

وی افزود: ارائه دانش‌های فنی، پیشرفته، جدید و مبتنی بر فنون روز، نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف همچون طراحی،تدوین، تولید آزمایشگاهی، تحقیق و توسعه است. اما معمولا حوزه سرمایه‌گذاری مذکور، توسط بخش جوانان به خوبی پوشش داده نمی‌شود و در این زمینه نیازمند حمایت‌های سرمایه‌گذاری هستیم. به همین دلیل، اصلی‌ترین موضوعی که باید به آن بپردازیم تقویت رابطه دانش و سرمایه است.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ضمن تاکید بر تقویت ارتباط میان حوزه دانش و سرمایه، عنوان کرد: با توجه به اینکه کشورهای پیرامون ما توسعه نیافته یا کمتر توسعه‌یافته هستند، با تقویت ارتباط دانش، نیروی انسانی و سرمایه به پیشرفت خوبی دست خواهیم یافت که فواید اقتصادی فراوانی خواهد داشت. تجاری‌سازی کردن ارتباط صنعت و دانشگاه می‌تواند نقش پررنگ و مطلوبی در رونق فعالیت‌های صادراتی‌ کشور داشته باشد.

خندان‌دل اضافه کرد: در خراسان‌ رضوی عزم و اراده بسیار جدی‌ در این حوزه وجود دارد و شرکت‌های دارای تکنولوژی سطح‌ بالا و دانش‌بنیان، فعالیت‌ها و اقدامات مطلوبی را در این عرصه به نمایش گذاشته‌اند. امیدواریم این فعالیت‌ها فراتر از شعار بوده و شاهد توسعه تولید و رفع موانع باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در خراسان‌رضوی درحال قدم گذاشتن در مسیر نوینی است که این مسیر نوید بخش توسعه و پیشرفت در حوزه صادرات و تجارت است. خوشبختانه سرمایه‌گذاری سنتی درحال تبدیل به سرمایه‌گذاری مدرن شده و این مسئله اثرات تجاری و اقتصادی خوشایندی دارد. همچنین بخش خصوصی در خراسان‌ رضوی در حال حرکت در مسیر آکادمیک و حرفه‌ای جدیدی است که درهای توسعه و پیشرفت را به روی فعالان این حوزه خواهد گشود. به همین دلیل آینده روشنی در این زمینه پیش‌بینی می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: ویژگی‌های اقتصادی خاصی برای ایران دارد. تمامی پروژه‌های این کشور توسط بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی و اقتصاد اسلامی صورت می‌گرفت که پس از اعمال تحریم‌ها و عدم به رسمیت شناختن حکومت افغانستان، فعالیت‌های مذکور متوقف شده است. درحال حاضر نیز پروژه‌های فنی و مهندسی ایرانی که در افغانستان وجود داشت همچنان متوقف و چند پروژه مهندسی از خراسان رضوی نیز در این کشور نیمه‌کار مانده است. برای وصول مطالبات، تسویه حساب و آزادسازی تضامین مربوطه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

خندان‌دل عنوان کرد: صادرات خدمات فنی‌ومهندسی با صادرات کالا تفاوت بسیاری داشته و نیازمند حمایت‌های همه جانبه سیاسی و اقتصادی از صندوق ضمانت توسعه است که این اتفاق با توجه به شرایط کنونی حاکم در افغانستان، میسر نخواهد بود. لذا افق روشنی در خصوص آینده روابط ایران و افغانستان پیش‌بینی نمی‌شود.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.