×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات بیش از یک میلیارد دلار کالا از خراسان‌ رضوی طی ۱۰ ماه اخیر

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی ۱۰ ماه ابتدای سال جاری میزان صادرات کالا از خراسان‌ رضوی یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار بوده که این رقم تقریبا مشابه میزان صادرات در سال گذشته بوده است.

محمدعلی امیرفخریان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت سبد کالای صادراتی خراسان‌ رضوی اظهار کرد: سبد کالای صادراتی خراسان رضوی کاهش پیدا نکرده‌ بلکه با بررسی آمار و ارقام تجارت و صادرات متوجه می‌شویم که صادرات برخی از اقلام توسط بعضی از کشورها با محدودیت‌های وارداتی مواجه شده است. البته این اتفاق در سال ۹۷ نیز در کشور ما به وقوع پیوست و وارادات برخی از کالاها با هدف تقویت و حمایت تولیدات داخلی محدود شد.

وی افزود: کشورهای همسایه از جمله افغانستان از زمان ورود طالبان نیز دچار چنین محدودیت‌هایی شد و صادرات برخی از اقلامی که خود این کشور قادر به تولید آن‌ها بود، با محدودیت مواجه شد. در چنین شرایطی ایران برای حفظ جایگاه تجاری خود در کشورهای هدف به مشارکت در تولید و صادرات خدمات فنی‌ومهندسی پرداخته است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن تاکید بر تغییر در راندمان تولید کالاهای صادراتی بیان کرد: برخی از اقلامی که در راندمان تولید آن‌ تکنولوژی و روش خاصی وجود نداشته باشد، از سبد کالای صادراتی حذف شده و اقلام مهم‌ و ضروری‌تری به سبد کالای صادراتی استان افزوده شده است. روند تولیدات در خراسان‌ رضوی باید به سمتی حرکت کند که اقلام تولیدی، پیشرفته‌تر و با استفاده از تکنولوژی گسترده‌تری به سبد کالاهای صادراتی افزوده شود.

امیرفخریان ادامه داد: از عمده دلایل تشابه میزان صادرات امسال استان با سال گذشته تغییر حاکمیت در افغانستان و چالش‌های جدیدی است که در روابط تجاری با این کشور پدید آمد.

وی با اشاره به نقش کلیدی افغانستان در تراز تجاری و صادرات خراسان‌ رضوی گفت: افغانستان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری خراسان‌ رضوی محسوب می‌شود که بیشترین آمار تبادل اقتصادی با استان را با رقم ۴۲۹ میلیون دلار صادرات طی ۱۰ ماه ابتدای سال جاری به خود اختصاص داده است. متاسفانه صادرات خراسان‌ رضوی به افغانستان نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش داشته که این اتفاق متاثر از رویدادهای پدید آمده در افغانستان بوده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: صادرات استان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با دیگر کشورهای همسایه مثل ازبکستان ۱۳۳ درصد، ترکمنستان ۱۶۱ درصد، عراق ۲۵ درصد، پاکستان ۲۷ درصد، چین ۹۸ درصد، قرقیزستان ۱۰۳ درصد، قزاقستان ۷۰ درصد و تاجیکستان بیش از ۱۲۰۰ درصد رشد داشته است.

امیرفخریان اضافه کرد: در مجموع صادرات کالا از خراسان‌ رضوی نسبت به سال گذشته و در مقایسه با روابط تجاری با تمام کشورهای هدف به استثنای افغانستان، امارات متحده عربی و اسپانیا با رشد و پیشرفت مواجه بوده‌ است.

وی عنوان کرد: از عمده اقلام صادراتی خراسان‌ رضوی می‌توان به میله‌های آهنی یا فولادی اشاره کرد که از اصلی‌ترین کالاهای صادراتی استان محسوب شده و نسبت به سال گذشته ۲۱۹ درصد معادل بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رشد صادراتی داشته است. سپس پسته با ۶۵ میلیون دلار و زعفران با ۴۶ میلیون دلار با رشد صادراتی مواجه شده‌ است. همچنین اقلام دیگری مثل سیب تازه با ۳۳ میلیون دلار، سیب‌زمینی با ۲۹ میلیون دلار و کف‌پوش‌های غیرمخملی با ۲۸ میلیون دلار در رتبه‌بندی اقلام صادراتی ما قرار دارد.

انتهای پیام

 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.