×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شناسنامه خاک شهرستان های خراسان رضوی رونمایی می شود

به گزارش توس اکو، امروز نشست خبری به مناسب روز جهانی خاک با شعار «خاک سالم، غذای سالم» در جهاد کشاورزی استان برگزار شد. مهندس جعفر جوادی، مدیر آب و خاک این سازمان در این نشست گفت: ۱۴اذر روز جهانی خاک است . امسال ۱۲تا۱۷ آذرماه به عنوان بزرگداشت روز جهانی خاک معرفی و مراسم ملی در تهران برگزار شد. خاک به عنوان بستر تولید، ضامن امنیت غذایی ما است وپر اهمیت است. بنابراین امسال روز جهانی با عنوان خاک سالم، غذای سالم است وبه عنوان بستر تولید اهمیت دارد.

به گفته وی، سالیانه بر اثر فرسایش آب و باد میزان قابل توجهی از خاک از حیز انتفاع خارج می شود و متاسفانه بستر تولید را ازدست میدهیم که به وجود آوردن این خاک هزاران سال طول می کشد غنی شود.

تصویب قانون خاک را در سال۹۸ در مجلس داشتیم که این قانون هم ۱۰سال در قانون معطل ماند اما متاسفانه هنوز ایین نامه اجرایی آن آماده نشده است . تمام تلاش را باید بکنیم که این خاک را حفظ کنیم. بر همین اساس در استان کانون های بحران خیز و اراضی مشکوک به آلودگی شناسایی کردیم. مسلما وقتی خاک آلوده شود آلودگی را به گیاه و غذای انسان منتقل می شود.

به گفته وی ، تلاش کردیم علیرغم تخصیص اعتبار بودجه و آیین نامه اجرایی اطلاعات از وضعیت خاک های استان و شهرستان ها جمع اوری کنیم . بر همین اساس شناسنامه ای از خاک های استان در حا ل تدوین است و قرار است از این بانک اطلاعاتی خاک در مراسمی در این هفته رونمایی شود. نبود ایین نامه اجرایی در رابطه با قانون خاک در وزارت دلیل شده چارت سازمانی تشکیل نشده بود اما از سال اینده خوشبختانه پساز سالها معطلی هم ردیف بودجه ای برای خاک و هم چارت سازمانی در نظر گرفته می شود.

مدیر آب و خاک استان درباره شوری در خاک استان گفت: شوری خاک و افزایش این شوری در عملکرد محصول تاثیر میگذارد و اگر گیاه هم در همین خاکتولید شود در عملکرد محصول تاثیر گذار است. اما از نظر کیفی بیش از ۵۰ درصد حجم خاک‌های استان از شوری رنج می‌برند. در رشد گیاه هم کیفیت خاک و هم کیفیت آب اهمیت دارد. در نقاطی که شوری خاک زیاد است، اما آب با کیفیت است خاک را مرغوب کنیمو شوری را از عمق گیاه خارج کنیم.

یکی از مشکلاتی که در استان خراسان رضوی داریم کمبود ماده آلی در خاک است که نسبت به نقاط مختلف کشور به خصوص استان های شمال کشور این ماده در خاک کمتر از نیم درصد است که رقم نرمال آن باید یک تا ۱/۵ باشد. متاسفانه با افزایش ارزش علوفه، کشاورزان بقایای گیاهی را به طور کامل از خاک جمع کردند. این بقایای گیاهی به خاک برنگشسته است و همین امر باعث می‌شود خاک به مرور ضعیف شود. یکی از معضل های دیگر قلیایی بودن خاک است و هرچه این قلیایی بودن خاک بیشتر باشد میزان حلالیت کم می‌شود و چنانچه عناصر درخاک وجود داشته باشد به دلیل قلبایی بودن خاک قابلیت استفاده گیاه را ندارد.

جوادی در پاسخ به این سوال که چند درصد خاک‌های کشاروزی استان با آب‌های فاضلاب آبیاری می‌شود تصریح کرد: میزان آب پساب‌ها و‌فاضلاب دو‌مقوله جدا است. پساب ممکن است ناشی از پساب‌های کارخانجات باشد. اما انچه که نگران کننده است مقوله فاضلاب‌ها است. شهر مشهد تنها پنج تصفیه خانه دارد و تنها چند شهرستان استان سیستم اگو را دارد؛ که مسلما برای برگرداندن آن به چرخه محیط زیست باید استاندارد‌ها را رعایت کند و لجن حاصل از تصفیه فاضلاب را به درستی دفع شود که به محیط زیست اسیب نزند.

متاسفانه محیط زیست و آبفا‌ها هنوز به این توافق نرسیده است. ابفا بر این باور است که آبی که تصفیه می‌شود تنها از طریق آزمایشگا‌های آن مورد قبول است. اما محیط زیست بر این باوراست هیچکدام از پساب تصفیه خانه‌های استان استاندارد لازم برای آبیاری کشاورزی ندارد. البته با توجه به حجم گسترده آبیاری کشاورزی در استان ابیاری از طریق تصفیه فاضلاب‌ها آنچنان رقم بزرگی نیست و چیزی کمتر از یک درصد است.

وی در ادامه تصریح کرد: در فرسایش بادی کانون‌های زیادی داریم و به طور معمول ۱۹ کانون فرسایش دراستان شناسایی شده است و بعضی از این فرسایش‌ها ناشی از باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان است؛ که هم بستر خاک از بین می‌رود و باعث ایجاد ریزگرد می‌شود که به معضلی تبدیل شده است. یکی از کانون‌های تولید ریزگرد ر خراسان رضوی سرخس است و در مجموع مناطق شرقی کشور این مشکل را دارند؛ که محیط زیست با روش‌های مختلف مثل ایجاد پوشش گیاهی از افزیش این ریزگرد‌ها جلوگیری می‌کند.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.