×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دیدار رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار

مهندس حسین بشیر، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان دوشنبه ۲۵ بهمن ماه جاری با همراهی مهندس مسعود دباغ عضو هیات مدیره و مهندس زهید زارعی عضو هیات مدیره و نماینده هیات مدیره در امور دفاتر نمایندگی استان در جلسه ای که به همت دفتر نمایندگی سازمان در سبزوار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی این منطقه، شهردار، اعضای شورای شهر و تعدادی از مدیران شهرستان برگزار شد، حضور پیدا کردند.
به گزارش رابط روابط عمومی این دفتر، موضوعاتی نظیر بررسی مشکلات ساخت و ساز نمایندگی سبزوار و طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان از مهمترین عناوین مطرح شده در جلسه بود.
در ابتدای جلسه دکتر روشنفکر عضو شورای شهر سبزوار که از اعضا سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هم می باشد‌، به نمایندگی از شورا و شهرداری، با برشمردن مشکلات موجود در شهرداری که در دوره شورای ششم در حال رفع می باشد، خواستار تسریع فرایندها در سامانه ساجام و رفع اشکالات آن شد.
در ادامه مهندس حسین امیربیگی رییس نمایندگی سبزوار با اشاره مشکلات این نمایندگی در سامانه ها و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان سبزوار خواستار ارائه راهکار مناسب در جلسه جهت بهبود خدمت رسانی در حوزه ساخت و ساز به شهروندان سبزواری شد.
در ادامه علی اصغرعنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با برشمردن مبانی تشکل های مردم نهاد، افزود هدف قانون گذار از تشکیل سازمان های صنفی که دو نمونه قوی آن نظام پزشکی و نظام مهندسی ساختمان هست، سپردن کار به اهل آن بوده است، مجلس هم در اصلاح قانون با همین نگاه عمل خواهد کرد، اگر بناست کمکی انجام دهیم پیش قدم شوید مسیرها را پیدا کنید و به ما اعلام کنید تا انجام دهیم‌، وی با اشاره به مشکلات مطرح شده توسط شورا و رییس نمایندگی سبزوار ریشه این مشکلات را طرح های تفصیلی دانست که در تدوین آن خیلی سخت گیرانه عمل می شود و از نظرات نخبگان محلی استفاده نمی شود
بهروز محبی نجم آبادی دیگر نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حجم زیادی از مراجعات مردمی ما نمایندگان مربوط به حوزه ساخت و ساز هست، افزود ارگان های متولی این حوزه جزیره ای عمل می کنند و هر یک بر مسئولیت خود تاکید میک نند، این فرایند باعث قفل شدن امور مردم شده است.
مهندس حسین بشیر، رییس سازمان در سخنان خود با اشاره به این نکته که بیشتر مشکلات اشاره شده در جلسه ریشه در بحث معروف ” دو نقشه ” ای دارد، این معضل را کشوری دانسته، که برای رفع آن نیاز به همت دولت، مجلس، سازمان های غیردولتی و عمومی، مراجع صدور پروانه ساختمانی و بنیادها است تا دست در دست مشکل بوجود آمده را حل نمایند.
وی با اشاره به اینکه با انتقاداتی که به طرح های تفصیلی داریم و برخی از این طرح ها را مربوط به ۲۰ سال پیش می دانیم، اظهار داشت: متاسفانه خیلی از نهادهای متولی همین طرح های مصوب را نیز رعایت نمی کنند، به عنوان مثال در خیلی شهرها در کوچه های کم عرض ساختمان های بلند مرتبه ساخته می شود که مشکلات متعددی برای ساکنین ایجاد می کند.
رییس سازمان تاکید کرد یکی از مشکلات عمده موجود دخالت افراد فاقد صلاحیت در امر ساخت و ساز است که مخالف و مغایر قانون می باشد.
از مهمترین مشکلات رایج در شهرستان سبزوار اخذ پروانه با یکی دو طبقه و اجرای ساختمان با ۶ و ۷ طبقه است که مشکلات بسیار زیادی را برای سازمان نظام مهندسی در زمینه طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا و در رابطه با صلاحیت ها و ظرفیت ها بوجود آورده است، که لازم است شهرداری برای این امر چاره ای تعیین نموده و اقدام قاطعی انجام دهد.
در ادامه مهندس مسعود دباغ در سخنان کوتاهی با اشاره برخی اشکالات اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان خواستار کمک نمایندگان مجلس در از بین بردن این مشکلات شد.
مهندس زهید زارعی عضو هیات مدیره نیز با برشمردن ماده های مختلف اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد در مصوب کمیسیون عمران یک ماده نزدیک به ۲۵ درصد حجم اصلاحیه را گرفته است و آن ماده رکن انتظامی قانون است که به اندازه سی و پنج ماده دیگر مصوبه بحث دارد. از جمله نقدهای دیگر این هست که قانون اصلاحی به دفاتر نمایندگی به صورت مجزا نپرداخته است.
در پایان جلسه صورتجلسه ای جهت رفع مشکلات مطرح شده نمایندگی سبزوار به امضا رسید و مقرر شد موارد اجرایی آن سریع تر پیاده سازی گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.