×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولیدکنندگان بخش کشاورزی سالانه ۶ میلیارد دلار ارزآوری دارند

محمدمهدی برومندی روز پنجشنبه در همایش بین‌المللی خرما و صنایع وابسته در بوشهر اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی رسالت مهم امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد و در این مسیر مفتخر است با تلاش کشاورزان و ارکان‌های ذیربط در سال‌های فشار و تحریم اقتصادی تولید‌کنندگان این بخش، علاوه بر حفظ امنیت غذایی و تأمین غذا، تولید مازاد بر مصرف دارد.
وی بیان کرد: در کشور بجز چهار میوه گرمسیری موز، نارگیل، انبه و آناناس در زمینه تأمین سایر محصولات کشاورزی خودکفایی کامل وجود دارد.
برومندی ادامه داد: امسال به ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید در باغ‌های کشور دست یافتیم که از این میزان سهم خرما یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گزارش شده است.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: سال گذشته ۳۴۸ هزار تن خرما به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار صادر شد.
وی گفت: در ۹ ماه امسال ۲۰۲ هزار تن خرما به خارج کشور صادر شده است که این روند در سه ماه پایانی سال نیز با شدت ادامه پیدا خواهد کرد.
برومندی اظهار کرد: ظرفیت کشور در تولید محصولات کشاورزی باید خیلی بیشتر از میزان کنونی باشد که بایستی براساس سیاستگذاری مناسب به این مهم دست پیدا کرد.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در برنامه تحولی این وزارتخانه به حوزه کشاورزی و باغبانی کشور اشاره جدی شده است که در محصول خرما نیز باید این تحول محقق شود.
وی عنوان کرد: ایران با ۲۶۰ هزار هکتار سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خرما تولید می‎‌کند که متوسط تولید کشور در هکتار حدود ۵.۲ است.
برومندی ادامه داد: از این میزان، استان بوشهر با ۳۴ هزار هکتار نخل یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور است که تولید سالانه آن ۱۶۵ تا ۱۷۰ هزار تن است.
وی افزود: احیای باغ‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده است که در محصول خرما این مهم با حضور رئیس‌جمهور در استان بوشهر انجام شد.
برومندی عنوان کرد: اولین طرح الگویی اصلاح نخلستان در مناطق آبپخش و سعدآباد شهرستان دشتستان استان بوشهر آغاز و تا امروز بیش از ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه هزینه شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.