×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه محصولات ارگانیک و اجرای کشت‌های حفاظتی، آینده بخش کشاورزی را حفاظت خواهد کرد

علی شریعتی مقدم در تازه‌ترین جلسه این کمیسیون به موضوع برگشت محموله های بخش کشاورزی به دلیل باقی مانده سموم اشاره کرد و متذکر شد: کیفیت محصولات، از آن موضوعات مهمی است که حفظ بازار جهانی و اعتبار بخش صادرات کشاورزی ایران را تضمین می‌کند و بروز مسائلی از این دست باید به عنوان یک دغدغه جدی، مطرح و آسیب‌شناسی شود و برای آن چاره‌جویی صورت بگیرد.

او در باب دلایل بروز چنین شرایطی، به ذکر بعضی مشکلات پرداخت و عنوان کرد: انجمن ها و سازمان های مردم نهادی که در حوزه تامین سموم فعالیت می کنند، طی سنوات اخیر بارها این موضوع را مطرح می کردند که تخصیص ارز به آن‌ها اغلب به موقع انجام نمی گیرد؛ لذا سموم تقلبی در بازار بیشتر شده است. از سوی دیگر به دلیل پاندمی کرونا بسیاری از بازارهای پیشرفته، حد مجاز سموم را در بعضی محصولات کشاورزی کاهش داده اند و حساسیت در این حوزه ها بیشتر شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: حال تولیدکننده، صادرکننده و وزارت جهاد کشاورزی باید نهایت همکاری را برای خروج از این چالش داشته باشند. قاعدتا ما باید در میان و بلندمدت به سمت تولیدات ارگانیک و کشت‌های حفاظتی حرکت کنیم.

شریعتی مقدم خاطرنشان کرد: تقاضا برای محصولات ارگانیک در بازارهای جهانی بالاست و بنابراین تولیدمان به هر میزان که باشد، کشش بازار برای آن وجود دارد. لذا اینکه صرفا محصول‌ تولیدی ارگانیک باشد، کفایت نمی کند و برای توسعه تولید صادرات محور در این بخش، باید تاییدیه و نتیجه آزمایشات دقیق نیز در کانون توجه قرار بگیرد.

وی یادآور شد: در اکثر موضوعات مانند سموم و صرفه جویی و مدیریت آب، احتیاج به همکاری و هماهنگی بین بخشی وجود دارد و تولیدکننده، صادرکننده، وزارت جهاد کشاورزی، بخش استاندارد و قرنطینه و … باید در این حوزه همراهی لازم را به عمل آورند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: در خصوص استفاده از سموم و کودها نیز باید به سراغ انواع کم خطر و سازگار با محیط زیست حرکت کنیم. حتی برخی از سموم در تولیدات ارگانیک قابلیت استفاده دارند که باید این محصولات جایگزین سموم پُرخطر شوند. خراسان رضوی به عنوان استان پیشرو باید این موضوع را به نحو اَحسن مدیریت کند.

شریعتی مقدم افزود: صدور گواهی‌نامه و ارائه تسهیلات راهکار کنترل سموم است. لذا از وزارت بهداشت به عنوان کنترل‌کننده سموم نمی‌توان در این حوزه انتظار خاصی داشت؛ لذا باید هدف‌مان توسعه تولید محصول ارگانیک باشد. متاسفانه در حال حاضر در برخی محصولات تا ۱۰ برابر حد مجاز از سموم استفاده می شود چنانکه در برخی محصولات تا ۹۰ درصد مرجوعی داشتیم که باید در این خصوص تدابیر جدی اندیشیده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: ما باید در سال های بعد برنامه هایی در حوزه گیاهان دارویی از جمله زعفران داشته باشیم. در حال حاضر بازار محصولاتی مانند زیره را از نظر اقتصادی از دست داده ایم و از این رو باید برنامه ای کوتاه مدت تدوین کنیم تا تولیدکننده بر این مساله واقف شود که طی سال آینده چه میزان کشت می تواند داشته باشد؟

شریعتی مقدم یادآور شد: متاسفانه بعضا تولیدکننده و صادرکننده را در مقابل یکدیگر قرار می دهند که این اقدام بسیار ناپسند است، چرا که تولیدکننده زحمت می کشد، در مقابل صادرات محصولات کشاورزی نیز یکی از دشوارترین فعالیت هاست.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.