×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
امکان افزایش درآمد ترانزیتی ایران به ۴۰۰ میلیون دلار

چند روز پیش خبری از قول احمد زمانیان یزدی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی منتشر شد و بر اساس آن درآمد دولت از هر تن کالای ترانزیتی ۱۷ تا ۲۰ دلار اعلام و عنوان شد: ترانزیت پس از نفت درآمدزایی سرشاری دارد که دولت باید توجه کافی به این مسئله داشته باشد.

زمانیان‌ در این زمینه به ایسنا گفته بود: اگر سالانه میانگین ۱۰ میلیون تن ترانزیت صورت گیرد، حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای دولت درآمد ایجاد خواهد شد که رقم بسیار چشمگیری است.

به دنبال انتشار این خبر، خبرنگار تین نیوز از او جزئیات مربوط به این اعداد و ارقام را پرس و جو کرد. زمانیان گفت: دریافتی های دولت برای کالاهای ترانزیتی شامل تن کیلومتر، تی اچ سی (دریافتی سازمان بنادر)، هزینه های اسکن و دیماند و جابجایی(دریافتی گمرک)، هزینه هایی که وقتی برخی کالاها نیاز به مجوزهای خاص دارند اخذ می شود از جمله قرنطینه و … است که اگر همه اینها را جمع کنیم درآمد دولت از هر تن کالای ترانزیتی ۱۷ تا ۲۰ دلار می شود.

وی افزود: سازمان بنادر برای هر کانتینر نزدیک ۱۶۰ دلار تی اچ سی یعنی برای هر تن ۸ دلار (با احتساب هر کانتینر ۲۰ تن) دریافت می کند.

زمانیان عنوان کرد: تن کیلومتری که برای هر کانتینر پرداخت می شود نیز حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان و معادل ۲۳ تا ۲۵ دلار است.

او ادامه داد: همچنین هزینه هایی مانند اسکن و … نیز وجود دارد که به همراه مالیاتی که اخذ می شود در مجموع به عدد حدود ۲۰ دلار در هر تن می رسیم.

وی در مورد مالیاتی که شرکت ها برای کالاهای ترانزیتی به دولت پرداخت می کنند، توضیح داد: با وجود آن که کالاهای ترانزیت و فرستنده و گیرنده آنها خارجی بوده و این کالاها فقط از قلمرو ایران عبور می کنند، دولت از شرکت های حمل و نقل بابت کالاهای ترانزیتی خارجی ۹ درصد مالیات ارزش افزوده دریافت می کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌ های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی عنوان کرد: این در حالی است که در قانون مالیات بر ارزش افزوده به صراحت عنوان شده که مالیات فوق، مالیات بر مصرف است و مصرف کننده کالای ترانزیتی، خارجی است با این وجود دولت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از شرکت ها می گیرد.

وی با تاکید بر این که در واقع دولت بابت هر خدماتی که می دهد، هزینه می گیرد، گفت: دولت همچنین از شرکت ها بابت ترانزیت، مالیات عملکرد هم دریافت می کند که اگر همه اینها را در نظر بگیریم شاید بیش از ۲۰ دلار در هر تن برای دولت درآمد کسب شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد خاطرنشان کرد: در سال های ۹۵ و ۹۶ تا ۱۰ میلیون تن ترانزیت کالا از ایران صورت گرفت که اگرچه این میزان در دو سه سال اخیر به دلیل کرونا و .. به هفت تا هشت میلیون تن کاهش یافت اما اگر میزان ترانزیت را ۱۰ میلیون تن در نظر بگیریم با توجه به درآمد ۲۰ دلاری از هر تن، در آمد دولت از ترانزیت به ۲۰۰ میلیون دلار در سال می رسد.

زمانیان عنوان کرد: بنابراین درآمد ترانزیت، درآمد خوبی برای دولت است و اگر نگاه به ترانزیت، اقتصادی و تسهیلانه باشد که شرکت های حمل و نقل بتوانند صاحبان کالا را برای عبور از قلمرو ایران جذب نمایندف درآمد مناسبی برای دولت خواهد داشت.

وی گفت: در دو سه سال اخیر ۷ تا ۸ میلیون تن ترانزیت از قلمرو ایران انجام شد که این رقم می تواند در صورت رفع موانع، کاهش نگاه های امنیتی و سختگیری ها و همچنین تسهیل روند ترانزیت، به ۱۶ تا ۲۰ میلیون تن در سال هم افزایش یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.