×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اشتغال ۱۴ هزار نفر روز در موقوفه عبدالله رضوی

مدیر مجتمع موقوفه عبدالله رضوی گفت: موقوفه عبدالله رضوی ۱۴ هزار نفر روز اشتغال غیر دائم و حدود ۱۰۰ نفر اشتغال دائم ایجاد کرده است.

به گزارش توس اکو و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، هاشم یوسفی بیان کرد: عبدالله رضوی وقفیات زیادی از خود برجای گذاشته اشت، ۲۴ رقبه در شهر های مشهد، طرقبه شاندیر، بندر انزلی و تهران و ۱۸ هزار رقبه در طرقبه شاندیز موقوفه عبدالله رضوی از وقفیات وی است.

مدیر مجتمع موقوفه عبدالله رضوی افزود: مرحوم ميرزاي ناظر در سال ۱۳۴۳ طبق وقف‌ نامه حدود ۶ هزار هكتار زمين وقف عام در حوزه‌ هاي مزبور و اشتغالزايي مستقيم و غير مستقيم داشته است. وی مزرعه سوران که وسعت فعلی آن سه هزار و ۵۰۰ هکتار است و قبلا تا ۶ هزار هکتار نیز قید شده است در سال ۱۳۴۳ وقف می کند، این موقوفه ۴ رشته قنات دارد.

وی طول مزرعه سوران ۴ کیلومتر عنوان کرد و گفت: در وقف نامه میرزای ناظر آمده است: همه درآمدهای موقوفه را استحصال کنید، درآمد آن ابتدا برای حفظ خود موقوفه صرف شود و در ادامه درآمد باقیمانده ۱۰ قسمت می شود، چهار قسمت آن صرف درمان، سه قسمت برای نگهداری ایتام ، یک قسمت صرف ایام عاشورا و دو قسمت سهم متولی است.

یوسفی اظهار کرد: عبدالله رضوی هنگامی که در قید حیات بوده است درمانگاه و تیپ خانه بهداشت را در سال ۱۳۶۴ افتتاح کرده است، در حال حاضر این درمانگاه دارای داروخانه است و روزانه تا ۱۶۰ نفر مراجعه کننده با حدود ۷ هزار پرونده از روستاهای این منطقه در درمانگاه وجود دارد که به صورت رایگان یا پرداخت مبلغی پول و یا آزاد خدمات دریافت می کنند.

وی در خصوص دارالایتام میرزای ناظر گفت: این دارالایتام اکنون به یک فضای آموزشی تبدیل شده است، شرط پذیرش در این آموزشگاه یتیم بودن است، سال ۱۳۷۴ این مدرسه افتتاح و موفقیت های بسیار خوبی داشته است، دانش آموزان این مدرسه بیشتر از حاشیه شهر مشهد هستند.

مدیر مجتمع موقوفه عبدالله رضوی بیان کرد: در خصوص یک دهم درآمد موقوفه که باید صرف روز عاشورا شود، حدود ۱۴ هزار نفر را در ایام عاشورا اطعام می دهیم به این صورت که روستاهای اطراف مواد اولیه و امکانات را برای پخت غذا دریافت می کنند اما روز عاشورا تمام هیئت ها با جمعیتی حدود ۵ هزار نفر در این مکان عزاداری می کنند.

یوسفی با بیان اینکه این موقوفه فعالیت های دیگری چون کشاورزی شامل باغداری و زراعت، شیلات، نیروگاه خورشیدی، دامداری و کارهای متفرقه دیگری چون گلابگیری دارد؛ تصریح کرد: اما عمده فعالیت موقوفه یک باغ ۶۰ هکتاری است که مکانیزه است. از سال ۹۱ به بحث شیلات ورود کردیم و الان سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ تن ماهی قزل الا برداشت می کنیم و از فضولات ماهی برای فرآوری باغ و زراعت استفاده می کنیم، همچنین حدود ۷۰ هکتار گندم، جو و ذرت در زمین های موقوفه کاشته می شود.

وی در مورد نیروگاه خورشیدی گفت: ۹ نیروگاه خورشیدی با ۸۰۰ کیلوات در موقوفه عبدالله رضوی وجود دارد که با فروش برق برای موقوفه درآمد کسب می شود.

مدیر مجتمع موقوفه عبدالله رضوی در خصوص پرورش دام در موقوفه افزود: در سال ۹۸، ۴۰۰ راس دام خریداری کردیم و الان حدود ۹۰۰ گوسفند داشتی و مولد داریم.

یوسفی گفت: موقوفه عبدالله رضوی ۱۴ هزار نفر روز اشتغال غیر دائم و حدود ۱۰۰ نفر اشتغال دائم ایجاد کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.