×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 22 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
ایجاد قرارگاه مشترک حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی در استان
حسین کوه زاد

ه گزارش توس اکو؛ یعقوبعلی نظری در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: هفته دولت یک فرصت و زمانی است که بیشتر از هر زمانی جمع‌بندی و تحلیل و برنامه ریزی مجدد بر مبنای پیشرفت یا چالش ها برای دوره جدید کرد.

وی ادامه داد: هفته دولت امسال که اولین سالگرد دولت سیزدهم است فرصتی هست تا اقدامات را جمع بندی کنیم و با مردم ارتباط برقرار نماییم و مقدمه ای برای سال دوم بر مبنای تحلیل سال اول را دنبال نماییم.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد : در اولین روزهایی ورودم به استانداری، بر موضوع راهبردی پیشبرد، تنش و حفظ تعادل برای انجام مبنایی و برنامه‌هایی که انجام می شود، تاکید کردم. اعتقاد ما این است برای هر موضوعی اگر تنش شود، پیشبرد حاصل نمی شود و در یک فضای تنشی نمی توان اهداف را محقق کرد. حفظ تعادل و جلوگیری از تنش در تمام موارد و مدیریت آن از جمله برنامه های ما بوده است.

نظری با بیان اینکه شاخص ما، میانگین کشور بوده است، تصریح کرد: در ۵ حوزه محوری برای مدیریت وضع موجود استان و کارهای امسال وجود دارد که در برخی حوزه‌هایی که عقب ماندگی داریم تمرکز بیشتر است. حوزه های فرهنگی- اجتماعی، حوزه امنیتی و سیاسی، حوزه معیشت و اقتصاد، حوزه زیرساخت و عمران و حوزه پروژه‌های ناتمام از محورهای مد نظر ما است.

ایشان اظهارکردند: در حوزه اقتصادی، دو موضوع مزیت های استان و مسائل استان مد نظر است. فرصت شد وارد عملیات ستادی شدیم و به جمع بندی رسیدیم که نیاز به تشکلات پویا داریم که خارج از وضعیت ستادی باشد. لذا قرارگاه مشترک حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی در استان را راه‌اندازی کردیم و ۸ قرارگاه تخصصی و عملیاتی تعریف شد. در استان راهبرد نیاز داشتیم که ۹ راهبرد استانی مشخص گردید.

نظری با بیان اینکه ۴۰۰۰ پروژه نیمه‌تمام در خراسان رضوی وجود دارد، عنوان کرد: در حوزه زیرساخت‌های عمرانی هم در استان دچار چالش هستیم. هر حرکت اقتصادی نیاز به زیرساخت دارد. آب، برق، سوخت، جاده و … از جمله مسائل حوزه زیرساختی است و در کنار این‌ها پروژه‌های نیمه‌تمام هم وجود دارد که بخشی از سرمایه در این پروژه‌ها هزینه شده است و اگر به فریادشان نرسیم، هزینه‌های انجام شده از بین می‌رود. در بعضی بخش‌ها هم از نظر سرانه‌ای کمبود داریم، مانند تخت بیمارستانی، فضای آموزشی، سرانه ورزشی و سایر موارد. وضعیت حاشیه شهر مشهد به مراتب بدتر است و در بعضی شاخص‌ها نصف مشهد سرانه دارد و این درحالی‌ ست که خود مشهد هم در آن حوزه از میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی افزود: بنابراین در حوزه عمرانی یک پایش داشتیم و سپس براساس ضرورت‌ها اقداماتی را انجام دهیم. مثلا در حوزه آب‌رسانی و کمبود آب، حدود هفت پروژه تعریف کردیم. در موضوع کمبود برق هم تا حدود دو سال آینده یک جهش خواهیم داشت چرا که پروژه‌های مختلفی مبتنی بر انرژی‌های خورشیدی، بادی و مبتنی بر نیروگاه بخاری و سیکل ترکیبی در دست اجرا داریم که بعضی در حال تکمیل شدن است.

رئیس شورای اداری استان با اشاره به برنامه‌های هفته دولت اظهار کرد: در این هفته ۱۲۴۲ پروژه را افتتاح، بهره‌برداری یا آغاز عملیات اجرایی خواهیم داشت. از این تعداد ۹۳۰ پروژه به ارزش ۱۹ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسند و ۳۰۸ پروژه به ارزش ۸۴ هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شوند. خراسان رضوی از هر دو شاخص رتبه اول در بین استان‌های کشور را در پروژه‌های هفته دولت دارد. دومین استان پس از ما از نظر ارزش ریالی پروژه‌هایی که به بهره‌برداری می‌رساند، ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درباره نهضت ملی مسکن و مشکلات مربوط به تهیه زمین برای این طرح در شهر مشهد گفت: سیاست استانی ما در این طرح این است که هر جا مقدور است، زمین واگذار کنیم. حدود ۱۰۰ هزار نیاز در روستاها داریم که هر سال ۲۵ هزار مسکن باید توسط بنیاد مسکن با زمینی و تسهیلاتی که ارائه می‌کنیم، ساخته شود. حدود ۴۰۰ هزار مسکن در چهار سال تعهد داریم. حدود ۵۰ هزار مسکن را با تامین و واگذاری زمین در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر تامین خواهیم کرد و در بعضی بخش‌ها در حال اجرا داریم.

وی ادامه داد: زمین، تسهیلات، پروانه و خدمات مهندسی به مردم ارائه می‌شود و خود مردم در نهضت مردم‌ساز، خانه را می‌سازند. در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر استان به‌جز مشهد، شهرهایی مانند نیشابور، سبزوار، قوچان، کاشمر و … تقریبا به طور کامل زمین تامین شده است. مثلا در سبزوار حدود ۱۷ هزار متقاضی وجود دارد که ۱۰ هزار مسکن در حال آماده شدن برای آغاز عملیات اجرایی است.

نظری اظهار کرد: برای شهر مشهد حدود ۱۵۰ هزار متقاضی داریم که در بررسی‌های ابتدایی مشخص شد در خود شهر مشهد زمینی برای ساخت وجود ندارد. یعنی زمین در شهر وجود دارد، اما مالک دارند و قیمت‌شان بالا است. پس از بررسی‌های بیشتر به زمین بزرگی در محدوده شهر مشهد رسیدیم که متعلق به آستان قدس بود و وارد رایزنی و گفت‌وگو با این نهاد شدیم. پس از رایزنی و صحبت‌های ابتدایی با آستان قدس و وزارتخانه‌ها، به ما اجازه تهاتر داده شد که املاکی از دولت را واگذار کنیم تا زمین مذکور را دریافت نماییم.

استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص چالش‌های مشهد در حوزه سرمایه‌گذاری و زیارت خاطرنشان کرد: مفتخریم که به صورت سالیانه میزبان حدود ۳۰ میلیون زائر هستیم، اما متاسفانه بودجه معین و مشخصی از نگاه ملی در این‌ باره وجود ندارد و امیدواریم با ظرفیت به‌وجود آمده در شورای ملی زیارت بتوانیم برخی مسائل را دنبال کنیم. اخیرا ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه زیارت تخصیص داده شده است، اما این بودجه به حوزه‌های زیرساختی مربوط است و برای امور جاری زائران، بودجه‌ای نداریم.

نظری افزود: از سویی دیگر در حوزه کلان اقتصادی استان چند مشکل داشتیم که از جمله آنان این بود که به دلایل مختلف، استان خراسان رضوی در سال‌های اخیر، سرمایه‌گریز شده بود و به سبب فضایی که در استان حاکم شده بود، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی رغبتی برای حضور در این استان نداشتند. سعی کردیم این فضا را به سرمایه‌پذیری تبدیل کنیم. همچنین زنجیره بعضی صنایع اصلی ما هم کامل نیست که این موضوع به خروج تولیدات از استان منجر میشد. به طور مثال صنایع معدنی تا حد کنسانتره و گندله است و سپس خارج می‌شود. تلاش کردیم زنجیره را کامل کنیم و آهن اسفنجی یا ورق تولید کنیم. صنایع پیشران و مادری که بتواند بخش‌های دیگر را راه بیاندازد کم داشتیم. شرکت‌های مهم‌ سرمایه‌گذاری را در این یک سال دعوت کردیم تا در طرح‌های ما سرمایه‌گذاری کنند و یکی از این شرکت‌های بزرگ چادرملو بود که شکرخدا اتفاقات مثبتی رخ داد.

استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درباره تصویب طرح تحقیق و تفحص از این استانداری در کمیسیون شوراهای مجلس، بیان کرد: اعضای مجلس نمایندگان مردم هستند و مبتنی بر قوانین، حق سوال و تحقیق و تفحص دارند و می‌توانند بر اساس فرآیند و سازوکارهایی که در قانون معین شده است، از ابزار و نگاه نظارتی خود استفاده کنند. «نظارت» حق مجلس و همه نمایندگان است و اگر به این جمع‌بندی رسیده باشند، ما هم هیچ مشکلی با این موضوع نداریم.

وی افزود: اما یکی از مطالبی که در این موضوع مطرح شده، بحث انتصابات، با محوریت انتصاب بازنشستگان بوده است؛ درحالی‌که موضوع انتصاب بازنشستگان در این مجموعه به‌هیچ عنوان موضوعیت ندارد. ممکن است نمایندگان مجلس اطلاعی در این خصوص نداشته باشند و اخبار غیرواقعی به آن‌ها منتقل شده باشد و براساس آن اخبار غیرواقعی، شبهاتی برایشان به‌وجود آمده باشد و تصمیم گرفته‌اند که چنین موضوعی را دنبال کنند. در حوزه انتصابات مشکلی وجود ندارد و ضوابط مربوطه اعم از قانون منع به کارگیری بازنشستگان رعایت شده است. هماهنگی لازم را با سلسله مراتب خود در وزارت کشور داریم و حتی اگر ما هم در بعضی موارد غفلت کنیم، مدیران بالاتر مدیریت می‌کنند و جلو کار را می‌گیرند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه انتصابات از اختیارات یک مسئول است، تاکید کرد: از طرف دیگر، یک استاندار، فرماندار یا مدیرکل تلاش می‌کند یک شبکه مدیریتی هماهنگ را ایجاد کند. نمی‌توان به صورت ظاهری این اختیار را به افراد واگذار کرد، اما در عمل چنین اختیاری نداشته باشد. طبیعی است که در آن صورت آن فرد نمی‌تواند مدیریت و یک شبکه هماهنگ از مسئولان را در استان مستقر کند.

وی اضافه کرد: بنابراین ممکن است در بعضی موارد، انتظارات افراد در ارتباط با انتصابات و شبکه مورد نظر آقایان محقق نشده باشد. همانطور که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت قانونی اختیار دارند که سوال و نظارت کنند، استاندار و مدیرکل دستگاه‌ها هم اختیار قانونی دارد که افراد هماهنگ با یک شبکه مدیریتی را در انتصاب‌ها در نظر گیرند. اگر بنا باشد شیوه مدیریتی را براساس نظر بعضی از دوستان تعیین کنیم، خودمان دچار چالش می‌شویم.

نظری با اشاره به مسائل مربوط به بودجه به‌ عنوان یکی دیگر از محورهای مورد انتقاد نمایندگان، گفت: درباره بودجه هیچ مشکلی نداریم و کاملا شفاف است؛ اما باید دقت داشت که بودجه، انتصابات و شیوه‌های مدیریتی از اختیارات قانونی یک مسئول است. روند بودجه در فرآیندی که سازمان‌های مربوطه در استان دارند کاملا قانونی و واضح طی شده است و در شورای برنامه‌ریزی با حضور نمایندگان ناظر به تصویب نهایی رسیده است. تمام نمایندگان محترم از این موضوع اطلاع دارند و می‌توانند پیگیری کنند که شرایط بودجه در استان به چه ترتیبی دنبال می‌شود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین مصوبات سفر رئیس دولت را بیش از یک ماه قبل در اختیار رئیس مجمع نمایندگان استان قرار دادیم تا به نمایندگان منتقل کنند. بودجه‌های مربوط به این سفر هم برابر ابلاغ دولت معین و محل تمامی آن‌ها مشخص است که چه مقدار برای کدام پروژه‌ها در نظر گرفته شده است. حتی این بودجه‌ها به استانداری ابلاغ نمی‌شود و مستقیما به وزارتخانه‌ها ابلاغ می‌شود. استانداری و دستگاه‌های استانی هم می‌توانند از وزارتخانه مربوطه و سازمان برنامه و بودجه کشور تحقق آن‌ها را پیگیری کنند.

 

رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی، نیز گفت: دولت برای سال جاری نرخ رشد ۸ درصد لحاظ کرده و استان ۷/۲ درصد لحاظ شده است. در بخش کشاورزی ۴/۴ درصد، صنعت ۵/۲ درصد، معدن ۱۲/۴ درصد و خدمات ۸/۲ درصد پیش بینی می کنیم داشته باشیم. که برای تحقق این رشد ۲۲۸ هزار میلیارد نیاز است.

وی افزود: اعتبارات جاری امسال هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان معادل ۵/۴ اعتبارات کشوری و اعتبارات عمرانی ۲ هزار و ۸۸۲ میلیارد تومان است، که تا کنون از اعتبارات جاری ۵۹۵ میلیارد معادل ۳۸/۸ درصد و اعتبارات عمرانی ۳۱۳ میلیارد تومان تحقق پیدا کرده است. همچنین پس از سالها مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه زیارت به استان تخصیص پیدا کرده است.

 

مرتضی دهقانی محمدآبادی، دبیر هفته دولت استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: از اوایل مرداد‌ ماه دبیرخانه هفته دولت در استان فعال شد. با جذب مشارکت معاونین استاندار اقدامات در تحقق اهداف دولت انجام شد.

وی ادامه داد: هفته دولت فرصتی است تا پیوند مردم و دولت را تقویت کنیم. ترسیم شفافیت از اقدامات دولت انقلاب اسلامی داشته باشیم. اعتماد و همبستگی را تقویت شود و پاسخگویی به شبهات انجام دهیم.

دبیر هفته دولت متذکر شد: استانداری سه نقش هم افزایی بین دولت، نقش دولت و مردم و نقش حاکمیتی بین مردم را دارد که در این راستا زیر ستادهای در قالب کارگروه عمران، کارگروه اقتصادی، کارگروه فرهنگ و رسانه، کارگروه برنامه ریزی و هماهنگی شهرستان‌ها و کارگروه آمار و اطلاعات شکل گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.