به گزارش توس اکو، دکتر غلامرضا قنبری در نشست خبری با اصحاب رسانه، از آغاز به کار نوزدهمین نمایشگاه تخصصی دام، طیور، آبزیان، دامپزشکی و صنایع وابسته خبر داد. این نمایشگاه از ۸ تا ۱۱ آذرماه در محل نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به تغییر رویکرد در برگزاری نمایشگاهها طی دو سال اخیر اظهار داشت: «نمایشگاهها که پیشتر بهعنوان محلی برای عرضه و مبادله کالا و دستاوردها شناخته میشدند، امروز به بستری برای شناسایی و معرفی ظرفیتها و استعدادهای تولیدکنندگان تبدیل شدهاند.»
قنبری با تأکید بر پیشرفتهای کشور در تأمین نیازهای غذایی جامعه افزود: «در چهار دهه گذشته، توانستهایم به سطحی نزدیک به استانداردهای جهانی در کیفیت و دسترسی به مواد غذایی برسیم. نخستین چالش در حوزه دامپروری، افزایش بهرهوری و بهبود ضریب تبدیل است، و نمایشگاهها میتوانند با معرفی ظرفیتهای تولیدی، نقش مهمی در تجاریسازی و توسعه بازارهای هدف ایفا کنند.»
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی حرکت به سوی نمایشگاههای تخصصیتر را ضروری دانست و گفت: «هدف اصلی، استفاده از حضور واحدهای تولیدی مزیتدار در نمایشگاه برای یافتن راهحلهای تخصصی در حوزه دامپروری است. تمامی زنجیره تولید، از تأمینکنندگان مواد اولیه گرفته تا تولیدکنندگان و شرکتهای تجاری، در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.»
وی افزود: «واحدهای صنعتی فعال در حوزه مکانیزاسیون و هوشمندسازی ماشینآلات کشاورزی، همچنین مجموعههایی که بر استانداردسازی و کیفیسازی محصولات تمرکز دارند، در این رویداد حضور خواهند داشت. این نمایشگاه همچنین بستری برای تبادل نظر درباره کیفیسازی محصولات، سلامت دام و جامعه و حراست از صنعت دامپروری کشور خواهد بود.»
قنبری در پایان با تأکید بر نقش آموزشی این رویداد خاطرنشان کرد: «نمایشگاه باید به کانونی برای یادگیری تولیدکنندگان و بهرهبرداران تبدیل شود و زمینه آشنایی آنان با دانش و فناوری روز را فراهم کند. هدف نهایی ما ارتقای تولید و بهبود شرایط در حوزه دام و کشاورزی است.»
حضور ۱۶۰ شرکت داخلی و خارجی
در ادامه برگزارکننده نمایشگاه دام،طیور وآبزیان مشهد با اشاره به برگزاری این نمایشگاه تخصصی در مشهد ،گفت: ۹ شرکت با محصولات دام و طیور از کشورهای ایتالیا، آلمان، چین، ترکیه حضور خواهند داشت، همچنین هیات های خارجی از عراق ، افغانستان و سوریه از این نمایشگاه بازدید به عمل خواهند آورد.
مدیر عامل شرکت برساز رویدادپارس درباره اهداف این نمایشگاه اظهار داشت : معرفی تولیدات جدید، ایجاد فرصت برای برقراری ارتباط و شناسایی شرکتهای معتبر داخلی و خارجی، آشنایی با آخرین دستاوردها و فنآوریهای تخصصی ارائه شده از سوی شرکتکنندگان، در اختیار گذاردن فرصت انعقاد قراردادهای کاری، پیشرفت و توسعه فعالیتهای اقتصادی شرکت کنندگان،شناخت نیازهای مشتری، ارزیابی نحوه افزایش توان صنعت دام و طیور و بهرهگیری گسترده از تبلیغات در جهت افزایش اعتبار و معرفی بهتر شرکتکنندگان از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه بوده است.
ایرانی تصریح کرد: همچنین فراهم ساختن زمینه مناسب جهت ارائه آخرین دستاوردهای نوین علمی، پژوهشی و صنعتی در حوزههای مختلف کشور و تقویت ارتباط بین دانشگاهها و مراکز علمی پژوهشی در جهت افزایش کیفیت تولید و رسیدن به استانداردهای جهانی به منظور افزایش صادرات تولیدات داخلی در این بخش از دیگر اهداف این نمایشگاه می باشد.
برگزار کننده این نمایشگاه در خصوص زمینه فعالیت مشارکت کنندگان بیان کرد: زمینه مشارکت کنندگان در بخش خوراکی شامل تولید کننده خوراک دام و طیور ، پودر ماهی ، تولید انواع کنسانتره ، تولید کننده صدف معدنی ،تولید پودر ماهی ، افزودنیهای خوراک دام ، تولید پودر چربی ویژه خوراک دام و طیور ، فرآوری دانه های روغنی تولید خوراک آماده طیور(دان پلت) ،تولید و توزیع افزودنی ها و ریزمغذی ها ، تولید پودرهای میکرونیزه معدنی و کربنات کلسیم تولید ذرت سویا، گندم و جو می باشد.
وی ادامه داد: همچنین در بحث دارویی شامل تولید دارو و نهاده های تغذیه ای ، تولید واکسن های دامپزشکی و مواد بیولوژیک ، تولید سرم های دامی ، پرمیکس های درمانی ، تولید مکمل های غذایی و درمانی ، تولید شوینده و ضدعفونی کننده و مواد بهداشتی ،تولید آجر لیسیدنی دام ، تولید محلول های تزریقی ، لوازم یکبار مصرف ، تولید کالاهای دامپزشکی ، تولید اسید چرب و روغن گیاهی می باشد .
برگزار کننده این نمایشگاه با اشاره به تجهیزات که از دیگر زمینه های این نمایشگاه می باشد ، اظهار داشت: در بحث تجهیرات شامل تجهیزات نگهداری دام و طیور ، تجهیزات جوجه کشی و مرغداری ، تجهیزات و ماشین آلات صنایع کشتارگاهی ، تجهیزات و تاسیسات و ماشین آلات پرورش دام و طیور ، تجهیزات ، تاسیسات و ماشین آلات تولید صنایع وابسته ، وسایل و تجهیزات شیردوشی و مواد ضدعفونی کننده ، ماشین بسته بندی ، سیستم های برودتی و سردخانه ای ، سیستم های تهویه ، سیستم های گرمایشی و سرمایشی ، سیستم های توزین ، ماشین آلات حمل و انتقال دام و فرآورده های دامی ، تجهیزات آزمایشگاهی می باشد.
حامد ایرانی تصریح کرد: همچنین در زمینه خدمات شامل طراحی، نصب، راه اندازی کارخانجات فرآوری گوشت، مرغ، ماهی ، بازار الکترونیکی خرید و فروش کالاهای دام و طیور، پرورش شتر مرغ ، پرورش بوقلمون ، تولید جوجه یکروزه و تخمگذار می باشد.
وی درباره برنامه های جانبی این نمایشگاه اظهار داشت : بازدید کنندگان و برنامه های جانبی این نمایشگاه شامل کارگاه ها و سمینار های آموزشی با همکاری سازمان نظام مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی از دیگر برنامه های این نمایشگاه است .
ایرانی افزود: این نمایشگاه در فضایی به وسعت کلی ۱۶ هزار متر مربع و در سالن های فردوسی و عطار برپا می شود.
برگزارکننده این نمایشگاه اذعان داشت : ۱۶۰ شرکت کننده در نمایشگاه حضور دارند که تعداد شرکت های داخل استان خراسان رضوی ۸۸ شرکت و همچنین ۷۲ شرکت خارج از استان شامل خراسان شمالی،خراسان جنوبی ،سمنان، تهران ،قم، البرز، فارس، آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی، اصفهان، یزد، خوزستان، قزوین ، گلستان ، مازندران می باشد .
وی با اشاره به حضور ۹ نمایندگی محصولات خارجی عنوان کرد: ۹ شرکت با محصولات دام و طیور از کشورهای ایتالیا، آلمان، چین، ترکیه حضور خواهند داشت، همچنین هیات های خارجی از عراق ، افغانستان و سوریه بازدید به عمل خواهند آورد.
ایرانی ضمن دعوت از علاقمندان به ویژه متخصصان برای بازدید از این نمایشگاه ، خاطر نشان ساخت: این نمایشگاه از ۸ لغایت ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۳ درمحل نمایشگاه بینالمللی مشهد دایر بوده و علاقمندان میتوانند همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از این نمایشگاه بازدید نمایند.
خراسان رضوی؛ قطب تولید و صادرات فرآوردههای دامی در کشور
در ادامه دکتر قربانزاده، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، با تأکید بر اهمیت این استان در حوزه تولید فرآوردههای دامی گفت: «خراسان رضوی بهعنوان قطب تولید انواع فرآوردههای دامی در کشور شناخته میشود و همواره رتبههای نخست تا سوم را در این حوزه به خود اختصاص داده است.»
وی افزود: «وسعت جغرافیایی، تنوع واحدهای تولیدی در بخش فرآوردههای خام دامی، پرورش انواع دام، طیور و آبزیان و همچنین میزبانی سالانه ۳۰ میلیون زائر، جایگاه ویژهای به خراسان رضوی در حوزه بهداشت دام و فرآوردههای دامی داده است.»
قربانزاده با اشاره به نقش دامپزشکی در حفظ سلامت و بهداشت این صنعت اظهار داشت: «دامپزشکی از یک سو با حفظ بهداشت صنعت، کیفیت و کمیت تولیدات را افزایش میدهد و از سوی دیگر، با کاهش هزینههای تولید از طریق مکانیزه کردن و رعایت استانداردهای بهداشتی، بهرهوری را بالا میبرد.»
وی تأکید کرد: «رعایت مسائل بهداشتی در کاهش هزینهها نقش بسزایی دارد، چراکه بیماریهای واگیردار دام، طیور و آبزیان میتوانند بین ۵ تا ۲۵ درصد از تولیدات را کاهش دهند. این در حالی است که ۸۳۲ بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که کنترل آنها اهمیت بسیاری دارد.»
قربانزاده با اشاره به توانمندیهای استان در صادرات گفت: «خوشبختانه تولیدات دامی خراسان رضوی به ۲۰ کشور جهان صادر میشود، و در این زمینه استان از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است.»
نمایشگاه دام و طیور؛ محور توسعه مکانیزاسیون و تکنولوژی در صنعت دامی
مجید جعفری، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، بر اهمیت نمایشگاههای تخصصی در توسعه تکنولوژی و مکانیزاسیون تأکید کرد و گفت: «مهمترین محور خروجی نمایشگاه دام، طیور، آبزیان، دامپزشکی و صنایع وابسته، ارتقای تکنولوژی و حرکت به سمت مکانیزاسیون است.»
وی افزود: «برگزاری نمایشگاههای تخصصی فرصت ارزشمندی برای واحدهای تولیدی فراهم میکند. در سالهای اخیر، موضوعات مرتبط با دانشبنیان در این نمایشگاهها پررنگتر شده و بهرهبرداران به صورت خودجوش در این رویدادها شرکت میکنند. در گذشته تورهای ویژهای برای جذب بهرهبرداران به نمایشگاهها برگزار میشد، اما امروزه شاهد حضور خودجوش تولیدکنندگانی هستیم که حتی ممکن است تولیدات آنها در حد استانداردهای نمایشگاهی نباشد.»
جعفری با اشاره به کاهش مشارکت برخی کارخانههای خوراک دام در نمایشگاهها اظهار داشت: «برخی از کارخانهها تنها زمانی در نمایشگاه حضور مییابند که محصول جدیدی برای ارائه داشته باشند. با این حال، محور دانشبنیان و مکانیزاسیون همچنان از جذابیتهای اصلی این رویدادها است.»
وی در ادامه خواستار همکاری بیشتر رسانهها برای انعکاس چالشهای صنعت دام و طیور شد و گفت: «رسانهها علاوه بر اطلاعرسانی، میتوانند با بررسی وضعیت صنعت دام و طیور، کاستیهای این حوزه را به تصویر بکشند تا راهکارهایی برای بهبود آنها ارائه شود.»
جعفری در خصوص قیمتگذاری در حوزه تولیدات دامی نیز تصریح کرد: «قیمت تمامشده محصولات نمیتواند ثابت باشد و باید بر اساس عرضه و تقاضا و یک سود متعارف تعیین شود. بهترین بخش برای تعیین قیمت تمامشده، بخش خصوصی و تولیدکنندگان هستند که نقش کلیدی در این فرآیند دارند.»