به گزارش توس اکو، کیانوش کیامرز، در نشست خبری امروز خود با تأکید بر پیشرفتهای قابلتوجه در توسعه خطوط مترو مشهد، اعلام کرد: «مشهد از معدود شهرهای کشور است که پروژه مترو در چهار جبهه فعال عمرانی در حال اجرا دارد.»
وی با اشاره به تکمیل کامل خط یک مترو و جابهجایی روزانه حدود ۱۵۰ هزار مسافر در این خط، افزود: «تنها بخش باقیمانده در خط یک، تأمین ۶۰ دستگاه واگن جدید است که قرارداد تأمین آن با شرکت مپنا منعقد شده و از سوی شرکت بهرهبرداری قطارشهری در حال پیگیری است.»
کیامرز در ادامه از پیشرفت پروژه در خط دو خبر داد و گفت: «ساخت دپوی تعمیرات سنگین خط دو آغاز شده است. این خط از جنوب شهر تا شمال امتداد دارد و پس از تکمیل تجهیزات دپو، تا پایان سال ۱۴۰۵ بهطور کامل آماده بهرهبرداری خواهد بود. خوشبختانه واگنهای مورد نیاز این خط تأمین شده و کمبودی از این نظر وجود ندارد.»
مدیرعامل قطارشهری مشهد درباره خط سه نیز اظهار داشت: «خط سه با ۳۰ کیلومتر طول، طولانیترین خط شبکه مترو مشهد است و از انتهای الهیه تا شهرک ابوذر امتداد دارد. تاکنون ۲۳ کیلومتر حفاری انجام شده و این پروژه به چهار فاز تقسیم شده است. فاز نخست شامل شش کیلومتر و سه ایستگاه که در اردیبهشت ۱۴۰۴ افتتاح آزمایشی شد، بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان هزینه داشته و در انتظار افتتاح رسمی با حضور رئیسجمهور است.»
وی افزود: «چهار ایستگاه میانی این خط شامل ایستگاههای ۱۵ خرداد، علامه مصباح، حرم مطهر بالاخیابان و بسیج تا سال ۱۴۰۶ افتتاح خواهند شد و سه ایستگاه دیگر بهنامهای مجد، میدان فردوسی و میدان توحید نیز امسال وارد مرحله ساخت میشوند.»
کیامرز از انجام یک «کار ویژه» برای تسریع در احداث ایستگاه میدان بسیج خبر داد و گفت: «با وجود معارضهای متعدد در مسیر ساخت، تلاش میکنیم این ایستگاه را که طبق برنامه باید شهریور آینده آماده شود، در ۲۲ بهمنماه امسال به بهرهبرداری برسانیم.»
مدیرعامل قطارشهری مشهد با اشاره به صدور مجوز ساخت خطوط سه و چهار توسط دولت، بیان کرد: «خط چهار از انتهای مهرمادر آغاز و تا شهرک شهید باهنر امتداد دارد. از مجوز ۱۴ کیلومتری حفاری، تاکنون پنج کیلومتر انجام شده و تیبیام تا پایان سال به میدان شهدا خواهد رسید.»
او هزینه ساخت مترو را نیز تشریح کرد: «هر کیلومتر مترو بهطور میانگین ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد که معادل حدود ۵ هزار میلیارد تومان است. این رقم شامل هزینه تونل، تجهیزات، زمین ایستگاه و ناوگان است. تلاش کردهایم منابع شهرداری کمتر درگیر شود و عمده تأمین مالی از طریق اوراق مشارکت انجام شود.»
کیامرز بدهی فعلی شرکت به قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا را حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: «خوشبختانه این مجموعه با ما همکاری بسیار خوبی دارد و بدون فشار مالی، بهعنوان شریک توسعه عمل کرده است.»
وی دوره ششم مدیریت شهری را «دوره درخشان توسعه مترو» خواند و گفت: «در این دوره چهارساله، علاوه بر احداث شش کیلومتر از خط سه، خط دو نیز بهطور کامل تکمیل شد.»
در پاسخ به پرسشی درباره مجموع هزینههای انجامشده در پروژههای مترو مشهد، مدیرعامل قطارشهری گفت: «خط یک حدود یک هزار میلیارد تومان، خط دو هفت هزار میلیارد تومان و فاز نخست خط سه نزدیک به ۲۴ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است.»
کیامرز در خصوص تأمین واگن خط سه نیز توضیح داد: «در حال مذاکره برای خرید ۵۰ دستگاه واگن جدید هستیم. با توجه به محدودیت واردات، قرار است این واگنها از سهمیه خرید تهران تأمین شود، اما هنوز نهایی نشده است. با این حال، با برنامهریزی انجامشده، فاصله حرکت قطارها در خط سه به ۱۰ دقیقه کاهش یافته و تا دو سال آینده دغدغه کمبود ناوگان نخواهیم داشت.»
وی داخلیسازی گسترده در تولید قطعات مترو را از دستاوردهای مهم شرکت دانست و تصریح کرد: «در حال حاضر ۸۰ درصد قطعات مترو در داخل کشور ساخته میشود. از ریل و کابل گرفته تا فن تهویه، همه تولید داخلی است و دیگر نیازی به واردات نداریم.»
مدیرعامل قطارشهری مشهد در پایان همچنین بر ایمنی کامل خطوط مترو تأکید کرد و گفت: «از زمان آغاز بهکار خط یک در سال ۱۳۸۹ و خط دو در سال ۱۳۹۵، حتی یک حادثه جدی ثبت نشده است و تمام استانداردهای ایمنی در مشهد رعایت میشود.»
https://tooseco.ir/?p=27638









