×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴  .::.   برابر با : Tuesday, 29 April , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تلاش دولت برای رفع نابرابری‌های آموزشی در خراسان رضوی

به گزارش توس اکو، مصطفی اسدی امروز ۸ اردیبهشت‌، در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت مقام معلم، با تاکید بر نقش محوری معلمان در پیشرفت جامعه گفت: جامعه‌ای به سعادت می‌رسد که در تراز انسانی و بشری قرار داشته باشد و این مهم، به دست معلمان محقق می‌شود. معلمان، هم جامعه‌ساز هستند و هم تمدن‌ساز.

او با اشاره به جایگاه والای معلمی در دین اسلام افزود: خداوند در قرآن خود را اولین معلم معرفی می‌کند و پیامبر اسلام (ص) نیز هدف از بعثت خود را معلمی بیان کرده‌اند.

وی افزود: هر چه بیشتر به جایگاه فکری، منزلت و معیشت معلمان توجه کنیم و آن‌ها را تکریم نماییم، در واقع خودمان را تکریم کرده‌ایم و جامعه را به اوج می‌رسانیم. اگر خواهان توسعه، امنیت و فرهنگی غنی هستیم، باید از مسیر معلمان به آن دست یابیم.

اسدی با اشاره به ریل‌گذاری انجام شده در مسیر آموزش و پرورش، از تمامی دستگاه‌ها خواست تا با کمک به این نهاد، از مسئولیت‌های اجتماعی خود شانه خالی نکنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به تلاش‌های دولت برای رفع نابرابری‌ها در آموزش و پرورش گفت: رئیس جمهور ۲۵ جلسه در این زمینه تشکیل داده و استانداران را موظف به رفع نگرانی‌های موجود، به‌ویژه در حوزه فضای آموزشی کرده‌اند. مدارس نیازمند تخریب در استان شناسایی شده و ۷۵ درصد آن‌ها در قالب پروژه‌های در حال اجرا قرار گرفته‌اند و ۲۵ درصد باقی‌مانده نیز تا پایان سال تعیین تکلیف خواهند شد. این برنامه عدالت آموزشی با مشارکت مردم پیش می‌رود.

اسدی با اشاره به ایستادگی ایران در برابر قدرت‌های جهانی از طریق اندیشه، بر اهمیت گرامیداشت متفاوت و مسئله‌محور هفته معلم تاکید کرد و گفت: هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود مگر آنکه آموزش و پرورش و معلمان مورد قدردانی قرار گرفته و در جایگاه شایسته خود قرار گیرند. وی ارتقاء کیفیت آموزشی، هوشمندسازی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی و بهبود فضای آموزشی را از جمله اولویت‌های مهم برشمرد.

 

شایستگی و تدریس سالم؛ ملاک انتخاب معلمان نمونه

عبدالله ظریف، دبیر ستاد بزرگداشت هفته معلم خراسان رضوی، با اشاره به تغییر رویکرد انتخاب معلمان نمونه امسال گفت: در سال جاری، شایستگی و تدریس سالم، ملاک اصلی انتخاب معلمان نمونه قرار گرفت. وی با تشریح فرآیند انتخاب افزود: ابتدا، شورای هر مدرسه فرم ارزیابی برای تمامی معلمان تکمیل کرد. پس از نظرسنجی از دانش‌آموزان، والدین و کادر مدرسه، از هر ده نفر در مدرسه، یک نفر انتخاب و مدارک خود را بارگذاری نمود. پس از ارزیابی در ادارات شهرستان‌ها و نواحی، ۳۸۵ نفر به استان معرفی شدند که در نهایت، ۱۴ معلم نمونه استانی (۹ آموزگار آموزشی و ۵ نفر فعال در حوزه کیفیت‌بخشی) به کشور معرفی شدند. از این میان، دو معلم نمونه کشوری از شهرستان‌های سرولایت و قوچان انتخاب شدند.

ظریف در خصوص برنامه‌های هفته معلم نیز توضیح داد: شعار امسال، “برای معلم، برای ایران” است.

وی از برنامه‌های متنوعی نظیر سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، ایجاد میز خدمت، برگزاری زنگ سپاس، همایش معلمان نمونه، انتشار زندگینامه معلمان شهید، برگزاری نمایشگاه، عیادت از خانواده‌های معلمان شهید، همایش هزار نفری خیرین مدرسه‌ساز، برنامه ویژه با همکاری آستان قدس رضوی با حضور ۵ هزار فرهنگی در حرم مطهر رضوی و اجلاسیه پایانی هفته معلم خبر داد.

 

استفاده از ظرفیت صنایع برای توسعه هنرستان‌ها در خراسان رضوی

حسن عدالت‌جو، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، با اشاره به تغییرات اساسی در نحوه برگزاری امتحانات نهایی گفت: سوالات امتحانات نهایی در سال‌های اخیر به سمت مفهومی شدن پیش رفته و این امر تاثیر مستقیمی بر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

وی با تاکید بر لزوم تفکیک قدرت تمییز دانش‌آموزان در طراحی سوالات جدید، از افزایش میانگین نمرات استان به میزان ۴۵ صدم نسبت به سال گذشته خبر داد و ابراز امیدواری کرد این روند صعودی با برنامه‌ریزی مؤثر در سال جاری نیز ادامه یابد. خراسان رضوی در بین پنج استان برتر کشور در این زمینه قرار دارد.

عدالت‌جو با بیان اینکه تفکیک تربیت انسانی و تعلیم و تربیت صحیح به طور کامل میسر نیست، افزود: انسانیت کامل باید در همه ابعاد مورد توجه قرار گیرد. تلاش ما بر این است که تحول در صنعت با عنوان مدرسه تراز محقق شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین با اشاره به دستیابی خراسان رضوی به رتبه مطلوب کشوری در زمینه عدالت آموزشی و توسعه متوازن هنرستان‌ها، هنرستان‌های وابسته و همجوار صنعت را پیشگامان این تحول در سطح کشور دانست.

وی با اشاره به مصوبات کمیسیون آموزش مجلس، از امکان بهره‌مندی از ظرفیت حدود ۴۷ کارخانه و صنعت برای تشکیل هنرستان‌ها خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای این منظور در سال آینده انجام خواهد گرفت.

عدالت‌جو با اشاره به افزایش تمایل دانش‌آموزان به ثبت‌نام در هنرستان‌ها، گفت: در حال حاضر، ۵۰.۲ درصد دانش‌آموزان پایه دهم تمایل به ثبت‌نام در هنرستان‌ها و ۴۹.۸ درصد تمایل به رشته‌های نظری دارند. این نشان‌دهنده رواج فرهنگ‌سازی در این زمینه، به ویژه در شهر مشهد است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.