به گزارش توس اکو؛ احسان شریعتی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، با بیان اینکه سازمان عمران در سال ۷۲ تأسیس شد، عنوان کرد: عمده فعالیت سازمان براساس اساسنامه اجرای پروژههای عمرانی بود که از همان زمان سازمان با پرسنل سختکوش و متخصص و تجهیزات متعددی آغازبهکار کرد. حدود ۸۰۰ نفر سرمایه انسانی و حدود ۱۳۶ دستگاه ماشینآلات سنگین در سازمان داریم. برخی ماشینآلات از نظر تخصصی جزو دستگاههایی است که تعداد بسیار کمی از آنها را در سطح کشور داریم.
وی افزود: سه مجموعه تولیدی در سازمان داریم که یکی «شهید مجیدی» است که دو کارخانه آسفالت در این مجموعه قرار دارد. این مجموعه روزانه ۲۵۰۰ تن آسفالت تولید میکند که در شرق کشور کارخانه آسفالتی با این میزان تولید نداریم. برای این میزان تولید، سه دستگاه سنگشکن، یک دستگاه ماسهساز و مخزن ۷۰۰۰ تنی قیر تعبیه شده است.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد ادامه داد: مجموعه تولید قطعات بتنی را نیز داریم. با توجه به تجهیزات نصبشده، این مجموعه توان تولید بتن و ارائه به پروژههای سازمان و سایر پروژههای شهرداری را دارد. قطعات بتنی پیشساخته را در این مجموعه تولید میکنیم. تولید دیوارهای پیشساخته بتنی با ظرفیت هر هفته ۲۰ دیوار را در این مجموعه به انجام رساندیم که نیاز مناطق را تأمین کنیم.
وی اضافه کرد: مجموعه دیگر تولید قطعات فلزی ماست. در سال گذشته، پروژه احداث پل دهرود را در دستور کار داشتیم که بیش از ۲۰ سال خواسته مردم بود. عملیات عمرانی آن را از مهر سال گذشته آغاز کردیم و عید فطر، به بهرهبرداری رسید. شش ماه شبانهروزی فعالیت انجام دادیم تا بتوانیم بهسرعت پل را در اختیار مردم قرار دهیم. در حال حاضر، ترافیک شکسته شده و مشکلی نداریم.
شریعتی بیان کرد: همزمان، دوربرگردان شهید میرزایی را نیز در برنامه داشتیم و از شهریور سال گذشته، عملیات عمرانی را آغاز کردیم که روزهای پایانی سال گذشته به بهرهبرداری رسید. پروژه دیگر در بولوار طبرسی بود. در حال حاضر کلانپروژهای که داریم، نهضت آسفالت و ایجاد شهری هموار است.
روکش آسفالت ۴ میلیون مترمربع از معابر را پیشبینی کردیم که حدود ۵۰۰ هزار تن آسفالت مورد نیاز است و تاکنون ۱۳۵ هزار تن آسفالت را در مجموعه کارخانه آسفالت سازمان تولید کردیم.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد بیان کرد: این اتفاق در طی چند سال اخیر، رکوردشکنی بوده است. نهضت آسفالت را از سال گذشته شروع کردیم. مصالح سنگی مورد نیاز به میزان ۵۰۰ هزار تن در مجموعه کارخانه ما تولید شده و آماده به کار است. در سنوات اخیر، شهرداری در خرید قیر مشکل داشت که با همکاری معاونت اقتصادی و مالی شهرداری توانستیم حدود ۱۷ هزار تن قیر را تهیه و خریداری کنیم و این کار همچنان ادامه دارد تا بتوانیم روند تولید و پخش آسفالت را با عملکرد بیشتری به انجام برسانیم.
وی افزود: ما در شهر مشهد ۴۰ میلیون مترمربع معابر آسفالته داریم که برای نگهداری آنها هرساله باید این کار را انجام دهیم. عمر مفید آسفالت حداقل ۱۰ سال است که براساس آن، برنامهریزی کردیم هر سال سه تا چهار میلیون را آسفالت کنیم.
شریعتی با اشاره به اینکه کلانپروژه دیگر پروژه تقاطع انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: این پروژه ۲۲ بهمن سال گذشته کلنگزنی شد؛ پروژه بسیار مهمی است. در زمینه ترافیک و دسترسی آسان مردم، امتداد بولوار امام خمینی (ره) را به نماز متصل میکند که از ترافیک میکاهد و دسترسی مردم به خیابان امام خمینی (ره) و مرکز شهر را تسهیل خواهد شد. در پروژه انقلاب اسلامی که الان عملیات عمرانی آن را شدت بخشیدیم، ۱۲ مسیر احداث خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد ادامه داد: دوربرگردان شرقی ابوطالب روی بزرگراه ۱۰۰ متری در مسیر ابوطالب را نیز در دستور کار داریم که پروژه در حال رفع معارض است و بهزودی عملیات عمرانی آن آغاز میشود. تلاش میکنیم در همین دوره مدیریت شهری حداکثر تا شهریور سال آینده، از پروژه ابوطالب بهرهبرداری کنیم. پروژه میانگذر شمالی شهر پروژه دیگری است که برنامهریزی شده و اقدامات برای تملک اراضی مورد نیاز در حال انجام است. تلاش میکنیم کار را به انجام برسانیم.
وی بیان کرد: آنچه تاکنون به سازمان عمران در سال جاری محول شده، ۱۶۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی است. تمام پروژههای سازمان عمران اولویت دارند و همزمان کار را انجام میدهیم. موضوع آسفالت، پروژه تقاطع انقلاب اسلامی، دوربرگردان شرقی ابوطالب، بازگشایی بولوار کرامت، احداث پل روی مسیر زرکش و ایوان سلام جزو اولویتها هستند.
شریعتی در خصوص پروژه تئاتر شهر عنوان کزد: عملیات سفتکاری پروژه تئاتر شهر در اختیار سازمان عمران بوده که انجام دادیم. آنچه را سال گذشته برای تئاتر شهر در نظر گرفته شد، به اتمام رساندیم و به احتمال زیاد ادامه پروژه به پیمانکار دیگری واگذار خواهد شد.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد اضافه کرد: در پروژه ایوان سلام پایانه مسافربری امام رضا (ع) یا پروژه جلوخوان پایانه مسافربری همزمان با اجرای کار، طراحی و تغییراتی در آن ایجاد شد که محدودیتهایی را برای اجرا ایجاد کرد. این تغییرات باعث میشود پروژه اسناد مشخص و بستهشدهای نداشته باشد. در طول زمان نیز از سنوات گذشته تغییراتی ایحاد شده و محدودیت دیگر ما تردد مسافران است.
وی خاطرنشان کرد: عملیات عمرانی سازمان عمران در پروژه باغموزه دفاع مقدس به اتمام رسیده و قسمت دیگر به پیمانکار دیگری محول شده که در دست اجراست. پروژه معطلی که به سازمان عمران واگذار شده باشد، نداریم. هفده،هجده پروژه در حال انجام داریم که هیچ کدام معطل نیستند.