×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 18 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زراعت چوب ، فرصت طلایی درآمدزایی

به گزارش توس اکو به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، با توجه به اجرای طرح تنفس جنگلها و توقف بهره برداری از جنگلهای ارزشمند شمال کشور و تامین نیاز چوبی کشور، طرح زراعت چوب یکی از مهم‌ترین طرح‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری محسوب می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در این خصوص گفت : در حال حاضر با توجه به نرخ بالای ارز  و پیشگیری از خروج ارز ازکشور،کشت و توسعه زراعت چوب با گونه های چوبده امری ضروری و منطقی بنظر رسیده  و یکی ازاصلی ترین عامل بازدارنده قاچاق چوب در کشور نیز محسوب می شود.

شکاری بیان داشت : برای زراعت چوب می توان از گونه های مانند انواع صنوبرها، اکالیپتوس و گز و… استفاده کرد.  صنوبرها درختانی سریع الرشد، مقاوم و کم توقع بوده و توانایی سازگاری بالایی با شرایط آب و هوایی مختلف را دارند.

وی گفت : گونه های مناسب برای زراعت چوب در زمین های کم بازده استقرار خوبی داشته و دارای کاربرد های مختلف  در  صنایع چوبی هستند و در مناطقی که دسترسی مناسب به آب وجود ندارد می توان برای آبیاری آنها از پساب و آب های نامتعارف شهری و صنعتی استفاده کرد.

علی شکاری با اشاره  به اینکه می توان با استفاده از گونه های سریع الرشد و اصلاح نژاد شده ، در دوره ۱۰-۸ ساله از گونه های چوب ده بهره برداری کرد, افزود : زراعت چوب هزینه چندانی ندارد و تنها نیازمند اندکی خاک ورزی و نگهداری بوده و در هر هکتار برای دو تا سه نفر به صورت مستقیم  ایجاد شغل و  ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن چوب تولید نموده و با توجه به ارزش اقتصادی چوب   منبع درآمد  مطلوبی محسوب می شود.

وی گفت : بهره برداران در صورت نداشتن زمین، می توانند در قالب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع و با حفظ مالکیت دولت برای تولید چوب از اراضی ملی استفاده کرده  و ۲۰درصد درآمد خالص را بعنوان بهره مالکانه بحساب خزانه دولت واریز نمایند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی اظهار کرد : با توجه به طولانی بودن زمان کشت و زراعت چوب، به افراد پیشنهاد کشت تلفیقی داده به طوریکه در بین درختان چوب می توانند صیفی جات یا گیاهان دارویی بکارند تا بتوانند هزینه های تولید خود را مدیریت کنند.

شکاری از متقاضیان برای اجرای این طرح خواست تا بعنوان اولین گام برای اجرای پروژه ، به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خود مراجعه نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.