×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
تغییر کاربری غیرمجاز اراضی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی

به گزارش توس اکو، سعادت علی نیا در اولین تور رسانه ای مدیریت امور اراضی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ با موضوع «مجوز تغییر کاربری اراضی» در شرکت آراسپ شهرستان فریمان، در جمع خبرنگاران بابیان اینکه خراسان رضوی با دارا بودن یک میلیون و ۲۰۰ هکتار زمین مستعد کشاورزی، سهم قابل توجهی در تولید محصولات کشاورزی کشور دارد، افزود: هر ساله حدود ۷ و نیم میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در استان تولید می‌شود و کمتر از ۱۰ درصد اراضی استان به کشاورزی اختصاص دارد.

 

چالش تغییر کاربری غیرمجاز

مدیر امور اراضی خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی در استان را تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی دانست و گفت: با افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی، فشار بر اراضی کشاورزی برای تبدیل به زمین‌های مسکونی و صنعتی افزایش یافته است. این در حالی است که قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی برای جلوگیری از این مسئله تصویب شده است.

 

شناسایی بیش از ۲ هزار تغییر کاربری در خراسان رضوی

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری بیش از ۲ هزار تغییر کاربری شناسایی شده و ۲ هزار ۵۰۰ کاربری اعاده به وضع سابق شده است، خاطرنشان کرد: مردم عزیز اگر شاهد هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی بودند، می‌توانند با سامانه ۱۳۱ تماس بگیرند. این سامانه به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارش‌های مردمی است. گزارش‌های به سرعت بررسی شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از ادامه تخریب اراضی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اقدامات رویکردی در جهت کاهش تخلفات تغییر کاربری بیان کرد: از دیگر اقدامات در جهت حفاظت اراضی فعالیت شورای حفظ حقوق بیت المال در حوزه کاربری اراضی متشکل از نهادها و سازمانهایی همچون جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، محیط زیست و کمیسیون ماده ۹۹… است که به صورت هم‌افزایی و در قالب یگانهای مشترکی که دارند همکاری کنند.

 

سنددار شدن ۷۵ درصد اراضی کشاورزی استان

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز و بهبود مدیریت زمین‌های کشاورزی، یکی از مهم‌ترین اقدامات ما سنددار کردن اراضی است، تاکید کرد: با سنددار شدن زمین‌ها، کشاورزان از امنیت مالکیت خود اطمینان حاصل می‌کنند و انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری و استفاده بهینه از زمین‌های خود پیدا می‌کنند. همچنین، با مشخص شدن دقیق مرزهای هر قطعه زمین، امکان نظارت بر تغییر کاربری‌ها آسان‌تر می‌شود.

وی افزود: در طی دوسال اخیر بیش از ۷۵ درصد اراضی کشاورزی استان سنددار شده است و درعین حال با تصویب قانون الزام ثبت هر فردی با هر متراژی زمینی، بدون در نظر گرفتن محدودیت قانون جلوگیری از خشک شدن اراضی ودر نظر گرفتن حدنصاب، فرآیند دریافت سند زمین طبق روال قانونی فراهم شده است.

علی نیا اظهار  امیدواری کرد تاحداکثر دوسال آینده کل اراضی استان  سنددار شوند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه افزود: هم اکنون ۵ هزار و ۵۰۰ پلاک دارای تداخل هستند که از تبعات قانون اصلاحات ارضی و اعلام این زمین‌ها بعد توسط منابع طبیعی به عنوان اراضی ملی است که با ارجاع به کمیسیون رفع اختلاف تداخلات استان در مرحله حل و فصل است.

مدیر امور اراضی، واگذاری زمین های ملی را فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال دانست و گفت: از ابتدای سال تا کنون ۱۰۵ هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی واگذار شده و ۱۲۰۰ هکتار از اراضی ملی برای منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در دست واگذاری است که از لحاظ تولید و اشتغالزایی بسیار حائز اهمیت است.

وی در پاسخ سوال خبرنگار ما پیرامون ارائه خدمات به اراضی غیرمجاز افزود: قصور در اخذ مجوز از کمیته تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی برای دریافت انشعابات آب و برق و گاز می تواند به ۶ ماه حبس و انفصال از خدمت منجر شود و این موضوع به تمام دستگاه ها اعلام شده است.

 

ممنوعیت ساخت مسکن در خارج از محدوده شهرها و طرح های هادی روستا

علی نیا درباره تبلیغات کاذب فروش زمین گفت: از آنجا که متولی اراضی کشاورزی، جهاد کشاورزی است، میز مشاوره رایگان برای علاقمندان در حوزه خرید زمین و احداث باغ مخصوصا در ارتباط با تبلیغات مشکوک در فضای مجازی هستیم، چراکه این عزیزان دچار تبعات قانونی و جرایم آن نشوند و قانون موکد کرده که ساخت مسکن در خارج از محدوده شهرها و طرح های هادی روستا ممنوع و خلاف قانون است.

ثبت رکورد تولید ۵۲ کیلوگرم شیر در روز

رییس هیات مدیره شرکت پرورش گاو شیری آراسپ نیز در این نشست اظهار کرد: صنعت گاو شیری در ایران با اقداماتی که انجام شده، توانسته است بعد از صنعت گاو شیری امریکا جایگاه خوبی را کسب کند.

حسین ابریشمی با اشاره اینکه مجموعه در سال ۱۳۵۹ ثبت و فعالیت خود را در سال ۱۳۶۴ با ۵۰ راس گاو شیری مولد آغاز و در سال ۱۳۸۹ اولین مجوز تغییر کاربری خود را دریافت و پس از کسب مجوز توسعه از نظام مهندسی کشاورزی و افزایش ظرفیت در سال ۱۳۹۹ ، مجوز تغییرکاربری برای توسعه طرح دریافت نموده است.

وی افزود: ابنیه واحد پرورش گاو شیری آراسپ کاملا مدرن و ساخت کلیه سالن ها به صورت فری استال صورت گرفته و دستگاه شیردوش روتاری ۵۰ واحدی خریداری شده از ایرلند روی آن قابل نصب است.

رییس هیات مدیره شرکت پرورش گاو شیری آراسپ با بیان اینکه در این  واحد با به کارگیری تکنولوژی روز رکورد تولید شیر روزانه هر گاو تا ۵۲ کیلوگرم افزایش یافته که در حال حاضر به دلیل ایجاد تراکم بالای دام در سالنها این مقدار به حدود ۴۷ کیلوگرم رسیده است.

ابریشمی با اشاره به اینکه دو فاز جدید برای توسعه این مجموعه در نظر داریم که مجوزهای آن گرفته شده است، گفت: سیاست شرکت برای توسعه، استفاده از روش‌های افزایش سرانه، تعداد رأس دام، همچنین بالابردن تعداد واحدهای پرورش دامی است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی برای فاز سوم، ۹۰۰ رأس دام و ۴۰ تن شیر روزانه است و امیدوارم تا پایان سال مراحل ساخت آن به پایان برسد و در فاز ۴ توسعه رساندن ظرفیت واحد به ۱۷۰۰ رأس مولد و ۳۵۰۰ راس دام مدنظر است.

ابریشمی افزود: درحال حاضر برای عملیات شیر دوشیدن از یک سیستم نیمه‌سنتی استفاده می‌شود، اما برای فازهای بعدی دستگاهی پیشرفته وارد خواهد شد. همچنین از دیگر نوآوری‌ها برای فازهای بعدی فراهم آوردن شاخص‌های کیفیتی برای تولید شیری مناسب مصرف کودک است.

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.