×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 18 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نشست خبری جشنواره هنری «گنجینه مهر» با هدف تبلیغ مفاهیم رضوی با استفاده از ابزار هنر برگزار شد

به گزارش توس اکو،در ابتدای این نشست که با حضور امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان‌قدس‌رضوی، محمدجواد استادی، مشاور مدیرعامل مؤسسه و مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی و محمد فنودی مدیراجرایی جشنواره گنجینه مهر در مکتب رضوان برگزار شد، محمدجواد استادی با اشاره به اینکه این جشنواره با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر با هدف تبلیغ مفاهیم رضوی با استفاده از ابزار هنر برگزار می‌شود‌ اظهار کرد: این مؤسسه به عنوان رکن هنری مجموعه آستان‌قدس‌رضوی به شکل جامع در حوزه‌های هنری مختلف مورد نیاز جامعه از هنر‌های سنتی تا هنر‌های نوین با محوریت فرهنگ رضوی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه برای احیای هنرهای قدیمی و سنتی نیازمند توانمند شدن هستیم، گفت: متأسفانه هنرهای کهن در حال از بین رفتن هستند. محور جشنواره این است که به اسباب و وسایل زندگی با ابزار هنر و استفاده از مفاهیم رضوی هویت ببخشد و باید دستگاه‌ها کمک کنند. در این راستا امروز تفاهم‌نامه تولید صنایع دستی در استان‌های مختلف برای هدایت به سمت مفاهیم رضوی امضا می‌شود‌.

استادی ادامه داد: مأموریت ما تلاش برای امتداد اجتماعی زیارت در زیست انسان معاصر است که در این میان، هنر بهترین ابزار برای این امر است.

وی با اشاره به سابقه مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در برگزاری جشنواره‌های هنری ادامه داد: جشنواره گنجینه مهر، دیگر رویداد ملی هنری است که مؤسسه با همکاری دانشگاه هنر در راستای کشف استعدادها، محصولات و ایده‌ها با رویکرد هنر‌های کاربردی و سنتی به ویژه سوغات زائر با رنگ و بوی فرهنگ و معارف رضوی برگزار می‌کند.

در ادامه این نشست امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، حرم امام رضا(ع) را گنجینه بی‌مانند جهان اسلام دانست و گفت: آثار هنرمندان مختلف از دورهای مختلف در حرم به یادگار مانده و وظیفه ما این است که از دل این گنجینه به نظام‌واره‌ای برسیم که چگونه هنرمندان، مفاهیم رضوی را به فرم هنری در بیاورند و هنر را در خدمت زیارت و مشتاقان امام رضا(ع) قرار دهند.
وی ادامه داد: هنر نقش کلیدی دارد و در هر جایی می‌شود انسان‌ها را با ابزار هنر به زیارت امام رضا(ع) برد و دلش را گره زد. هنرمندان می‌توانند برای خلق آثارشان از گنجینه حرم استفاده و از آن ها الهام بگیرند. دانشجویان هنرهای کاربردی و صنایع دستی آثاری را برای الهام گرفتن می‌خواهند و گنجینه مهر می‌تواند مسیری ایجاد کند که دوستان دانشجو از آن استفاده و آثاری را خلق کنند. ما وظیفه خودمان دانستیم که این گنجینه را برای خلق آثار جدید در اختیار هنرمندان قرار دهیم و مسیر را هموار کنیم.

وی افزود: هدف ما در جشنواره گنجینه مهر، درگیرکردن دانشجویان دانشگاه‌های هنر با گنجینه هنر و معماری حرم مطهر رضوی و تولید محصولات هنری کاربردی با بهره‌گیری از آرایه‌های هنر و معماری حرم مطهر است که مردم را در زندگی روزمره حتی در خانه خود به یاد حضرت رضا (ع) بیندازد.

وی خاطرنشان کرد: با شعار هنر مکتب رضوی فعالیت می‌کنیم و به تحقق هنر حرم رضوی می‌اندیشیم البته در این راستا تاکنون محصولات زیادی تولید شده و فروشگاه‌هایی هم راه‌اندازی شده و سایتی هم طراحی شده که به صورت مجازی فروش دارد. همچنین در سایت و فروشگاه ظرفیت فروش برای هنرمندان فراهم می‌کنیم و این ظرفیت در اختیار جشنواره است و به صورت ثابت حمایت می‌شوند.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان‌قدس‌رضوی بیان کرد: مکتب رضوی همکاری زیادی را با دانشگاه‌ها، وزارت ارشاد و میراث فرهنگی و دفتر تبلیغات اسلامی داشته است.در این جشنواره سعی کردیم هنر کاربردی خلق کنیم که این موضوع تقویت و توانمند‌سازی هنرمندان را در پی خواهد شد.

حکیمی گفت: این جشنواره با همکاری دانشگاه هنر انجام شد ۲۰ دانشگاه به صورت تخصصی همکاری کردند

محمد فنودی دبیر اجرایی جشنواره نیز در بخشی از این نشست با بیان اینکه جشنواره هنری گنجینه مِهر رویدادی ‌کاربردی است برای آشنایی بیشتر هنرمندان با نقوش، نگاره‌ها و نمادهای موجود در تزئینات حرم مطهر رضوی و استفاده از آنها در هویت‌بخشی به اسباب و محصولات کاربردی زندگی.افزود: این جشنواره با هدف شناسایی ظرفیت جامعۀ طراحان و معرفی آن به مدیران، سیاست‌گذاران، تولیدکنندگان، بازاریان و عموم مردم، از دریچۀ اقتصاد هنر با تبیین موضوعی مشخص (هنر رضوی) و ابزارهای تعریف‌شده، به دنبال ایجاد تجربه‌ای ارزشمند و حرفه‌ای برای جامعۀ هنری و افزایش سواد بصری و ایجاد حس نیاز در جامعه تولیدی و مخاطب است.
وی بخش های جشنواره هنری گنجینه مهر را چنین برشمرد:
اول: نقشی برای زندگی: طراحی «آرایه» برای هویت‌بخشی به «محصولات کاربردی» شامل: زیـورآلات، مجموعه ظروف واشیا کاربردی ( سفال، شیشه، فلز و چوب )، تسبیح و مهرو سجاده و چاپ پارچه
دوم: در جست‌وجوی هویت: طراحی برای هویت ‌بخشی به “بسته‌بندی محصولات رضوی”، گرافیک بسته ‌بندی برای تمام محصولات شامل: زیور آلات، ظروف کاربردی، تابلو های تزئینی، حجم های تزئینی
سوم: محصولات هنری: تابلو های تزیینی، حجم های تزئینی و اکسسوری و گیفت آرت

چهارم: طرح و ایده: ایده پردازی و طراحی اثر

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.