×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گام آخر جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه برگزار شد

به گزارش توس اکو؛ هادی سیدخوانی، دبیر دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه در نشست خبری اختتامیه این جشنواره که در محل موسسه خیریه همدم برگزار شد، با بیان اینکه  امسال جهت شرکت در جشنواره شکوه شاهنامه حدود هزار و ۱۵۰ اثر به دبیرخانه رسید که در یک خط تخصصی در بین جشنواره‌های کشور نادر است افزود: بعد از بررسی، اصل تعداد ۲۲۰ اثر، در تهران داوری گردید که ۱۱۰ اثر برای نمایشگاه انتخاب شدند و ۲۲ برنده داشتیم.

وی گفت: در شاخه‌های مختلف خط نستعلیق در هر رشته نفرات اول تا سوم داریم که به نفرات اول مبلغ ۳۰ میلیون تومان، نفرات دوم ۲۰ میلیون تومان و نفرات سوم ۱۰ میلیون تومان جایزه اهدا می‌شود.

دبیر جشنواره افزود: علاوه بر آن ۵ جایزه ویژه بانوان و ۳ برنده برای افراد زیر ۱۸ سال داشتیم که هر کدام مبلغ ۵ میلیون تومان تقدیم می‌گردد. همچنین امسال بک جایزه ۶۰ میلیونی با عنوان شاهکار شکوه به جوایز اضافه شد که ویژگی‌های خاص داشت و تمام جوانب رعایت شده است. یکی از اهداف جشنواره، پرورش خوشنویسان کم سن ولی بااستعداد است که امسال یک نفر به عنوان پدیده جشنواره معرفی می‌شود.

سیدخوانی با بیان اینکه؛ امسال برای اولین بار به تمامی افرادی که اثر به جشنواره ارسال کرده‌اند، گواهی شرکت داده شده است گفت: از دور سوم قرار است جشنواره بصورت دوسالانه برگزار شود و در سال میانی جشنواره ادبی شکوه شاهنامه را خواهیم داشت. هدف ما پرداختن به تمام ابعاد شاهنامه است.

 

جشنواره شکوه شاهنامه خون جدیدی در ادبیات و هنر است

رضا زدوار، نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان ایران، در نشست خبری اختتامیه دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه که در محل موسسه خیریه همدم برگزار شد، گفت: شاهنامه‌خوانی گران‌سنگ‌ترین سند هویت ایران است. هیچ اثری در گستره ایران زمین در حد و قواره این نامه‌ نامور، ایرانیان را با تمدن خود آشنا نکرده است. فردوسی این اثر را با تمام رنجی که برده، کار خرد و خردمندانه انجام داده است.

وی افزود: جشنواره شکوه شاهنامه در مشهد، بی شک باعث شد، خوشنویسان خط نستعلیق را با زیباترین حالت به چشم بکشند و آثار جوانان که سهراب ایران هستند، برگ زرین برای ثبت باشد. این رویداد با تلفیق دو هنر شعر و موسیقی، چنان شور و حالی در قشر خوشنویس ایجاد کرد که تمام شاهنامه را بنویسند.

زدوار اظهار کرد: پیشنهاد من به عنوان نماینده وزیر این است که پس از برگزاری این جشنواره، آثار در چند مرکز استان به نمایش بگذارید تا کسانی که عاشق شاهنامه هستند از آن بهره‌مند شوند. همچنین توصیه می‌شود، چند جلسه تبادل نظر و کارگاهی دیده شود چون تجربیات کوچک غنی از رویداد بزرگتر است.

نماینده وزیر در انجمن خوشنویسان ایران تصریح کرد: ما سعی کردیم در انتخاب ارزش‌یابی استادی، پای وزارتخانه را به میدان بکشیم. مصاحبه معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خودشان خودشان قدم گذاشته که همانگونه که جشنواره‌های دیگر را برگزار می‌کنند، از برگزاری جشنواره شکوه شاهنامه استقبال و در دستور کار قرار دهند.

 

لزوم افزوده شدن خط شکسته به جشنواره

سید حیدر موسوی، مدیرعامل انجمن خوشنویسان ایران نیر در این نشست عنوان کرد: احساس می‌شود در دوره‌های بعدی جشنواره خوشنویسی شکوه شاهنامه باید خط شکسته نیز اضافه شود. تعصب به خط ایرانی که در همه ما وجود دارد این همت را می‌طلبد که خط شکسته که از آن ما ایرانی‌هاست به جشنواره اضافه گردد، تا همه خوشنویسان که خط ایرانی می‌نویسند در این جشنواره شرکت داشته باشند.

وی ادامه داد: هفت دوره دوسالانه در قزوین برگزار می‌شود که بزرگترین رویداد خوشنویسی ایران است، اما هیچگاه به این تعداد آثار ارسال شده برای جشنواره شکوه شاهنامه، شرکت کننده نداشتیم. خوشنویسی اشعار فردوسی در سال اول خوش قلق نبود، اما در سال دوم خوشنویسان، اشعار خوش فرم بیشتر پیدا کردند. شورای سیاستگذاری جشنواره از میان آثار فقط ۱۱۰ اثر را برای نمایشگاه انتخاب کردند، که نشان‌ می‌دهد جشنواره به سمت حرفه‌ای سوق پیدا کرده است.

 

شاهنامه شناسنامه ما است

رسول مرادی، استاد خوشنویسی نیز در ادامه بیان کرد: آثار این دوره خیلی خوب بود تا حدی که انتخاب را برای ما سخت می‌کرد. سطح جشنواره به حدی رسیده که در حد جشنواره تراز اول خوشنویسی کشور است.

وی افزود: این جشنواره کمک می‌کند به جوانان که علاوه بر هنر خوشنویسی، انگیزه پیدا کنند سیر در شاهنامه نمایند. زبان و هویت ما را شاهنامه تعیین می‌کند انگار که شاهنامه شناسنامه ما است.

 

جشنواره شکوه شاهنامه جشنواره ای درجه یک

علی شیرازی، استاد انجمن خوشنویسان ایران بیان داشت: در کشور یکی، دو جشنواره بزرگ و چند جشنواره کوچک خوشنویسی در سال برگزار می‌شود. خوشبختانه جشنواره شکوه شاهنامه جشنواره درجه یک و قابل قبولی است، چون کسانی در جشنواره سیاستگذار بودند که خودشان خوشنویس هستند و با ادبیات و شاهنامه اشراف داشتند.

وی بیان داشت: در برخی جشنواره ها، پاره‌ای از خوشنویسان شرکت می‌کنند ولی در این جشنواره اکثریت نستعلیق نویسان شرکت داشتند و مورد قبول جامعه خوشنویسان بوده‌است. شرکت‌کنندگان تمام توان خود را بکار می‌گیرند تا اثری فاخر به جشنواره ارسال نمایند و یک وسواس خاص در تناسب موضوع و مضمون دارند.

این استاد خوشنویسی تاکید کرد: اگر شاهنامه نبود زبان فارسی نمی‌توانستیم صحبت کنیم. لذا هر سال جشنواره باید ارتقاء پیدا کند. آثار هنری دارای یک سری ویژگی‌های خاص است که شکوه، یکی از ویژگی‌های آن است که باید اضافه شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.