×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۸ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 18 December , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری دومین همایش ملی ترانزیت؛ ۵ دی‌ماه در مشهد

به گزارش توس اکو به نقل از ترابران، احمد زمانیان یزدی، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی، با یادآوری اینکه ۵ سال گذشته، نخستین همایش ملی ترانزیت با حضور مقامات کشوری و بخش خصوصی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: «در آن همایش بیانیه‌ای صادر شد که به موضوعات مختلفی در خصوص روان‌سازی و تسهیل ترانزیت اشاره شده بود که تا حدودی به برخی از موارد جامه عمل پوشیده شد و برخی هم به سرانجام نرسید.»

او با اشاره به اینکه در ۳ سال گذشته، بحث کریدورها به مقوله‌ای مهم تبدیل و نشست‌ها و همایش‌هایی در این خصوص برگزار شده است، گفت: «با توجه به این ضرورت، انجمن با همکاری کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان یک همایش در قالب دومین همایش ملی ترانزیت، با نام ایران دیپلماسی کریدوری برگزار می‌کند.»

به گفته این فعال اقتصادی، این همایش در ۵ دی‌ماه برگزار می‌شود و از وزیر راه و شهرسازی، معاونان حمل و نقلی وزارت، مسئولان بلندپایه کشوری، مسئولان گمرک، سازمان راهداری، وزارت امور خارجه، وزارت صمت، نمایندگی‌های خارجی، کنسولگری‌ها و سفارت‌های کشورهای همسایه دعوت به عمل آمده است.

این فعال صنعت حمل و نقل با بیان اینکه این همایش سخنرانانی مجرب و کاردان درباره ۳ محور مختلف همایش سخنرانی خواهند کرد؛ توضیح داد: «امیدواریم در این همایش به مسائل کریدورها پرداخته و نقاط قوت و ضعف آنها مشخص شود و به این سوال پاسخ داده شود که چرا تاکنون، علیرغم این همه بحث و صحبت درباره احیای کریدورها، هنوز این شعارها جامه عمل نپوشیده‌اند.»

او با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در این همایش به یک خروجی خوب برای فعال شدن کریدورها برسیم، درباره تفاوت این همایش با همایش‌های سال‌های گذشته، بیان کرد: «همایش‌های گذشته معمولا روی یک کریدور تمرکز می‌کردند اما در این همایش، درباره همه کریدورهای تجاری و ترانزیتی بحث و تبادل نظر خواهد شد.»

به گفته زمانیان، محورهای دومین همایش ملی منحصر به یک کریدور خاص و فقط مربوط به کریدورهای ایران نیست بلکه به کریدورهای کشورهای همسایه، آسیای میانه و کریدورهایی که اکنون در همه‌جا موجود است، پرداخته می‌شود.

او خاطرنشان کرد که امیدواریم با تحلیل کریدورهای مختلف، خروجی خوبی از این همایش، برای فعال کردن و احیای کریدورهای داخل کشور، حاصل و در این راه، گام برداشته شود.

 

دستاوردهای نخستین همایش ملی برای روان‌سازی ترانزیت

این فعال صنعت حمل و نقل درباره دستاوردهای همایش‌های گذشته، اظهار کرد: «اصلی‌ترین بحث در همایش دوره گذشته، بحث مدیریت واحد مرزی بود و تاکید شد یکی از مسائلی که می‌تواند ترانزیت را رونق دهد، بحث مدیریت واحد مرزی است.»

زمانیان افزود: «همچنین به توقفات کامیون‌ها در مرزها پرداخته شد و به علل و آسیب‌شناسی آن رسیدیم و پیشنهادهایی دادیم که بعد از آن بیانیه، سازمان راهداری، وزارت راه و دستگاه‌های مرتبط قضیه را پیگیری کردند.»

او به موافقت‌نامه‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه در رابطه با روان‌سازی ترانزیت اشاره کرد و گفت: «یکی از آفت‌ها و آسیب‌هایی که دیدیم نقش دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با حوزه حمل و نقل و ترانزیت بود زیرا که بالای ۲۰ دستگاه در این امر دخیل هستند. همچنین یکی دیگر از آسیب‌ها که در همایش مطرح شد، سامانه‌های متعدد بود که پیشنهاد کردیم که همه اینها حول و حوش یک پنجره واحد جمع شوند که هم حمل و نقل و هم ترانزیت، سهولت پیدا کند.»

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی با عنوان اینکه بخشی از این مشکلات حل شد و بخشی دیگر همچنان ابتر و لاینحل باقی مانده است، تصریح کرد: «امیدواریم که باز این مشکلات را بیان کنیم و مسئولان مربوطه دوباره ورود کنند تا بتوانند راهکارهای بهتری را ارائه دهند.»

 

هنوز با مشکل توقف در مرزها مواجهیم

زمانیان درباره مشکلات موجود در حوزه ترانزیت، بیان کرد: «در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، یکی از مشکلات اصلی و مهم ما همچنان بحث روان نبودن تردد در مرزها است.»

او ادامه داد: «در مرزها گرفتاری‌هایی است که باعث توقفات طولانی‌مدت کامیون‌ها در مرزها می‌شود و این مشکل، مخصوصا برخی از مرزها، از جمله مرز دوغارون و بازرگان، بسیار بسیار احساس می‌شود.»

این فعال اقتصادی با اشاره مجدد به اینکه یکی از مشکلات بزرگ ما توافقات بی‌مورد و بسیار طولانی در مرزهاست و علیرغم اینکه کارهایی انجام دادند، اما متاسفانه گاها نتیجه‌ای نداده است، مطرح کرد: «آسیب این قضیه این است که هم هزینه‌های حمل را بالا می‌برد و هم سرعت حمل و زمان حمل را طولانی می‌کند. مسلما تاجر خارجی دوست ندارد که کالایش با زمان طولانی به مقصد برسد.»

 

سامانه‌های مختلف ترانزیت را کند می‌کنند

زمانیان درباره دیگر مشکلات اظهار کرد: «مشکل بعدی که همچنان با آن مواجهیم، سامانه‌هاست. هرکسی یک سامانه دارد و یک شرکت حمل و نقل برای حمل یک محموله باید در سامانه گمرک، راهداری، شرکت نفت، وزارت کشور، صمت و… برود.»

او توضیح داد: «این سامانه‌ها اکنون به جای اینکه کار را تسهیل کنند، مشکلات بسیاری ایجاد و کار را کند کرده‌اند، این سامانه‌ها باید سازماندهی شود و همه ارگان‌های مرتبط به یک سامانه وصل شوند و کار آنجا انجام شود.»

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی تاکید کرد: «اینکه از این سامانه به آن سامانه منتقل شویم یکی از مشکلات عدیده است که با آن برخورد داریم. همچنین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه هم صادر می‌شود و ناگهان تصمیم می‌گیرند که یک سیاست، بدون اینکه مهلتی داده شود، بیفتد و این کار، آسیب‌هایی وارد می‌کند و علیرغم اینکه بارها و بارها توسط تشکل‌های صنفی مرتبط و شرکت‌های حمل‌ونقل، این مشکلات گفته شده اما هنوز حل نشده‌اند.»

زمانیان با عنوان اینکه در هیچ‌کجای دنیا در مرزها توقف نداریم اما در ایران متأسفانه کامیون در مرزها به دلیل موانع دچار توقف می‌شود، در پایان خاطرنشان کرد که اگر چشم‌انداز افزایش بالای ۲۰ میلیون تن ترانزیت در سال داریم، باید این مشکلات حل شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.