×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 8 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
لزوم استمرار نظارت بر بهداشت مدارس

سید مرتضی مدنی روز دوشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی بهداشت محیط که با شعار آمادگی برای محافظت سلامت مردم در هر مکان و هر روز برگزار شد بدون اشاره به آماری از شکایات بهداشتی در مدارس خراسان رضوی افزود: این موضوع نظارت بیشتر مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت محیط را می‌طلبد.

وی در عین حال بیان کرد: در یک سال گذشته نزدیک به چهار هزار پرونده بهداشتی به تعزیرات حکومتی ارجاع شده که افزون بر ۹۰ درصد آن مربوط واحدهای کوچک بوده و سایر حوزه‌ها از جمله حوزه بهداشت بیمارستانی آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی از مسوولان بهداشت محیط درخواست می‌شود در طول سال تحصیلی نظارت های مستمر بهداشتی را از مدارس داشته باشند تا مشکلی در بحث سلامت دانش آموزان به وجود نیاید.

وی ادامه داد: باید بیش از پیش به موضوع بهداشت مدارس و همچنین آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های حوزه‌های بهداشت و سلامت در محیط‌های کار پرداخته شود تا شکایات ارجاعی در این موارد کاهش یابد.

مدنی عنوان کرد: اولویت بندی در موضوع نظارت های بهداشتی بسیار حائز اهمیت است و نظارت ها نباید صرفا بر اصناف و امکان کوچک باشد و دیگر محیط های عمومی نیز باید تحت نظارت ویژه ای قرار گیرند.

وی آگاه سازی در خصوص مزایای رعایت بهداشت در جامعه را مهم دانست و گفت: آگاه سازی منجر به حفظ سلامت جسم و روح در کل جامعه به ویژه فعالان در محیط های کار و اثرپذیری نقش آنان در زمان حضور در محل کار می شود.

 

دکتر مجید جعفری‌نژاد نیز در این مراسم، اظهار کرد: جایگاه نیروهای خدوم بهداشت به عنوان یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های حوزه سلامت بسیار بالا بوده، چرا که در موضوع بسیار مهم پیشگیری که به مراتب بهتر از درمان است به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و در این میان خادمان مردم در حوزه بهداشت محیط یکی از پررنگ‌ترین نقش‌های حوزه بهداشت را ایفا می‌نمایند.

وی تصریح کرد: نیروهای بهداشتی نقش بی‌بدیل خود را در موضوعاتی همچون آلودگی‌های زیست‌محیطی، موادغذایی، آب‌ها، حشرات، میکروب‌ها و غیره به‌خوبی ایفا می‌نمایند تا که آسیبی به سلامت جامعه نرسد.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی با بیان اینکه هرچه قدر به موضوع رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در حوزه سلامت توجه کنیم به همان نسبت از گرفتاری‌ها و بیماری‌های مختلف به‌دور خواهیم بود، خاطرنشان کرد: نیروهای بهداشت محیط بر آن جاهایی که مردم نمی‌دانند و آگاهی کامل ندارند نظارت کامل دارند و نیروهای بهداشتی به جز موضوع بهداشت محیط در موضوعات سبک زندگی و عوامل زیست‌محیطی هم نقش پررنگی دارند و در این مسیر تمامی مشکلات را به خاطر حفظ سلامت مردم به جان می‌خرند.

وی با تأکید بر اینکه نقش مؤثر نیروهای بهداشت محیط بارها و بارها با حضور به‌موقع خود نشان داده‌ شده است، گفت: ما همواره قدردان تلاش‌های خستگی‌ناپذیر نیروهای بهداشت محیط هستیم، گروه زحمتکشی که تمامی سختی‌ها و مشکلات حوزه کاری‌شان را به جان خریدند، اما اجازه ندادند که مشکلی در بحث سلامت آحاد مختلف جامعه به‌وجود آید.

 

نظارت ۳۹۴ بازرس بهداشت محیط از بیش از ۷۵۰۰ واحد تهیه و توزیع و محل عمومی

در این مراسم دکتر فرشید وفا، مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در حوزه تحت پوشش این دانشگاه ۳۹۴ بازرس بهداشت محیط داریم که ۱۸۳ نفر از آنها در مشهد هستند و این نیروهای خدوم تلاش‌ها و خدمات بسیاری در بحث نظارت بر بیش از ۷۵۰۰ واحد تهیه و توزیع و محل عمومی داشتند.

وی افزود: انتخاب شعار آمادگی برای محافظت سلامت مردم در هر مکان و هر روز برای سال ۲۰۲۳ از سوی فدراسیون جهانی بهداشت محیط بسیار هوشمندانه بود و ما اهمیت این شعار را در ۶ ماهه نخست امسال در موضوعات آلودگی هوا، ریزگردها و مشکلات زیست‌محیطی و در کنار آن در حوادث و بلایای طبیعی همچون طوفان، سیل و زلزله به‌خوبی دیدیم.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تعداد کل بازرسی‌ها در یک سال اخیر ۴۸۱ هزار و ۴۴۱ مورد بوده است، بیان کرد: این موارد شامل ۳۶۳ هزار و ۳۶۸ مورد از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و ۱۱۸ هزار و ۷۳ مورد از اماکن عمومی بوده و نتیجه آن منجر به صدور ۳۲ هزارو ۸۷۱ مورد اخطار، ۶۹۳۲ مورد معرفی به مرجع غذایی و ۸۵۸ مورد پلمب شده است.

دکتر وفا تاکید کرد: در طرح نظارت نوروزی امسال ۷۱ هزارو ۶۰۸ بازرسی داشتیم که ۵۹ هزار و ۱۱۰ مورد از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و ۱۲ هزارو ۴۹۸ مورد از اماکن عمومی بود و در همین مدت ۱۷۸۸ بازدید مشترک با همکاری سایر مجموعه‌ها داشتیم.

وی تصریح کرد: آخرین مأموریت ویژه ما در ماه‌های محرم و صفر بود که ۲۲۹ بازرس در مأموریت دهه اول محرم حضور داشتند و این گروه در این مدت ۶۸۴ مورد بازرسی از موکب‌ها، مساجد، ایستگاه‌های صلواتی و تکایا و هیئات مذهبی داشتند و در دهه آخر صفر هم استقرار تیم‌های ثابت و سیار بهداشت محیط را با حضور ۳۹۰ بازرس بهداشت محیط داشتیم و در این بازه زمانی بازدید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از محل‌های مختلف و در خصوص رعایت نکات بهداشتی داشتیم.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در بحث نظارت بر وضعیت آب استخرهای شنا ۳۹۳ مورد بازدید در فصل تابستان داشتیم که در نوع خود بی‌نظیر بود، خاطرنشان کرد: ما در این بازدیدها نظارت بر بهداشت آب را به‌طور ویژه داشتیم؛ همچنین در بحث مبارزه با قلیان و دخانیات نیز ۳۲۴ بازدید داشتیم و در بحث پسماند بیمارستانی هم تجهیز تمامی بیمارستان‌ها را به سیستم هوشمند مدیریت پسماند داشتیم و در کنار آن باید به توجه ویژه به موضوعات حیوان گزیدگی، خودکشی، کلرسنجی آب و مشکلات در محیط‌های کار اشاره کنیم.

دکتر وفا اضافه کرد: یکی از مهمترین مأموریت‌های ما در ایام بحران کرونا بود که بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار بازدید را در طول ۴ ساله این پاندمی جهانی به همراه داشت.

وی تأکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۰ هزار بازدید از محل‌های مختلف را داشتیم که این عدد بالاترین میزان بازدیدهای کل کشور بوده، عملکردی که مورد تقدیر ویژه مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واقع شد، ضمن اینکه در بحث سامانه ۱۹۰ هم بالاترین میزان پاسخ‌دهی، پیگیری و اقدام و برخورد قانونی را در کل کشور داشتیم.

 

نقش پررنگ نیروهای بهداشت محیط در تمامی مواقع و زمان‌ها به‌خوبی دیده شد

در ادامه این مراسم دکتر سیدجواد حسینی، معاون سابق بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: در طول مدت ۲ سالی که افتخار خدمت‌رسانی به مردم را در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مرکز بهداشت خراسان رضوی داشتم انجام وظیفه نیروهای بهداشت محیط را به خوبی و به نحو احسن دیدم.

وی اضافه کرد: در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹۷ نیروی بهداشت محیط و ۱۰۷ نیروی بهداشت حرفه‌ای داریم که مجموع آنها ۲۰۴ نفر بوده و ما همواره و در تمامی ایام سال به‌ویژه مناسب‌های خاص ملی و مذهبی نقش پررنگ نیروهای بهداشت محیط را دیدیم که آخرین مورد آن در دهه پایانی ماه صفر امسال بود.

وی با اشاره به اینکه در طول دوره مسئولیت در این مرکز نقش پررنگ نیروهای بهداشت محیط را به‌خوبی دیدم و همواره قدردان تلاش‌های خستگی‌ناپذیرشان هستم، بیان کرد: نیروهای بهداشت محیط با حضور به‌موقع خود در محل‌های مأموریت اجازه ندادند کوچکترین خلل و مشکلی در امر سلامت زائران و مجاوران امام رضا(ع) ایجاد شود و ما دو نمونه بارز آن را در زمان‌های اجرای طرح نوروزی و مأموریت ویژه دهه پایانی ماه صفر دیدیم.

دکتر حسینی تأکید کرد: ما معتقدیم که هرچه قدر که به موضوع بهداشت توجه شود به همان نسبت از ابتلا به بیماری‌های مختلف ویروسی و غیرویروسی جلوگیری می‌شود و بی‌شک همه ما می‌توانیم در تمامی جاهایی که مشکل بهداشتی می‌بینیم تذکر لازم را بدهیم و نقش خود را در امر سلامت عمومی مردم به‌خوبی ایفا نماییم و نیروهای بهداشت محیط را جهت پیگیری و بررسی موضوع و برخورد با افراد متخلف مطلع نماییم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.