×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۸ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 28 June , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «کتاب سال رضوی»

۳ تکلیف جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی

به گزارش توس اکو، عبدالحمید طالبی در نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی که صبح امروز در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد:رهبر معظم انقلاب بر سه محور در خصوص معرفی ائمه معصومین تاکید کردند؛ اولاً اینکه در معرفی ائمه اطهار (ع) باید بعد قداست و جنبه الهی را مطرح کنیم.

رئیس چهاردهمین جشنواره کتاب سال رضوی افزود: بیان معرفی ائمه معصومین (ع)، سیره اخلاقی و سبک زندگی آنان و مسائل مختلفی که مباحث روزمره افراد است ناظر به بعد دوم است که متأسفانه کمتر پرداخته شده است.

وی گفت: آیا رسالت اهل بیت (ع) تنها ذکر مسائل احکام و فقهی بوده است؟ خیر اینگونه نیست؛ بلکه هدف اصلی ایجاد جامعه و حکومت اسلامی است. بر همین اساس بعد دیگری که رهبر به آن اشاره کردند جنبه سیاسی ائمه اطهار (ع) است.

طالبی هدف برگزار کنگره را محقق کردن منویات رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: چهاردهمین جشنواره کتاب سال رضوی در یک فرایند و محتوای جدید طراحی و جریان سازی در سطح ملی و بین المللی با دعوت و جذب نخبگان صورت می‌گیرد.

رئیس چهاردهمین جشنواره کتاب سال رضوی بیان کرد: چهاردهمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی با گستره بین المللی، به منظور استخراج فرمایشات و سیره ائمه اطهار (ع) به طور ویژه فرهنگ رضوی با زبان مناسب برگزار می‌شود.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی برای معرفی هر چه بیشتر آموزه‌های رضوی تأکید اظهار امیدواری کرد، این جشنواره به سه تکلیف محوری خود اعم از «تولید کتاب خوب»، «کتابخوانی به عنوان یک سنت رایج» و «نقد و بررسی کتاب» دست یابد.

طالبی خاطر نشان کرد: رسانه مهم‌ترین زبان گویا در زمینه‌های مختلف است و امید است با حمایت رسانه پیام و فرهنگ رضوی در سطح ملی و بین المللی به گوش مخاطبین برسد.

 

مهلت ارسال آثار به چهاردهمین جشنواره کتاب رضوی پایان اسفندماه است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی میز در این نشست خبری گفت: این جشنواره از سال ۱۳۸۹ در کشور کلید خورد و پس از برپایی دو دوره نخست در همدان، برگزاری آن از دوره سوم به بعد با توجه به ظرفیت‌های آستان قدس رضوی به این مجموعه در مشهد واگذار شد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در مجموع سه هزار و ۷۴۵ اثر در دوره‌های گذشته به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است چنان‌که در سیزدهمین دوره آن، ۴۱۰ اثر به زبان فارسی و سایر زبان‌های خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
وی با تأکید بر این‌که با هدف عمق بخشی کمی و کیفی به جشنواره، چهاردهمین دوره آن با سیاق جدیدی برگزار می‌شود، افزود: مهمترین هدف برپایی این دوره جشنواره، گسترش فعالیت‌های علمی، پژوهشی، ادبی و هنری مرتبط با سیره، زندگی و شخصیت حضرت رضا(ع) است.
حسینی بیان کرد: این دوره جشنواره در بخش اصلی دارای ۸ محور شامل «حدیث و رجال»، «اخلاق، علوم تربیتی و آموزشی»، «فقه و حقوق»، «فلسفه و کلام»، «روان‌شناسی»، «علوم اجتماعی»، «سیره، تاریخ و مردم‌شناسی» و «طب‌الرضا(ع) با دو رویکرد طب قدیم و جدید» است.
وی ادامه داد: بخش فرعی جشنواره نیز در ۸ محور اعم از «خاندان امام رضا(ع)»، «اصحاب امام رضا(ع)»، «حرم و اماکن متبرکه»، «مشهدالرضا»، «مشاهیر رضوی»، «زیارت رضوی»، «نفایس رضوی» و «موقوفات رضوی» است.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: بخش بین‌الملل نیز به آثار ناشران غیرایرانی که به زبان‌های زنده و پرمخاطب جهان انتشار یافته‌ است، اختصاص دارد.
وی گفت: بخش جدیدی تحت عنوان «خادم کتاب رضوی» به بخش‌های چهاردهمین دوره این جشنواره افزوده شده است. در این بخش «پدیدآورندگان»، «کتاب‌پردازان» و «ناشرانی» که در یک دوره سه ساله برگزاری جشنواره دارای بیشترین آثار انتشار یافته رضوی باشند، به عنوان خادم کتاب رضوی انتخاب می‌شوند.
حسینی با اشاره به این‌که بخش ویژه‌ای در دو محور برای این دوره جشنواره در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در محور نخست در راستای همکاری با پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع)، از پدیدآورنده برترین کتاب انتشار یافته با شعار «اندیشه تمدنی امام رضا(ع)؛ عدالت برای همه، ظلم برای هیچ‌کس» تقدیر خواهد شد.
وی افزود: در محور دوم این بخش ویژه نیز از آثار انتشار یافته برای کودکان یا نوجوانان با رویکرد آموزه‌های معارفی، اخلاقی و تاریخی در حوزه معارف رضوی یا زیارت، تقدیر خواهد شد.

 

تحول در معرفی سیره و شخصیت و معارف اهل بیت(ع)

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی باقری، نیز در این نشست خبری به شیوه نگارش پیرامون اهل بیت (ع) در قالب ادبیات داستانی اشاره کرد که آثار فاخری در این قالب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی، اظهار کرد: در این سبک از نوشتار که مورد استقبال مخاطبان است در رابطه با امام رضا(ع) بسیار کم پرداخته شده در حالی که این سبک یک زبان ارتباطی با اقشار تحصیل کرده و جوان است.

باقری تصریح کرد: سبک نوشتاری ادبیات داستانی توجهی به زوایای خاص در زندگی ائمه با زبانی قابل فهم است که مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است.

باقری، معرفی سیره و شخصیت و معارف اهل بیت(ع) و بررسی نقش اجتماعی، سیاسی و رهبری تمدن اسلامی برای هدایت بشر به سوی تمدن الهی ظهور امام مهدی(عج) را اقدامی برشمرد که جشنواره کتاب سال رضوی توانسته است در آن تحولاتی را ایجاد کند.

وی همچنین به نکاتی پیرامون ساختار علمی و درونی جشنواره اشاره کرد.

 

ارسال گسترده فراخوان در داخل و خارج کشور

دبیر علمی جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی افزود: این جشنواره با مراکز علمی درجه یک کشور مانند حوزه علمیه قم و خراسان، دانشگاه تهران و فردوسی و دیگر مراکز معتبر علمی کشور، مرتبط است که اساتید بزرگی از آن به عنوان هیئت داوران با جشنواره همکاری می کنند

در ادامه مهدی قیصری‌نیک دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی نیز ضمن ارائه گزارش کوتاهی از چگونگی ارسال فراخوان این جشنواره در سیزدهمین دوره خاطرنشان کرد: در دوره جدید برگزاری جشنواره نیز به صورت گسترده و به روش‌های مختلف فراخوان چهاردهمین دوره برای اهل علم و پژوهش در داخل و خارج کشور ارسال می‌شود.

شایان ذکر است، همچنین در بخش پایانی این نشست خبری از پوستر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی با حضورعبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره رونمایی شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.