×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۹ مرداد , ۱۴۰۴  .::.   برابر با : Sunday, 10 August , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
صفارایحه، پیشگام در تولید اسانس‌های عطرسازی و بهداشتی در ایران؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها

به گزارش توس اکو، حمید صفارزاده، رئیس هیأت مدیره شرکت صفا رایحه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار، از آمادگی این شرکت برای تأمین بخش عمده‌ای از نیاز داخلی کشور به اسانس‌های آرایشی و بهداشتی خبر داد.
وی با اشاره به سابقه ۷۰ ساله این مجموعه در بازرگانی و توزیع اسانس، از موفقیت صفارایحه در انتقال دانش فنی و آغاز تولید صنعتی اسانس در ایران خبر داد.

صفارزاده با بیان اینکه در گذشته فناوری تولید اسانس در ایران وجود نداشته و این صنعت عمدتاً در اروپا متمرکز بوده است، گفت: “با مطالعات گسترده و همکاری با شرکای اروپایی، تیم تحقیق و توسعه خود را در ایران شکل دادیم و موفق به ثبت اولین کد ISIC برای عطرهای مصنوعی شدیم.”
وی ظرفیت کنونی تولید این شرکت را سالانه ۲ هزار تن اعلام کرد و افزود: که سال گذشته حدود ۵۰۰ تن تولید داشته‌اند.

 

چالش‌های تولید داخلی: بروکراسی و لزوم حمایت دولت

رئیس هیأت مدیره صفا رایحه در ادامه به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تولید داخلی اشاره کرد: “متأسفانه، بروکراسی داخلی برای واردات مواد اولیه بسیار پیچیده و رو به افزایش است. این موضوع باعث می‌شود ماه‌ها منتظر تأمین ارز از مبادی بانک مرکزی بمانیم و خط تولیدمان راکد بماند.”
وی تأکید کرد که صفارایحه تنها تولیدکننده اسانس در ایران است و تأخیر در تأمین مواد اولیه می‌تواند صدها خط تولید دیگر در صنایع آرایشی و بهداشتی کشور را متوقف کند.
او خواستار حمایت‌های لازم در زمینه تأمین ارز و تسریع در صدور مجوزها برای دستیابی به پایداری تولید و حتی صادرات شد.

صفا رایحه

اشتغال‌زایی و برنامه‌های توسعه‌ای

محمد صفازاده، مدیرعامل شرکت صفا رایحه، نیز در ادامه تعداد کارکنان مجموعه را ۱۶۸ نفر اعلام کرد و از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت برای افزایش اشتغال‌زایی خبر داد.
وی همچنین به آغاز صادرات به کشورهای CIS و برنامه‌ریزی برای ورود به بازار عربستان سعودی اشاره کرد.

 

نوآوری در سایه چالش دانش‌بنیان
مدیرعامل صفا رایحه با اشاره به نوآوری و فناوری بالای محصولات این شرکت، اظهار داشت که صفارایحه محصولی را در ایران تولید می‌کند که پیش از این تنها در کشورهای پیشرفته‌ای چون فرانسه و آلمان عرضه می‌شد.

با این حال، وی از چالش دانش‌بنیان شدن تولید عطر انتقاد کرد و گفت: “پارک‌های علم و فناوری معتقدند ترکیبات عطر، فناوری محسوب نمی‌شود، در حالی که تولید عطر نیازمند دانش فنی بسیار بالایی است.”

صفازاده با تأکید بر اینکه با تولید داخلی، قیمت محصول تا ۳۰ درصد کاهش یافته و از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری شده است، خواستار نگاه ویژه دولت به صنعت عطر و اسانس برای تأمین نیاز داخلی و توسعه صادرات شد.
وی در پایان اظهار داشت که سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای واردات اسانس‌های آرایشی و شوینده هزینه می‌شود و حمایت از تولید داخلی می‌تواند صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.