×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سومین نمایشگاه سنگ آسیای میانه” در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش توس اکو، سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد در نشست خبری نمایشگاه” سنگ آسیای میانه” که صبح امروز با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی معدن و رئیس خانه معدن، رئیس اداره معدن اداره کل صمت خراسان رضوی و مجری برگزار کننده این نمایشگاه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، با ارائه آمار مختصر از صنعت سنگ کشور گفت: چهارمین رتبه تولید سنگ، دومین رتبه سنگ‌های تزیینی در جهان متعلق به ایران است و اشتغال ۴۰۰هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بخش معدن کشور اتفاق می‌افتد.

فرزین سلطانی ادامه داد: تعداد پروانه‌های صادرشده معادن سنگ کشور دو هزار و ۱۱۲پروانه است و در حدود ۷هزار واحد فرآوری سنگ در کشور وجود دارد.

وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد تحت عنوان” نمایشگاه سنگ آسیای میانه” امسال برای سومین دوره متوالی برگزار می‌شود و هدف آن ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، معرفی ظرفیت‌های سنگ کشور، افزایش صادرات غیر نفتی از شرق کشور، ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان داخلی در سطح بین‌المللی و افزایش سهم در تجارت بین‌المللی است.

سلطانی تمرکز در حوزه صادراتی و جذب توریست و هیأت‌های تجاری خارجی را به عنوان یکی از راهبردهای گسترش صنعت سنگ در کشور معرفی کرد و گفت: با رایزنی‌های انجام شده مجریان برگزاری نمایشگاه سنگ آسیای میانه، امسال هیأت‌های تجاری کشورهای ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان و چند کشور دیگر در نمایشگاه حاضر خواهند شد و باید یادآور شدحضور غرفه‌داران در سومین دوره نمایشگاه سنگ مشهد نسبت به دوره قبل رشد داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اهداف ذکر شده و ظرفیت‌های اثرگذار خراسان رضوی در حوزه صادراتی، برقراری ارتباط با جامعه هدف نمایشگاه این رویداد می‌تواند فرصت مناسبی را برای فعالان عرصه سنگ درجهت تحقق اهداف پیش‌بینی شده فراهم کند.

 

روند کاهشی صادرات سنگ
غلامرضا نازپرور گفت: سال ها به دنبال برگزاری نمایشگاه تخصصی در حوزه سنگ بودیم و خوشحالیم که برای سومین سال متوالی در مشهد با برنامه ریزی خوب مجریان برگزار کننده این نمایشگاه برگزار می شود.
وی در تشریح شرایط حوزه سنگ های ساختمانی و تزئینی در خراسان رضوی افزود: حوزه سنگ درایران ضعیف کار شده است و این درحالیست  که ترکیه با ۳ میلیارد دلار صادرات سنگ از ما پیشی گرفته است.

وی یادآور شد:زمانی کشور ما رتبه خوبی در این زمینه داشت اما در سال گذشته فقط ۱۷۵ میلیون دلار صادرات داشتیم که نسبت به ظرفیت بازار جهانی این عدد بسیار کم است و حدود ۸ سال گذشته شرایط خیلی بهتر بود و بالاتر از ۵۰۰ میلیون دلار میزان صادرات کشور ما بوده  است که  متاسفانه بتدریج سهم کشور و خراسان رضوی کاهشی شده است.
رئیس خانه معدن خراسان رضوی تصریح کرد:کشورهایی مانند ترکیه ذخایر و تنوع معدنی مانند کشور ما ندارند اما توانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را کسب کنند .در حالی که در خراسان رضوی بالغ بر ۹۰ میلیون تن ذخیره متنوع، بسیار خوب و گسترده در حوزه سنگ ساختمانی و سنگ تزیینی وجود دارد اما ما نتوانسته ایم از این بضاعت استان به درستی استفاده کنیم و هدف از نمایشگاه معدن در ماه گذشته و نمایشگاه سنگ تزیینی و ساختمانی و تجهیزات وابسته در مرداد ماه نمایش هرچه بیشتر بضاعت استان است.
نازپرور با اشاره به وضعیت واحدهای فرآوری سنگ ساختمانی و تزئینی خلطر نشان ساخت : در فرآوری سنگ های ساختمانی و تزئینی حتی از استان هایی مانند  اصفهان ضعیف تریم و سنگ های خراسان رضوی برای فرآوری به استان های دیگر می رود. نزدیک به ۳۰۰ الی ۳۵۰ واحد سنگبری در استان وجود دارد اما واحدهایی که بتوانند در حد استاندارد جهانی کار کنند به اندازه انگشتان یک دست هم نیستند.
وی تاکید کرد:در بخش سنگ های ساختمانی دو مبحث استخراج سنگ و فرآوری سنگ وجود دارد که در هر دو ضعیف هستیم و با توجه به ضعفی که در تامین ماشین آلات مربوط به حوزه معدن وجود دارد  با وزارت خارجه رایزنی شده تا برای واردات ماشین آلات عوارض واردات گمرکی ماشین آلات حوزه معدن به صفر برسد و واقعا به این موضوع برای کاهش هزینه ها و توسعه معادن نیاز داریم.
وی با ارائه آماری درباره میزان مصرف سنگ های ساختمانی و تزئینی در خراسان رضوی بیان کرد: با وجود همه این ضعف ها ۴۰ درصد سنگ های فرآوری شده در کشور در خراسان رضوی مورد استفاده قرار می گیرد که با توسعه واحدهای فراوری سنگ می توانیم به دلیل کاهش قیمت حمل و نقل خروج سنگ ها از استان برای فراوری و بازگشت مجدد آن ها از هزینه تمام شده تولید کم کنیم ضمن آنکه نباید از ایجاد اشتغال و سایر مزایای ایجاد شده در این رابطه غافل شد که این موضوع نیاز به حمایت همه جانبه دارد و چرا نباید در استان این ارزش افزوده ایجاد شود.
نازپرور اظهار داشت : آشنا شدن بازارهای مصرف با سنگ های ساختمانی، آشنا شدن با بازارهای جهانی یکی از موضوعات مهم است، شرکت در نمایشگاه سنگ های ساختمانی ورونا در ایتالیا که دومین نمایشگاه مطرح در سطح دنیا است در مهرماه  یکی از اقدامات خانه معدن استان است که به نمایندگی از جمهوری اسلامی انجام می شود و در این نمایشگاه ۴۱ نفر از کل ایران در فضایی در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ متر شرکت می کنند و امیدواریم خانه معدن استان در فضای ۶۰متری غرفه ای که در این نمایشگاه دارد بتواند پتانسل های معدنی خراسان رضوی را به نمایش بگذاریم.
رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: اعتقاد ما این است که مصنوعات سنگی هیچ موقع نمی تواند جای سنگ ساختمانی طبیعی را بگیرد. ما شاهدیم کشورهای اروپایی همه خواستار سنگ ارگانیک و طبیعی هستند و هیچ گاه کاشی و سرامیک نتوانست جایگاه سنگ را اشغال کند و ظرفیت بازار را پوشش بدهد.
وی عنوان کرد : بنابراین چنین ظرفیتی وجود دارد که باید با توجه به منابع استان مورد استفاده قرار بگیرد.خراسان رضوی تنوع اول سنگ ساختمانی را دارد یعنی ما با این تنوعی که داریم می توانیم این جایگاه را در استان، در کشور و در دنیا باز کنیم و مقدمه آن شرکت در این نمایشگاه ها است.

 

نمایشگاه های تخصصی ویترین واقعی هر صنعتی

رئیس اداره امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه این نشست عنوان کرد: این استان جزو وسیع‌ترین استان‌های کشور است بنابراین در حوزه منابع طبیعی و معدنی در صدر کشور قرار می گیرد و از لحاظ تعداد تعداد بهره‌برداران خراسان رضوی جز اولین های کشور است.

وحید ابراهیمی ادامه داد: تنوعی که استان ما از لحاظ سنگ‌های ساختمانی و تزیینی یا سنگ‌های طبیعی دارد و از جمله آن می توان به سنگ گرانیت، مرمر، مرمریت و تراورتن اشاره کرد مثال زدنی است و باید تاکید کرد نمایشگاه های تخصصی ویترین واقعی هر صنعتی است و تقویت نمایشگاه‌های تخصصی برای معدن و به خصوص برای هر ماده معدنی از جمله سنگ تزیینی می تواند در توسعه بازار داخلی و خارجی کمک کننده باشد.

وی افزود: خراسان رضوی حدود ۱۰۷ میلیون تن ذخیره ماده معدنی دارد که در سال قبل ۳۰۰هزار تن توسط بهره برداران استخراج شده است. فعال سازی پروانه‌های بهره‌برداری، رسیدن به حداکثر میزان استخراج، برگزاری نمایشگاه تخصصی و ایجاد شهرک سنگبری که زیرساخت های آن در مشهد و مرز تایباد وجود دارد می تواند این ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تیدیل کند.

تولید ۴۰ درصد سنگ ایران در خراسان

مدیر روابط بین‌الملل انجمن سنگ ایران نیز در این نشست گفت: صنعت معدن می‌‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای صادرات نفت باشد. به‌طوری‌که ایران رتبه چهار ذخایر سنگ ساختمانی در دنیا دارد  و از لحاظ تنوع، رتبه اول در دنیا را دارد وغنی‌ترین منطقه در این حوزه، منطقه خراسان بزرگ است.
محمد حلاجیان  با بیان اینکه ۴۰ درصد سنگ تولیدشده در مشهد و خراسان‌رضوی استفاده می‌شود، بیان کرد: پتانسیل معدنی و مصرف سنگ در خود شهر مشهد است و ما سالانه حدود ۸۰ میلیون مترمربع تولید سنگ در کشور از ۷ هزار واحد فراوری سنگ در کل کشور داریم.
وی افزود: تقریباً در ۲۲ استان کشور، معادن سنگ ساختمانی داریم. به‌طوری‌که استان‌های اصفهان، مرکزی، لرستان و فارس و خراسان جزو گروه‌های فرآوری هستند و این در حالیست که پیشینه تولید سنگ در خراسان‌رضوی به سال ۱۳۴۸ برمی‌گردد. یعنی چه در حوزه استخراج موادمعدنی و چه در حوزه فرآوری آن، جزو قدیمی‌ها هستیم.
حلاجیان با اشاره به آن که بیشترین مزیت نسبی این حوزه برای ارتباط  ما با کشور‌های آسیای میانه افغانستان و پاکستان است ، اظهار داشت:بنابراین بهترین مراکز تأمین‌کننده برای کشور‌های آسیای میانه با توجه به افزایش قیمت هزینه‌های حمل، خراسان‌رضوی می‌باشد. در نتیجه برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی با مرکزیت خراسان رضوی و مشهد برای معرفی ما به کشور‌های آسیای میانه بسیار حائز اهمیت است.
وی یادآور شد: این دوره از برگزاری نمایشگاه سنگ در مشهد که این هفته آغاز به کار می‌کند، از کشور‌های اطراف که برای ما مزیت دارد حضور می‌یابند. اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان و اتاق ایران و قزاقستان در این نمایشگاه نیز حضور خواهند داشت .از این رو می توان این نمایشگاه را به عنوان پایلوت صادراتی سنگ در شرق کشور جای خود را باز کرده و ما به دنبال گسترش این ارتباط هستیم.
مدیر روابط بین الملل انجمن سنگ ایران ادامه داد: صادرات خدمات فنی مهندسی در بحث استخراج سنگ برای کشوری مثل افغانستان که معادن زیادی دارد بسیار پر اهمیت است و استان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد به عنوان پایلوت صادرات خدمات فنی مهندسی به کشور‌های هدف در سومین نمایشگاه سنگ در مشهد تاکید می‌شود.
وی تصریح کرد : از بیشتر استان‌های کشور در این نمایشگاه در بحث بازدیدکننده حضور دارند. لازم به ذکر است این نمایشگاه با حضور ۶۰ شرکت در فضایی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع و با حضور ۱۲ استان کشور برگزار می‌شود.
حلاجیان تاکید کرد: موضوع بحث ممنوعیت سنگ مرمر از افغانستان همچنان وجود دارد وامیدواریم این ممنوعیت از سوی گمرک دوغارون برداشته شود و بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
مدیر برگزار کننده این نمایشگاه  عنوان کرد: حدود ۷۰ معدن سنگ ساختمانی در خراسان رضوی متاسفانه غیر فعال هستند به طوریکه  در این معدن ها پروسه اکتشاف آن صورت گرفته است و در مرحله بهره برداری رها شده است.

حلاجیان خاطر نشان ساخت : پنجاه درصد معادن نیاز به سرمایه گذاری دارد. این معادن سنگ‌های گرانبهایی از لحاظ تجاری و حضور در بازار‌های بین المللی دارد. معدن سنگ بجستان و‌ معدن سنگ کلاته سنگ گرانبها و با ارزشی دارد که متاسفانه چندین سال است تعطیل شده است.
وی یادآورشد: سومین نمایشگاه سنگ‌های تزئینی و نما که هفته جاری افتتاح می‌شود علی رغم اهمیت ویژه‌ای که در معرفی ظرفیت‌ها دارد مجموعه‌های معادن و فراوری خراسان رضوی استقبال خوبی از نمایشگاه نکردند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.