×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سهم هفت درصدی آلایندگی مشهد به دلیل مازوت سوزی نیروگاه توس

به گزارش توس اکو، بیست و پنجمین نشست شورای اسلامی استان خراسان رضوی روز پنجشنبه در سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر مشهد با دستور جلسه حل مسئله آلودگی هوای مشهد با مازوت سوزی نیروگاه  توس برگزار شد.

موسی الرضا حاجی بگلو در نشست شورای اسلامی استان خراسان رضوی گفت: نیروگاه های خارج از محدوده کلان شهرها برای تولید برق، موظف هستند علاوه بر سوخت سهمیه‌ای گاز در شرایط خاص از سوخت مازوت استفاده کنند که نیروگاه توس مشهد نیز از این جمله است.

وی بیان کرد: استفاده از سوخت مازوت در این نیروگاه سبب آلایندگی در مشهدالرضا، چناران و گلبهار و به خطر افتادن سلامت شهروندان و زائران رضوی می شود.

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در خصوص مازوت سوزی نیروگاه توس مشهد ادامه داد: این نیروگاه با توجه به شرایط مذکور مجبور به استفاده از مازوت برای تولید برق است، اگر بخواهد از گاز بیش از سهمیه تخصیص یافته استفاده کند، از سوی شرکت گاز و اگر بخواهد از مازوت استفاده کند به دلیل ایجاد آلایندگی از سوی محیط زیست توبیخ می شود.

وی تصریح کرد: همچنین اگر این نیروگاه بخواهد کار را تعطیل کند و برقی تولید نکند، از سوی نهادهای دولتی مورد بازخواست و شکایت قرار می گیرد.

شورای اسلامی استان خراسان رضوی

هفت درصد آلایندگی مشهد به دلیل مازوت نیروگاه توس است

حاجی بگلو گفت: موضوع بیست و پنجمین نشست رسمی دوره ششم شورای استان به حل معضل مازوت سوزی نیروگاه توس و ایجاد آلایندگی در کلانشهر مشهد اختصاص یافت، در این راستا از مدیران و مسولان مربوطه در ادارات گاز، برق و محیط زیست استان دعوت شد تا در این خصوص هم اندیشی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته، مقرر شد پیشنهاد قرار گرفتن نیروگاه توس در محدوده شهری و صورت جلسه آن از سوی شورای اسلامی استان خراسان رضوی تهیه و تنظیم شود و به شورای عالی استان ها و شورای عالی معماری شهرسازی ارسال شود.

رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی بیان کرد: در صورتی که این پیشنهاد مورد موافقت و تصویب قرار گیرد و نیروگاه توس مشهد در محدوده شهری قرار گیرد، دیگر برای تولید برق نمی تواند از مازوت استفاده کند و بایستی گاز مورد نیاز برای تولید برق برای این نیروگاه تامین شود.

حاجی بگلو بیان کرد: بر طبق گزارش های رسیده، هفت درصد میزان آلایندگی مشهد مربوط به سوخت مازوت نیروگاه توس این شهر است که اگر این موضوع صحت داشته باشد جای تاسف دارد و بایستی هرچه سریعتر برای رفع این معضل اقدام شود تا هوای پاک در مشهدالرضا در راستای حفظ سلامت شهروندان و زایران رضوی ایجاد شود.

 

تصمیم گیری پیرامون نوع سوخت نیروگاهها بر عهده کمیته دیسپاچینگ ملی است

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق خراسان نیز در خصوص نوع سوخت نیروگاه های استان از جمله نیروگاه توس مشهد گفت: ساختار نیروگاه های حرارتی بر پایه سوخت گاز طبیعی تعریف شده که سوخت پاک است، ولی سوخت دومی هم برای زمانی که نیروگاه با کاهش فشار گاز مواجه شود، در نظر گرفته شده که همان مازوت است.

مریم ستوان با بیان اینکه شروع فعالیت و روشن شدن مشعل نیروگاه با گازوئیل انجام می گیرد، افزود: تصمیم گیری در خصوص نوع سوخت و میزان تولید برق در نیروگاه ها برعهده کمیته دیسپاچینگ ملی برق و گاز است.

وی ادامه داد: این کمیته روزانه جلساتی برگزار کرده و با توجه به مولفه های مختلف نظیر برودت هوا، آلودگی هوا و فشار گاز و برق مورد نیاز درباره آنها تصمیم گیری می کند تا چه شهری و کدام نیروگاه چه میزان برق با چه سوختی تولید کند و برق تولیدی در چه شهری مصرف شود، در واقع به نوعی تبادل انرژی صورت می گیرد.

مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق خراسان ادامه داد: ما در استان های خراسان فقط فرمان کمیته دیسپاچینگ را در ارتباط با فعالیت نیروگاه ها اجرا می کنیم، البته برای کاهش تلفات برق تولیدی، اولویت استفاده از برق در محل تولید است اما همه این موارد در کمیته دیسپاچینگ برق و گاز تعیین می شود.

در ادامه جلسه، تایید و موافقت با سم پاشی مراتع و مزارع حوزه شهر و روستاهای شهرستان سرخس برای ریشه کنی حشره «سنک» و جلوگیری از ورود آن به مشهد، افزایش ایجاد پوشش گیاهی در سطح مراتع شهرستان سرخس به منظور کاهش آلایندگی ها ، انتقال مکان پسماند و زباله های شهرستان نیشابور از محدوده میان جلگه به مکانی دور از محیط زندگی مردم از دیگر مسائل مطرح شده در نشست امروز شورای اسلامی استان خراسان رضوی بوده است.

 

اعلام آلاینده بودن مجتمع فولاد برای استفاده از عوارض آلایندگی آن، احداث پاسگاه حفاظت محیط زیست در روستای زرقان جغتای و فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه منطقه توریستی غرب خراسان رضوی، رفع نواقص گاز و برق و ناترازی ها قبل از شروع فصل سرما از جمله درخواست های اعضای شورای اسلامی استان خراسان رضوی در این نشست به شمار می رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.