×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 23 June , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زنگ خطر برای آینده زعفران ایران در بازارهای جهانی

به گزارش توس اکو،  علی شریعتی‌مقدم، در خصوص سفر اخیری که به عنوان نایب رئیس اتحادیه گیاهان دارویی کشور به همراه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و قائم‌مقام وزیر کشاورزی به چین داشته و با برخی مقامات وزارت کشاورزی و فعالان بخش کشاورزی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند، گفت: چین در حال حاضر طرح و الگوهای زیادی در زمینه کشت و تولید زعفران به ثبت رسانده است. همچنین این کشور، در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری در حوزه زعفران فعالیت‌های متعدد تحقیقاتی انجام داده است. در بازدیدی که از مرکز تحقیقاتی در شانگهای چین داشتیم دریافتیم که بخشی از فعالیت‌های این مرکز در حوزه پروژه‌های تحقیق و توسعه در زمینه کشت و تولید زعفران و انواع آن است. همچنین در ادامه این بازدید، از برخی زعفران‌های باکیفیت تولیدی کشور چین با قدرت رنگ‌دهی بالا شد که این زعفران‌ها در شانگهای و با بالاترین کیفیت کشت و تولید شده بود.

شریعتی مقدم افزود: تولید زعفران باکیفیت در شانگهای چین به مثابه زنگ خطری برای بازار این محصول استراتژیک ایران است. در مقابل، متاسفانه طرح و برنامه‌های حمایتی و طرح جامع زعفران از سوی نهادها و دستگاه‌های اجرایی، به مرحله اجرا درنیامده است. باید تولید زعفران و راندمان کشاورزی در این حوزه افزایش پیدا کند. با افزایش تولید و توأمان، رشد بهره‌وری، تولید رقابتی نیز شکل خواهد گرفت. ایجاد تحول در ایجاد مزارع آرمانی و ارگانیک که تولید انبوه با راندمان بالا و… داشته باشد، بدون حمایت جدی از تولیدکنندگان این بخش و تامین منابع مالی و… برآورده نمی‌شود. امری که ضروری است به آن توجه جدی و فوری شود. نکته دیگر اینکه، رقبای زعفران ایران از مزیت روابط تجاری و عدم محدودیت‌های مختلف در حوزه قوانین صادراتی، مالی و بانکی و… آسیب نمی‌بینند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر ضرورت فعالیت بخش خصوصی در حوزه کشت طبیعی زعفران به صورت منسجم‌تر، اظهار کرد: چین از سال‌های گذشته در زمینه تولید پیاز زعفران، مصارف مورد نیاز، مقایسه کیفی و نحوه نگهداری زعفران فعالیت‌های تحقیقی جدی در آزمایشگاه‌های مجهز انجام داده است که در سفر هیات تجاری رسمی ایران به کشور چین، از این آزمایشگاه‌ها و مراکز بازدید شد.

او خاطرنشان کرد: در کشور ما باید به حوزه پایدارسازی تولید زعفران از منظر تولید رقابتی، کیفیت بالا، راندمان بیشتر، ارزش افزوده، بسته‌بندی مناسب و به‌خصوص توسعه بازارهای خارجی با نام و برند ایرانی، توجه شود.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان استانی در حوزه گیاهان دارویی و زعفران فعالیت کرده و دارای طرح‌های تحقیق و توسعه هستند که می‌توانند در جهت ایجاد ارزش‌افزوده کمک‌های شایانی کنند؛ اما به دلیل مشکلات جدی در حوزه سرمایه‌گذاری، حمایت، مجوزها و… از ظرفیت‌ آن‌ها استفاده نمی‌شود. در واقع، فعالیت‌های تحقیق و توسعه در حوزه زعفران و گیاهان دارویی به محاق رفته است.

 

تمرکز چین بر توسعه تولیدات گلخانه‌ای و دارای راندمان بالا

شریعتی مقدم در بخش دیگری از سخنانش به توسعه تولیدات گلخانه‌ای در چین اشاره و اظهار کرد: توسعه تولیدات گلخانه‌ای و دارای راندمان بالا از اهمیت ویژه‌ای در دنیا برخوردار است. کشور چین با سرعت درحال توسعه این نوع تولیدات بالاست. این کشور با استفاده از فناوری‌های اروپایی از جمله هلندی در حوزه نوآوری در کشاورزی و با تکیه بر افزایش بهره‌وری (در سطح بالا) به سمت توسعه تولیدات گلخانه‌ای گام برداشته است.

وی درباره فعالیت چین در زمینه زنجیره ارزش نیز گفت: از گلخانه‌های تولید محصولات کشاورزی شرکت‌های بزرگ چین در این سفر بازدید نمودیم و نکته جالب، احداث کارخانه‌ مواد غذایی و فرآوری در کنار این گلخانه‌ها بود. با احداث این کارخانه‌ها، زنجیره ارزش برای محصولات کشاورزی ایجاد شده است و جالب‌تر اینکه اغلب این محصولات غذایی، از نوع خوراکی‌های حلال و برای جامعه مسلمان بود.

شریعتی‌مقدم تاکید کرد: حجم، سرعت و کیفیت سرمایه‌گذاری، در توسعه محصولات کشاورزی گلخانه‌ای و ایجاد زنجیره ارزش اثرگذار است. مجموعه‌های مذکور، با حمایت دولتی و سرمایه‌گذاری در چین شکل گرفته است. سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات با سود و اندک به این مجموعه‌ها (شرکت‌ها)، جهش تولید و توسعه در این کشور را رقم زده است.

 

ضرورت برنامه‌ریزی برای کشاورزی مبتنی بر اقلیم خشک در ایران

وی با تاکید بر اقلیم خشک ایران و ضرورت برنامه‌ریزی برای کشت محصولات بر اساس این اقلیم، عنوان کرد: در شرایط آب و هوایی و اقلیمی کشور، باید بهره‌وری آب صورت گرفته و توسعه تولیدات گلخانه‌ای، در برخی موارد حدود ۶۰ برابر بیشتر از تولیدات مزارع طبیعی کشاورزی باشد؛ اما متاسفانه وضعیت فعلی تولیدات کشاورزی و گلخانه‌ای در ایران با ایده‌آل‌ها فاصله دارد. کشورهای متعددی همانند ترکیه، اسپانیا، چین و… در این زمینه فعالیت می‌کنند که ایران نیز باید به این سمت حرکت کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: باید امنیت غذایی، صادرات و ارزآوری مورد توجه جدی قرار گیرد. متاسفانه ایران دارای معدود شرکت‌های بزرگ کشاورزی است که نقش حمایتی و تعیین کننده در بازار جهانی غذا و کشاورزی دارند. همچنین، از سوی بانک‌ها و بخش دولتی در زمینه سرمایه‌گذاری، ارائه تسهیلات و سرمایه در گردش، حمایت چندانی صورت نمی‌گیرد و دریافت تسهیلات از بخش‌های توسعه‌دهنده کشاورزی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز، برای بخش تولید بسیار گران‌قیمت است.

شریعتی‌مقدم، تامین امنیت غذایی را، اولویت نخست‌ همه کشورها دانست و اظهار کرد: با افزایش بهره‌وری، امنیت غذایی نیز حفظ خواهد شد؛ چرا که امنیت غذایی و افزایش‌ بهره‌وری در استراتژی کشورها در حوزه کشاورزی مدرن، مکمل یکدیگر هستند./اتاق مشهد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.