×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 23 June , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رشد ۴۳ درصدی صادرات استان در دولت سیزدهم

به گزارش توس اکو، امیررضا رجبی امروز ۲۲ خرداد ماه، در نشست خبری «عملکرد و مصادیق امر به معروف و نهی‌ از منکر در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان» و «تشریح عملکرد دولت سیزدهم» اظهار کرد:در حوزه صنعت یکی از وظایف که معروف تلقی می‌شود، توسعه اشتغال است؛ اگر موضوع توسعه اشتغال را پیگیری کنیم، از بسیاری از منکرات جلوگیری می‌شود که توفیق خوبی در این حوزه طی سه سال اخیر حاصل شده است. مجموع ثبت اشتغال اداره‌کل صمت استان در سامانه رصد طی دو سال گذشته ۷۵ هزار شغل بوده است.

وی افزود: سایر موارد که به حوزه امر به معروف و عفاف و حجاب برمی‌گردد در حوزه اصناف بوده و ما تنها استانی بوده‌ایم که از طریق ماده ۵۲ قانون نظام صنفی، برای برخی از بازرسین کمیسیون نظارت کارت صادر کردیم تا در چارچوب نظام صنفی بر کلیه مسائل نظام صنفی از جمله عفاف و حجاب نظارت کنند.

مدیرکل صمت استان تصریح کرد: کاری که قانوناً انجام شد، تصویب و ابلاغ ضوابط اجرایی در کمیسیون نظارت مرکز استان برای ۹ اتحادیه صنفی بود که درگیر این مسئله هستند. واحد‌های صنعتی تولیدی پوشاک کاملا تحت نظر بوده و در حوزه واحد‌های صنفی تولیدی پوشاک، تعداد واحد‌های بدون مجوز کاهشی شده است. علاوه بر نظارت بر این واحد‌ها با کمک سامانه درگاه ملی مجوز‌ها از سال ۱۴۰۰ که حدود ۶۰ درصد واحد‌های صنفی تولیدی پوشاک بدون مجوز بودند، این آمار به زیر ۳۰ درصد رسیده است. در برخی از اصناف واحد‌های تولیدی بدون مجوز زیر ۱۰ درصد است.

رجبی ادامه داد: در حوزه قاچاق پوشاک اقدامات خوبی انجام شده و تاکنون ۲۲۴ هزار بازرسی در حوزه پوشاک قاچاق صورت گرفته که ۵ پرونده نیز تشکیل شده است.

طرح‌های تولیدی چادر مشکی در استان‌های چهارمحال و بختیاری و قم در دست اجرا است. در خراسان رضوی نیز اقداماتی درباره این طرح انجام شده که با اجرایی شدن آن، تولیدات داخلی می‌تواند با پارچه‌های چادری وارداتی رقابت کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه عفاف و حجاب تقریبا تنها استانی بودیم که بازرسان کمیسیون نظارت از طریق ماده ۵۲ نظام صنفی، به کلیت مسائل بازرسی و نظارت کردند.

وی افزود: از دیگر اقدامات انجام شده تصویب ضوابط اجرایی در کمیسیون نظارت و ابلاغ به ۹ اتحادیه مرتبط با این موضوع بود، همچنین گزارش‌هایی از سمت مردم و ستاد نهی از منکر برای سازمان ارسال و در دست پیگیری قرار گرفته است. برای این اتحادیه‌ها ضوابط اجرایی الزام‌آور نیز تبیین شده است.

رجبی یادآورشد: در این ضوابط تمامی نکات مربوط به تولید، عرضه و فروش کالاهای این اصناف مد نظر قرار گرفته است و اتحادیه پوشاک اولین اتحادیه‌ای است که به آن ورود پیدا کرده‌ایم. از جمله ضوابط تعیین شده برای اتحادیه پوشاک می‌توان به نوع پوشاک قابل عرضه و شکل ویترین اشاره کرد و پس از آن اقدامات نظارتی در دست اجرا قرار می‌گیرد.

وی گفت: یکی از مهمترین اقدامات، انتقال فرآیند صدور جوازها به سامانه درگاه مجوزها بوده است. این اقدام و عدم ارتباط میان  ارباب رجوع، سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین ارگان‌های مرتبط باعث ایجاد زمینه تغییر مراجعه و جلوگیری از فسادهای احتمالی می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با ارائه گزارشی از عملکرد دولت  سیزدهم گفت: ارتباط موثری که بدنه حاکمیت و دولت با مردم و بخش خصوصی داشته، امیدآفرین است. در مهر ۱۴۰۰ میزان پروانه‌های فعال بهره‌برداری صنعتی ۴۶۰۸ پروانه بوده که در انتهای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ به ۵۶۸۲ پروانه فعال ارتقا یافته و بیانگر رشد ۲۴ درصدی است.

وی درباره ارزش سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی اظهار کرد: مجموع سرمایه‌گذاری به‌روز شده در مهر ماه ۱۴۰۰، ۴۳۸۰ سرمایه‌گذاری  به ارزش تقریبی ۱۲۵ همت صورت گرفته و در حال حاضر ۵۳۸۲ سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۳۶ همت افزایش یافته است.
وی افزود: در حوزه اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی به‌صورت تقریبی در مهر ۱۴۰۰، آمار بیانگر  ۲۱۳ هزار اشتغال‌زایی بوده و در حال حاضر ۲۴۰ هزار اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی گزارش شده است. طی این مدت ۷۵۱ پروانه بهره‌برداری جدید و ۶۳۷ پروانه توسعه‌ای صادر شد که مجموع اشتغال‌زایی آن برابر با ۶۰ همت بوده است.

رجبی گفت: در برآوردی که در سال ۱۴۰۰ داشتیم، ۸۹۰ واحد در فضای صنعت راکد بودند و در پایان سال ۱۴۰۲ این واحدها تعیین تکلیف شدند که بسته به شرایط هر واحد برخی به چرخه تولید بازگشته و برخی از مسیر تولید خارج شدند و این ظرفیت‌ها به سایر بخش‌های صنعتی اختصاص پیدا کرد. ۲۷۳ واحد از این آمار به چرخه تولید بازگشتند و ۳۵ واحد در چرخه راه‌اندازی مجدد قرار گرفته‌اند. بقیه این واحدها با آمار ۵۸۳ به دلایل مختلف راکد شده و منابع شهرک صنعتی را حبس کرده بودند که سازمان صمت پروانه آن‌ها را تعلیق و یا باطل کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت تشریح کرد: طی برگزاری کارگروه تصحیح و رفع موانع تولید، واحدهای صنعتی که امکان بازگشت به چرخه تولید را داشتند، بررسی و مشکل آن‌ها را رفع کردیم. برای واحدهای راکدی که امکان بازگشت نداشتند، تعیین تکلیف کردیم که طی این اقدام برخی از واحدهای راکد برگشتند و برخی برای ظرفیت‌های دیگر در حال توسعه صنایع استفاده می‌شود.

رجبی درباره زیرساخت‌ها اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده، ۲۶ درصد به اراضی قابل واگذاری شهرک صنعتی و شهرک صنعتی خادم‌الرضا که در محور مشهد فریمان افتتاح شد، اضافه شده است. تقریبا ۱۹۸۰ هکتار به این‌ زمین‌ها افزوده و فضا برای جذب سرمایه‌گذاری در استان فراهم شد. با وجود مشکل زمین، جذب سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی استان متوقف نشده و مجموع جذب سرمایه‌گذاران ۴۶۴۸ جواز صنعتی با پیش‌بینی ۱۶۲ همت سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: یکی از اقدامات مفید در بخش جذب سرمایه‌گذار در دو سال گذشته، صدور بیش از یک پروانه برای یک زمین، همچنین صدور پروانه بدون کارخانه اس  که تقریبا ۲۴ پروانه طی دو سال گذشته صادر شد. افراد پس از ثبت برند و شناخت بازار، از ظرفیت خالی واحدهای موجود استفاده و پس از عقد قرارداد، محصول خود را به بازار عرضه می‌کنند، پروانه بهره‌برداری یک‌ساله از سوی سازمان صمت دریافت و در صورت موفقیت این تولیدات، پروانه آن کالا صادر می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال ۱۴۰۲، ۶۳ پروانه طرح توسعه صادر شد و مقام اول کشور را به خود اختصاص دادیم. در مجموع ۳۴۲ واحد ثبت شد که مقام دوم کشوری را طی این سال‌ها دریافت کردیم.

رجبی در خصوص حوزه دانش بیان تشریح کرد: در مورد تعداد پروانه‌های تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی در مجموع این دو سال، خراسان رضوی مقام دوم را به خود اختصاص داده است. تقریبا ۹۷ شرکت از واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری صنعتی در دانش بنیان نیز هستند و در استان تقریبا بیش از ۱۰۰ محصول دانش بنیان وجود دارد.

وی گفت: سازمان صمت ارتباطات خوبی با پارک علم و فناوری، دانشگاه فردوسی و دانش‌بنیان برای افزایش تولیدات صنعتی برقرار کرده است و در تلاشیم که واحدهای تولیدی را به سمت پارک‌های علم و فناوری سوق دهیم تا بتوانند از ظرفیت‌های دانشگاه استفاده کافی را ببرند و همچنین روابط صنعت و دانشگاه را تقویت کنیم.

رجبی در مورد تولیدات دانش بنیان‌ها با اشاره به تولیدات صنعتی دارای پیشرفت چشمگیر همچون دارو، قطعات خودرو، مواد غذایی، صنایع معدن و … یادآور شد: اکتشاف و تولید در حوزه معدن بسیار اهمیت دارد. در این دو سال تلاش کردیم نهضت اکتشاف را راه‌اندازی و موانع را برطرف کنیم. در مهر ۱۴۰۰، ۱۳۰ پرونده اکتشاف داشتیم و این عدد در پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ به ۱۴۵ پرونده در پهنه خراسان رضوی ارتقا یافته است.

وی بیان کرد: کارگروه تعامل محیط‌ زیست و کارگروه تعامل منابع طبیعی که در سطح کشوری برگزار می‌شود، در استان نیز به صورت مجزا برای پیگیری مسائل مرتبط با معدن، کارگروه منابع طبیعی و محیط‌ زیست برگزار شد. در مهر ۱۴۰۰ پروانه‌‍‌های مدیریتی معادن ۸۴۵ فقره بوده که در حال حاضر این آمار به ۱۰۶۷ پروانه ارتقا یافته کرده‌است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت با اشاره به انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی منطقه سبزوار، بردسکن و کاشمر خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان سال، این تحقیقات به نتیجه برسد، همچنین اولین پهنه در مناطق مرزی برای مطالعات معادن، تحت نظارت نیروهای مسلح در حال بررسی است، همچنین ۶۰۰ محدوده اکتشافی در قالب مزایده واگذار شده و شرکت‌های بزرگ در این خصوص جذب شده‌اند.

وی با تاکید بر نقش پررنگ رئیس جمهور شهید در حوزه صادرات گفت: رئیس جمهور شهید همواره برای پیگیری صادرات به کشورهای مختلف سفر می‌کردند و در این راستا رشد صادرات را شاهد هستیم. در سال ۱۴۰۰ مجموع صادرات استان معادل یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار بوده است که در سال ۱۴۰۲ این رقم به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار رسیده است. بدین ترتیب صادرات حدود ۴۳ درصد رشد داشته است.

رجبی ادامه داد: واردات از ۳۸۰ میلیون دلار به ۸۱۹ میلیارد دلار رسیده‌ است که بخشی از آن مواد اولیه و ماشین‌آلات بوده است. ۴۷ درصد صادرات مربوط به بخش صنعت بوده و مابقی مربوط به کشاورزی، معدن و سایر حوزه‌ها است. صادرات با پایه نفتی و پتروشیمی تنها حدود ۱ تا ۱.۲ درصد را به خود اختصاص می‌دهد. کشورهایی مانند لیبی، بلغارستان، صربستان، سریلانکا و … بازارهای جدیدی بودند که طی این دو سال به بازارهای هدف استان تبدیل شده‌اند و رشد صادرات به برخی از کشورها مانند تاجیکستان که در گذشته به سه تا چهار میلیون دلار کاهش یافته بودند، در حال حاضر به ۱۷۲ میلیون دلار رسیده است. در مورد احکام صادراتی نیز برخی از اقلام رشد داشته و برخی وارد چرخه صادرات شده‌اند.

 

تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب در ۱۳ اتحادیه صنفی

در ادامه علی غفوری‌مقدم، معاون بازرگانی اداره کل صمت استان اظهار کرد: یکی از اقدامات ما در اتحادیه‌ها خصوصا در یک سال اخیر موضوعات مربوط به عفاف و حجاب بوده است. ما عضو کارگروه عفاف و حجاب استانداری، فرمانداری و دادگستری هستیم؛ بر اساس مصوبات این کارگروه‌ها ۱۳ اتحادیه از جمله پوشاک، بانوان آرایشگر، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها و… که بیشترین ارتباط را در حوزه عفاف و حجاب با مردم دارند در اولویت قرارگرفتند. در این ۱۳ اتحادیه به کمک اتاق اصناف قرارگاه عفاف و حجاب تشکیل شد.

وی افزود: ضوابط اجرایی الزام‌آور برای این اتحادیه‌ها تعریف شده و تمام نکات تولید، عرضه و فروش صنف مربوطه مد نظر قرار گرفته است. اولین اتحادیه که به آن ورود پیدا کردیم اتحادیه پوشاک است.

در بخشی از این جلسه ناصر بهزاد، معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: وزارت صمت طرحی را به صورت ملی برای پوشاک عفیفانه دنبال می‌کند و مجموعه‌ای صنعتی در استان به این موضوع ورود پیدا کرده و مطالعات و کار اجرایی را آغاز کرده است. تاکنون بالغ بر ۵۰ ارگان و دستگاه‌های مختلف برای پوشاک کارکنان خود در محیط‌های اداری به این مجموعه سفارش داده‌اند.

وی اضافه کرد: تولیدات واحد‌های صنعتی تولید پوشاک استان مشخص بوده و این تولیدات رصد می‌شود، اما پوشاکی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود یا توسط واحد‌های صنفی تولیدی غیرمجاز تولید می‌شود، فضا را نامناسب می‌کند.

در بخش دیگری از این جلسه بخشعلی بیاتی قله‌زو، معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: جزو اولین دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ابتدای دهه ۹۰ موضوع پوشاک خصوصا پوشاک وارداتی و قاچاق بود. در خراسان رضوی ما پیشقدم بوده و پوشاک خارجی وارداتی خصوصاً پوشاکی که مجوز واردات یا نمایندگی مجاز نداشتند را ساماندهی کردیم و در حال حاضر در سطح بازار آنچنان برند‌های خارجی حداقل در تابلو‌های واحد‌های صنفی نمی‌بینیم.

وی افزود: برخی از تولیدکنندگان پوشاک در سطح کشور خصوصا مشهدی‌ها با ثبت برند‌های خارجی در داخل کشور آن را داخلی‌سازی کرده‌اند و نسبت به تولید و عرضه پوشاک اقدام می‌کنند. کلیه واحد‌های تولیدی پوشاک باید نسبت به نشانه‌گذاری کالای تولیدی که بازار عرضه می‌کنند، اقدام کنند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صمت استان تصریح کرد: پیرامون برند‌های پوشاک قاچاق محرز، چه به عنوان کالای مسافر یا کوله‌بری و عرضه آنها در فروشگاه‌های تاناکورا طی سال گذشته و سال جاری اقدامات خوبی با دستگاه‌های هم‌ارز خود انحام دادیم و امیدواریم به سمت نشانه‌گذاری پوشاک داخلی برویم، زیرا در این حوزه صنعت داخلی بسیار خوبی را داریم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.