
به گزارش توس اکو به نقل از روابط عمومي سازمان بسيج اساتيد کشور، ابوالقاسم فاتحي، عضو هيات علمي دانشگاه علامهطباطبايي و رئيس کميته تحول در علوم انساني قرارگاه کمک به ارتقاي کارآمدي نظام حکمراني کشور سازمان بسيج اساتيد کشور، در اولين نشست شبکه تخصصي تحول در علوم انساني سازمان بسيج اساتيد کشور با شعار (استاد بسيجي؛ تحول در علوم انساني، الگوي پيشرفت ايراني اسلامي) آغاز بهکار اين شبکه با محوريت تحول در علوم انساني در مشهد مقدس را اعلام کرد و اظهار داشت: آغاز فعاليت شبکه تخصصي استادان نقطه عطفي در مسير تحول در علوم انساني کشور است.
وي تأکيد کرد: علوم انساني بهمثابه بنيان هويت فرهنگي و اجتماعي ملتها نقشي سرنوشتساز دارد و با وجود اهميت بيبديل آن، اين حوزه در دهههاي اخير با چالشهاي متعددي مواجه بوده است؛ از جمله بيگانگي با مباني معرفتي و فرهنگي اسلامي، اتکا به نظام معرفتي غرب مدرن و ناتواني در پاسخگويي به نيازهاي نوپديد جامعه ايراني.
عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي با يادآوري بيش از دو دهه تأکيد مقام معظم رهبري و دغدغهمندان انقلاب اسلامي بر ضرورت تحول بنيادين علوم انساني خاطرنشان کرد: عليرغم اقدامات مثبت نهادهايي چون شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مراکز حوزوي قم و اساتيد مستقل، همچنان کاستيهاي جدي وجود دارد و بدون شکلگيري شبکهاي سازمانيافته از استادان دانشگاه، اين تحول به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد.
فاتحي استادان دانشگاه را مهمترين و کليديترين عامل در فرآيند تحول علوم انساني معرفي کرد و افزود: تجربههاي موفق گذشته نشان ميدهد ميتوان با سازماندهي اساتيد علاقهمند و دغدغهمند در گروههاي آموزشي، دانشکدهها، دانشگاهها و مراکز پژوهشي، هستههاي مرکزي گفتمان تحول را شکل داد و با رويکردي استادمحور، از پايين به بالا، مسير تغييرات تدريجي و نهادينهسازي را هموار کرد.
وي با اشاره به ظرفيت گسترده سازمان بسيج اساتيد در تمامي دانشگاههاي کشور تصريح کرد: اين سازمان با برخورداري از شبکهاي مويرگي و منسجم ميتواند بستري فراگير براي گردهمآوردن استادان علوم انساني در سراسر کشور فراهم کند. در اين چارچوب، تشکيل شبکه تخصصي تحول در علوم انساني سازمان بسيج اساتيد کشور با هدف گفتمانسازي، فرهنگسازي، تسهيلگري و بسترسازي براي تحول علوم انساني طراحي و پيگيري خواهد شد.
فاتحي در ادامه به ويژگيها و چشمانداز علوم انساني مطلوب پرداخت و گفت: علوم انساني آينده بايد بومي، روزآمد، کارآمد، مسئلهمحور و توانمند در حل مشکلات کشور باشد، منزلت اجتماعي والايي براي خود ايجاد کند و در عين حال هماهنگي کامل با مباني معرفت ديني و فرهنگ اسلامي داشته باشد.
وي همچنين از آغاز فعاليت ده گروه تخصصي در حوزههاي علوم تربيتي، روانشناسي و مشاوره، علوم سياسي، حقوق، مديريت، هوش مصنوعي، کارآفريني، اقتصاد و ساير رشتههاي مادر خبر داد و افزود: اين گروهها متشکل از اساتيد برجسته دانشگاههاي سراسر کشور بوده و تاکنون چندين نشست تخصصي برگزار کردهاند که خروجي آن، گزارش کارشناسي و نقشه راه اوليه شبکه است. مديران اين گروهها در ادامه نشست به تشريح دستاوردها و برنامههاي خود خواهند پرداخت.
عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي ضمن قدرداني از حمايتهاي سازمان بسيج اساتيد کشور، رؤساي دانشگاهها و بهويژه دانشگاه علامه طباطبايي، يادآور شد: برگزاري چنين نشستهايي بدون پشتيبانيهاي مستمر امکانپذير نيست و مهمتر از آغاز، تداوم اين مسير و حرکت تدريجي و عالمانه براي دستيابي به تحول حقيقي در علوم انساني است.
وي با بيان چند نکته کليدي در زمينه تحول علوم انساني تأکيد کرد: لزوم ارتقاي جايگاه علوم انساني در نظام آموزشي، ضرورت آسيبشناسي جريانهاي مسلط علمي، آيندهپژوهي در حوزه معرفتي، محتوايي و ساختاري، ايجاد نظام انگيزشي و پاداشدهي متناسب براي اساتيد، تثبيت منزلت اجتماعي علوم انساني و فراهمسازي زمينههاي نظريهپردازي بومي.
رئيس کميته تحول در علوم انساني قرارگاه کمک به ارتقاي کارآمدي نظام حکمراني کشور سازمان بسيج اساتيد کشور در پايان چند محور تحولي ديگر را نيز برشمرد: توجه به منزلت اجتماعي علوم انساني، اصلاح ساختارها و سازمانهاي مرتبط با تحول علوم انساني، توجه به مطالعات تطبيقي بنيانهاي نظري و فکري انديشمندان مسلمان و غرب، نقد نظريههاي عام جهاني، توليد نظريه و توليد دانش کارآمد و مفيد.
https://tooseco.ir/?p=26329