×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۱ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 11 December , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تاکید اساتید بسیجی بر آموزش‌های مهارتی و نقش دانشگاه در توسعه ملی

به گزارش توس اکو، سومین اجلاسیه سراسری مسئولین کانون های بسیج اساتید دانشگاه ملی مهارت سراسر کشور روزهای ۲۱ و ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ با محورهای دانش افزایی، توانمندسازی و هم اندیشی و انسجام بخشی مسئولین کانون ها، نقش آفرینی اساتید بسیجی در جهاد تبیین و جهاد علم با رویکرد علم و فناوری، راهکارهای اجرایی نمودن احکام و برنامه توسعه هفتم در افزایش سهم آموزش های مهارتی در سالن همایش شهیدجمهور دانشکده شهید منتظری مشهد در حال برگزاری است.

این مراسم با حضور و سخنرانی دکتر غلامرضا زمانی، رئیس دانشگاه ملی مهارت، دکتر محمدرضا جلیلی، رئیس بسیج اساتید دانشگاه ملی مهارت، دکتر سیدمولا خاتمی، رئیس واحد استانی خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین علیزاده موسوی، مسئول نهاد نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه ملی مهارت واحد استان خراسان رضوی، دکتر مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید، دکتر نبی پور، معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی، سردار زهرائی، رئیس قرارگاه سازندگی، دکتر احمد حیدری، معاون حقوقی و امور مجلس صدا و سیما، سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دکتر روشن، مشاور وزیر علوم، دکتر سعداله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا، نشست هم اندیشی و هم اندیشی مسئولین کانون های بسیج اساتید، برگزاری پنل های تخصصی و ارائه گزارش دبیران کارگروه های تخصصی همراه است.

 

ضرورت افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در برنامه‌های توسعه کشور

دکتر مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید در سخنان خود در این اجلاسیه با اشاره به شرایط حال حاضر و حوادث بزرگ جهان اسلام و غرب آسیا گفت: لازم است تحلیل درستی از این مساله داشته باشیم و گره های ذهنی جوانان را در چهارچوب جهاد تبیین بگشاییم. حوادث اخیر سوریه بازتاب های متفاوتی در جامعه داشته که باید به آن پرداخت. آنچه موجب سقوط اسد شد حرکت برق آسای عناصر تروریست نبود بلکه این سقوط خیلی پیش از این در درون جامعه سوریه به خاطر فشار اقتصادی، فقر شدید و فساد حکومتی رخ داده بود. دولت های عربی کمک مالی به بشار اسد را به دوری از مقاومت و عدم حمایت از فلسطین و لبنان مشروط کرده بودند و این چرخش بشار اسد موجب از دست دادن حمایت جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت شد. برخی از جریانات و رسانه های معاند سعی می کنند پایان اسد را پایان مقاومت تعبیر کنند که قطعا چنین نخواهد بود.

رئیس سازمان بسیج اساتید ادامه داد: رسالت ما این است که با تبیین واقعیت های میدانی در کنار علم آموزی و معرفت آموزی، بصیرت و آگاهی جوانان و دانشجویان را افزایش دهیم.

ایشان جهالت، عدم بصیرت و فقدان آگاهی را در ادوار تاریخ موجب آسیب پذیری جبهه اسلام دانست و گفت: یکی از برنامه های ما انسجام بخشی درونی و تامین معنویت، معرفت، بصیرت، توانمندسازی و دانش افزایی در حوزه دانشی، بینشی و مهارتی است که باید توسط اساتید بسیجی به سایر اساتید و در نهایت به دانشجویان انتقال یابد.

دکتر مردانی از دانشگاه ملی مهارت به عنوان بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور که باید محور تربیت نیروهای کارآفرین باشد یاد کرده و اظهار داشت: باید راه های اثرگذاری دانشگاه ملی مهارت در جهت حل مشکلات کشور احصا شود و چنانچه هریک از ۱۸۸ واحد این دانشگاه تنها یک مساله از کشور را حل کنند، مسائل بزرگی در کشور حل خواهد شد.

ایشان با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری برای افزایش سهم آموزش های مهارتی در برنامه ششم و هفتم توسعه افزود: لازم است عدم دستیابی به این هدف مورد ارزیابی تخصصی وکارشناسی قرار گیرد.

دکتر مردانی خاطر نشان ساخت: جامعه ما و جوانان ما به کارکرد رشته های ملی مهارت آشنا نیستند و یکی از کارهایی که اساتید بسیجی باید انجام دهند معرفی دانشگاه ملی مهارت، رشته های موثر آن، و پیشرفت ها و دستاوردهای سال های اخیر آن است و با روزآمد کردن این رشته ها اثر آنها در جامعه بیشتر دیده خواهد شد. در برنامه هفتم توسعه مقرر شده است که ۴۰ درصد آموزش دانشگاه ها مهارت محور شود و تحقق این مساله فضای کسب و کار را در جامعه تغییر خواهد داد و طبیعتا دانشگاه ملی مهارت باید در این حوزه پیشرو باشد و نیاز است که آموزش عالی کشور نیز به این دانشگاه توجه جدی داشته باشد. همچنین مجلس شورای اسلامی در پیش بینی های لازم و اختصاص بودجه و نوسازی کارگاه ها و دستگاه ها تجدید نظر و به روز شود که اساتید بسیجی می توانند در مطالبه آن از مسئولین کشور تاثیر گذار باشند. حرکت و حل نیازهای کشور به صورت مساله محوری و تولید منافع در این زمینه از موضوعاتی دیگری است که باید مورد بسیج اساتید باشد.

وی در پایان سخنان خود دانشگاه ملی مهارت را به تشکیل قرارگاه مهارتی، تشکیل اندیشکده های مهارتی، ایجاد گروه های مساله محور مهارتی، راه اندازی کلینیک مهارتی، برگذاری اردوهای علم و پیشرفت با رویکرد مهارتی، برگزاری اردوهای جهادی مهارتی، مشاوره ها و خدمات مهارتی، برپایی دوره های آموزشی کوتاه مدت مهارتی در مناطق محروم که می تواند علاوه بر معرفی دانشگاه، طعم شیرین خدمت را به مردم بچشاند، توصیه کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.