×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دانشگاه فردوسی به دنبال افزایش ارتباط با صنعت و جامعه است

به گزارش توس اکو، دکتر مسعود میرزایی شهرابی امروز، ۲۴ مردادماه ، در نشست خبری ارائه گزارش عملکرد شش ماهه اول تیم مدیریتی جدید دانشگاه فردوسی که در مهمانسرای این دانشگاه برگزار شد، افزود: تمام تلاش تیم مدیریتی جدید باز کردن درهای دانشگاه به سوی جامعه بوده است. باید فاصله خود را با مردم کمتر کنیم و جامعه‌محور باشیم. از تمام اساتید دانشگاه و معاونت‌ها درخواست کرده‌ایم که به فکر مسئله‌محوری باشند و در مسیر به وجود آوردن دانشگاهی نقش‌آفرین در سطح جامعه حرکت کنیم. به طور کلی باید برای تحقق دانشگاه نسل چهار اقدام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طی این دوران مدیریتی و با توجه به اهمیت اقتصاد در جامعه، معاونت پژوهشی دانشگاه، برای آگاهی از شرایط، آسیب‌شناسی‌های مختلفی را انجام داده و به اتاق فکر آورده و با معاونت‌های مختلف این آسیب‌ها بررسی و خروجی‌های مفیدی از این هم‌اندیشی‌ها بر آمد و نتیجه نهایی بر این موضوع تاکید داشت که متاسفانه دانشگاه فردوسی با دستگاه‌های فرااستانی و صنعت ارتباطی ندارد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد بابیان اینکه درآمدهای اختصاصی این دانشگاه از طریق ارتباط با صنعت از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲۰ میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال‌های گذشته رشد جهشی داشته است،

وی بیان کرد: با این حال همچنان ارتباط دانشگاه و صنعت ضعیف است و باید با صاحبان صنایع و حتی مدیران استانی و فرا استانی ارتباط قوی تری را ایجاد و دنبال کنیم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد در بخشی از سخنانش افزود: بودجه عمومی این دانشگاه در سال جاری حدود پنج هزار میلیارد ریال است و تلاش می شود تا بودجه اختصاصی دانشگاه از درآمدهای به دست آمده، به حدود نیمی از درآمد عمومی دانشگاه افزایش یابد.

وی ادامه داد: بدهی انباشته دانشگاه فردوسی مشهد در گذشته نزدیک به چهار هزار میلیارد ریال بود که این رقم اکنون به ۷۰۰ میلیارد ریال کاهش یافته است.

میرزایی با تاکید بر اینکه در دانشگاه برای ثروت‌آفرینی باید دنبال توسعه فناوری باشیم، گفت: باید ایده‌آفرین باشیم تا مرجع سایر کشورها قرار بگیریم و به همین خاطر، ما به دنبال موضوع الهام زیستی هستیم. کشورهایی مانند آلمان، ژاپن، انگلیس و آمریکا حدود ۷۵ استارتاپ در حوزه الهام زیستی دارند. ۱۳ دانشگاه برتر کشور باید به حاکمیت برای حل نیازهای جامعه راه‌حل ارائه دهد که الهام زیستی یکی از قدامات لازم در این مسیر است.

میرزائی درمورد اساتید حق‌التدریسی گفت: ما باید برای استاد خود، امنیت شغلی ایجاد کنیم. در این راستا تعداد زیادی استاد جوان جذب شده که ۷۶ نفر به طور رسمی با در نظر گرفتن شاخص‌های تخصصی، عضو هیات علمی شدند و ۲۸ استاد دیگر در صف عضویت رسمی هیات علمی دانشگاه هستند.

وی اضافه کرد: احیای مرکز لرزه‌نگاری با همکاری استانداری انجام شد تا بتوانیم زلزله‌ را پیش‌بینی کنیم و با جذب نیروهای خبره در حوزه لرزه‌نگاری، این مجموعه را فعال کرده‌ایم. از طرفی با توجه به سیل اخیری که در مشهد رخ داد، با گروه آب دانشکده کشاورزی و مهندسی جلسه‌ای برگزار و پس از آن در حوزه محیط‌زیست و آب‌وهوا نیز اقداماتی در حال انجام است.

میرزایی شهرابی در بخشی از سخنانش با اشاره به راه‌اندازی رشته های هنری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مسوولان استانی و از جمله نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی هیچ مخالفتی با توسعه رشته های هنری در این دانشگاه ندارند و از گسترش رشته‌های دانشگاهی حمایت می‌کنند.

وی اظهار کرد: دلیل گسترش نیافتن رشته های هنری در دانشگاه فردوسی، تمرکز بر ایجاد رشته های جدید است که امکان جذب منابع مالی را برای دانشگاه فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مدیریت جدید گفت: به دنبال آن بودیم تا نقش دانشگاه در حل مسائل جامعه و کم کردن فاصله با مردم را دنبال کنیم تا بتوانیم وظیفه خود را به عنوان نسل چهارم دانشگاه در جامعه ایفا کنیم.

میرزایی گفت: با کمال تاسف با نگاه و ساختار دهه ۶۰ و با درآمد نفتی نمی‌تواینم مطالبات نسل z و جدید را در سال ۱۴۰۳ و پاسخ به جامعه پیگیری کنیم، از این رو باید نگاه ها تغییر پیدا کند و بدنبال راه‌های جدیدتری باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه همچنین در خصوص ایجاد رشته های جدید دانشگاهی ادامه داد: با توجه به مزیت نسبی استان خراسان رضوی و داشتن معادن بسیار تاکنون رشته معدن در این دانشگاه وجود نداشت که با پیگیری صورت گرفته، بدون ایجاد بار مالی از مهرماه سال جاری پذیرش دانشجو در رشته معدن آغاز می شود.

به گفته وی، این در حالی است که استادان برجسته زیادی در رشته های زمین شناسی، متالوژی و شیمی در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به فعالیت علمی هستند.

میرزایی گفت: در حال پیگیری برای ایجاد دانشکده های علوم و فناوری های راهبردی و حکم‌رانی هستیم، زیرا برای ثروت آفرینی باید به دنبال توسعه فناوری باشیم و پیچیدگی فنی را در صنایع افزایش دهیم.

 

افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه

در ادامه نشست حسین باغگلی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی نیز اظهار کرد: بودجه دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که بودجه عمومی دریافتی از دولت است و بودجه اختصاصی که درآمدهای دانشگاه را دربر می‌گیرد و شامل چند بخش از جمله درآمدهای حاصل از آموزش‌های مازاد بوده مانند هزینه‌های دریافتی از دانشجویان دوره دوم و بین‌الملل. بخشی از درآمدهای حاصل از تولیدات دانشگاه را نیز شامل می‌شود و از طرفی درآمدهای پژوهشی نیز از عوامل درآمدی دانشگاه به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در سال گذشته نسبت درآمدهای اختصاصی به درآمدهای عمومی کمتر از نیم درصد بوده ولی در سال جاری به حدود ۱۳ درصد رسیده است که علاوه ۲۲۰ میلیاردریال قرارداد با معدن سنگان، قراردادهایی با ارزش ۵۰۰ ، ۳۰۰ و ۲۰۰ میلیاردریال با دستگاه‌های مختلف امضا شده و در حال حاضر ۱۲۲۰ میلیاردریال درآمد برای دانشگاه، محقق شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی افزود: میزان درآمد اختصاصی در سال ۱۴۰۰، ۱۹۰ میلیارد ریال بود که در سال ۱۴۰۱، ۲۸۰ میلیارد ریال ارتقا یافته و این عدد در سال ۱۴۰۲، به ۳۸۰ میلیارد ریال رسید. اما در سال جاری تا به الان بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریال درآمد اختصاصی برای دانشگاه قطعی شده است که بیانگر رشدی بیش از ۴ برابری است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.