به گزارش توس اکو، سید مهدی امامی میبدی، امروز در نشست خبری اقدامات سازمان پایانههای مسافربری در استقبال از بهار، اظهار کرد: بهار ۱۴۰۳ و تقارن ماه مبارک رمضان با عید نوروز شرایط خاص و ویژهای را ایجاد میکند که لازم است در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۸ میلیون مسافر از طریق پایانههای مسافربری مشهد تردد داشتند، افزود: یکی از پیشانیهای ورودی مسافر به شهر مشهد، پایانه مسافربری است که بیشترین سهم تردد زائر و مسافر از طریق پایانه مسافربری انجام میشود. یکی از وظایف سازمان پایانه مسافربری ایجاد زیرساختهای لازم برای تسهیل تردد زائران و مسافران است.
سرپرست پانههای مسافربری شهرداری مشهد ادامه داد: طبق سالهای گذشته ۲۵ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین طرحهای استقبال از بهار را داریم، اما سال جاری به دلیل تقارن ماه رمضان با عید نوروز، برنامههای ما از ۱۵ اسفند شروع میشود و از ۱۵ اسفند ماه، آمادگی کامل خدماترسانی به زائران و مسافران را خواهیم داشت.
امامیمیبدی خاطرنشان کرد: خدماتی که در این زمینه ارائه میشود در سه محور اصلی درونسازمانی، میانسازمانی و سازمانهای خارج از شهرداری مشهد است.
سرپرست سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد تصریح کرد: حدود ۸۵۰ هزار تردد مسافر را در ۱۸ روز ایام نوروز گذشته داشتیم که روزانه بالغ بر ۲۰۰۰ تردد در پایانههای مسافربری مشهد گزارش شده که ۸۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل اتوبوس برونشهری است. در ایام پیک از جمله در ایام دهه پایانی صفر روزانه ۲۵۰ هزار مسافر از طریق پایانههای مسافربری تردد دارند.
وی عنوان کرد: با همکاری شهرداری مشهد برنامههای مناسبتی هم برای نوروز و هم ویژه ماه رمضان خواهیم داشت، همچنین طبق سالهای گذشته فضاآرایی، گلآرایی، سفره هفت سین و … را در پایانههای مسافربری خواهیم داشت.
امامی میبدی افزود: یکی از اقدامات سال گذشته که با همکاری و هماهنگی آستان قدس رضوی صورت گرفت، توزیع افطاری برای مسافران خروجی بود که با استقبال خوب مسافران نیز مواجه شد. در محور بعدی برنامه مشترکی با شهرداری مشهد و سازمان ترافیک به خصوص در خروجی میدان انقلاب خواهیم داشت که محدودیتهای ترافیکی از طریق پیامک به اطلاع مسافران و مجاوران خواهد رسید.
وی با اشاره به اقدامات پیشبینی شده برای اسکان زائران و مسافران گفت: در طبقه دوم پایانه مسافربری زائرسرایی با ظرفیت ۴۰۰ تخت داریم، همچنین اسکان موقت زائران در پایانه مسافربری با ظرفیت بالغ بر ۸۰۰ نفر نیز تدارک دیده شده است، همانند سال گذشته نیز نمازخانهها را نیز تجهیز خواهیم کرد تا در زمان اضطرار مسافران بتوانند از آن استفاده کنند.
سرپرست سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد نظرسنجی از مسافران که به منظور شناسایی نقصها و کاستیها انجام میشود را یکی دیگر از اقدامات پیشبینیشده دانست و گفت: بر اساس نظرسنجی سال گذشته، رضایت مسافران از خدمات ۸۰ درصد بوده است و بر همین اساس مهمترین دغدغه مسافران و زائران تهیه بلیت و خروج با تاخیر اتوبوسها بوده که در این زمینهها سعی کردیم اطلاعرسانیها و تمهیدات لازم انجام شود تا این نواقص به حداقل برسد.
وی اظهار کرد: به منظور خدمترسانی و نظارت بر امور، حضور پررنگ مسئولان استانی و غیراستانی را در محل پایانه مسافربری خواهیم داشت. همچنین ۲۴ ارگان از جمله پلیس راهور، اداره صمت، آستان قدس رضوی، ادارهکل راهداری و… در امر خدمترسانی به زائران و مسافران حضور فعال خواهند داشت.
امامی میبدی افزود: یکی از وظایف ما تامین سوخت وسایل حمل و نقل عمومی است که در به طور معمول روزانه حدود ۸۰ هزار لیتر گازوئیل توزیع میشود، اما در ایام پیک سوخترسانی تا ۱۵۰ هزار لیتر نیز ظرفیت داریم تا مانعی برای سوختگیری وسایل حمل و نقل عمومی وجود نداشته باشد.
وی یادآور شد: بر اساس آماری که داریم ۶۰ درصد میزان مسافری که در سال ۱۴۰۲ با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی شامل ناوگان اتوبوس، قطار و هواپیما جابجا شده است مربوط به پایانه مسافربری بوده است.
سرپرست پایانههای مسافربری شهرداری مشهد بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴۵۰۰ نفر در راه مانده داشتیم که با مشکلات زیادی در سطح شهر مشهد مواجه شده بودند و توانستیم مشکلات این افراد را برطرف کنیم تا به مقصد مورد نظر خود برسند.
امامی میبدی ادامه داد: سال جاری نیز برنامهای برای در راه ماندگان داریم که توسط سازمان پایانهها با همکاری آستان قدس و شهرداری مشهد سعی خواهیم کرد مشکلات در این زمینه را به حداقل برسانیم.
وی تاکید کرد: توصیههای موکد ما به مسافران این است که گرفتن بلیت را منوط به حضور مستقیم در پایانه نکنند و حتما مسافران برای بلیت برگشت خود قبل از سفر و از طریق سایت و سامانههای مجاز اقدام کنند.