×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۸ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 28 June , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تجلی ظرافت و خلاقیت هنر در پیوند با علم در موزه علوم زمین مشهد

به گزارش توس اکو دکتر محبوبه پرورش، رئیس اداره موزه و مستندات علوم زمین در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد گفت:  پارک موزه علوم زمین مشهد یک موزه علمی است و بی شک به نمایش و ارائه مفاهیم علمی در حوزه علوم زمین می پردازد اما بروز و ارائه شایسته این مفاهیم جز در قالب هنر امکانپذیر نیست. هنر، زبان مشترک ما انسان هاست که امروز در قالب نقاشی و خوشنویسی به علم پیوند خورده است.

او اشاره کرد که این برنامه از مجموعه برنامه های پیش بینی شده برای گرامیداشت روز جهانی موزه بوده است و حضور هنرمندان برجسته استان و کشور در موزه، فرصت مغتنمی است تا از نقطه نظرات ارزنده ایشان در برنامه های توسعه ای پیش رو در موزه بهره‌مند شویم.

پرورش اهمیت این رویداد را در نگاه نو به موزه، ارج نهادن به هنرمندان و ترویج علم و هنر دانست و گفت: ارج نهادن به هنرمندان در دنیای مدرن امروز، مسئله مهمی است که می تواند مانع کم رنگ شدن پیوندهای باارزش انسان با خود و دیگران شود و در تلطیف روحیه و ایجاد نشاط در جامعه مؤثر واقع شود.

وی حضور هنرمندان نقاش با بوم‌های نقاشی که هر کدام در جایی از موزه مشغول طرح یکی از مجموعه ها و نمونه های موزه بودند را عامل شور و شوق وصف ناپذیری دانست و تاکید کرد: مهم تر از همه حضور مردم در این رویداد و اشتیاق و اقبال ایشان به دیدار با هنرمندان از نکات حائز اهمیت در این مراسم بود.

رئیس اداره موزه و مستندات علوم زمین اضافه کرد: از جمله هنرمندان دعوت شده به این رویداد می‌توان به استاد علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی، کاتب بزرگ‌ترین قرآن، استاد حسین طالبی، نقاش معروف کشور، و استاد شریعتی که با وجود معلولیت، با پا نقاشی می‌کنند و یکی از نقاشان برجسته کشور هستند، اشاره کرد.

پرورش با بیان اینکه در مدت برگزاری این ورک شاپ بازدید برای عموم مردم رایگان است، عنوان کرد: این سی و ششمین ورک‌ شاپ استاد حسین طالبی است که به مناسبت روز موزه و به دعوت ما در موزه علوم زمین برگزار شد.

وی در خصوص پارک موزه علوم زمین که در سال ۹۷ افتتاح شده است، گفت: این مجموعه در واقع شامل سه پارک است: پارک زمین‌شناسی، پارک فیزیک زمین و پارک اکتشاف. مجموعه اصلی نیز در داخل ساختمان قرار دارد و به صورت رمپ طراحی شده است.

رئیس اداره موزه و مستندات علوم زمین  اضافه کرد: حدود چهار هزار و ۵۰۰ نمونه در داخل موزه به نمایش گذاشته شده و حدود ۳۰ هزار نمونه از کل کشور در مخزن موزه نگهداری می‌شود. بخشی از این ۳۰ هزار نمونه، پژوهشی هستند و پژوهشگران از آنها استفاده می‌کنند. بخش دیگر نمونه‌های نمایشی هستند که در ویترین‌ها قرار دارند. این نمونه‌ها را معاوضه می‌کنیم یا در ویترین‌های جدید به نمایش می‌گذاریم.

رئیس اداره موزه و مستندات علوم زمین خاطر نشان کرد: در این موزه در رابطه با تاریخ زمین‌شناسی، زمین‌شناسی و سایر علوم وابسته برای بازدیدکنندگان توضیح داده می‌شود. هدف ما از این توضیحات این است که در پایان بازدید، بازدیدکنندگان الگوی مناسبی از توسعه پایدار به دست بیاورند. به طور مثال، باید بدانند که معدن که بخشی از منابع طبیعی کشور است، از نظر مفاهیم توسعه پایدار در کجا قرار می‌گیرد.

گفتنی است: این موزه زیر نظر اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق فعالیت می‌کند و بازدید در ساعت اداری  برای عموم مردم آزاد است وشما می توانید از طریق این لینک ،،👉 با قدم زدن در پارک موزه علوم‌زمین مشهد به هزار توی تاریخ زمین‌شناسی سفر کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.