×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 23 June , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری مراسم گلاب‌گیری سنتی در روستای فرخد با شمیم عطر گل محمدی و موسیقی سنتی

به گزارش توس اکو، سجادعسگری، مسئول کارگاه گلاب‌گیری خراسان واقع در روستای فرخد مشهد، پایه‌گذار این مراسم است. هدف ایشان از برگزاری این مراسم، معرفی و ترویج فرهنگ گلاب‌گیری و همچنین عرضه گلاب و عرقیات گیاهی باکیفیت به مردم است.

در این مراسم، بازدیدکنندگان می‌توانند از مراحل مختلف گلاب‌گیری، از چیدن گل‌ها تا استخراج عرق، دیدن کنند. همچنین، برنامه‌های فرهنگی و هنری مانند موسیقی سنتی و رقص محلی نیز در این مراسم اجرا می‌شود.

 عسگری در مورد این مراسم می‌گوید: “ما در این مراسم از گل‌های محمدی ارگانیک استفاده می‌کنیم و گلاب را به روش سنتی و با استفاده از دستگاه‌های سنتی تهیه می‌کنیم. به همین دلیل، گلاب تولیدی ما از عطر و طعم بی‌نظیری برخوردار است.”

مسئول کارگاه گلاب‌گیری خراسان گفت: برداشت گل‌های محمدی از گلستان‌های روستای فرخد با هدف گلاب‌گیری، تهیه گل خشک، غنچه چینی، مربا، اسانس گیری و…انجام می‌شود و تا اواخر خردادماه نیز ادامه دارد.

وی یادآور شد: گل محمدی ازجمله گیاهان باارزشی است که در صنایع مختلف ازجمله داروسازی، عطرسازی، صنایع غذایی و آرایشی کاربرد وسیعی دارد.

عسگری ادامه می‌دهد: “برگزاری این مراسم به رونق گردشگری در مشهد نیز کمک کرده است. هر هفته، تعداد زیادی از گردشگران از سراسر ایران برای زیارت به مشهد سفر می‌کنند که در این مراسم نیز شرکت می کنند این امر به رونق کسب و کارهای محلی و ایجاد اشتغال در منطقه و ماندگاری بیشتر زایر در مشهد کمک کرده است.”

لازم به توضیح است با آغاز فصل برداشت گل محمدی، آئین سنتی گل‌غلتان و گلابگیری در روستای فرخد مشهد برگزار شد. در این مراسم کودکانی که اولین بهار زندگی را تجربه کرده‌اند در مراسم گل غلتان شرکت می‌کنند.

روستای فرخد یکی از مراکز تولید گل محمدی و به قمصر خراسان مشهور است. این روستا در دهستان تبادکان در بخش مرکزی شهرستان مشهد واقع شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.