×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۷ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 7 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت، معدن و تجارت در مشهد با ارائه ۸ پیشنهاد از سوی فعالان اقتصادی به رئیس‌جمهور منتخب

 

به گزارش توس اکو، سیدمهدی فرهی در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن که شامگاه ۳۰ تیرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهارکرد: امروز در دنیا بحث توسعه فناوری و محصول یک فرآیند کاملا جا افتاده است. توسعه دارای ۴ مولفه اصلی از جمله توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، موضوع بسیار مهمی که در آن کم‌کاری انجام دادیم. در حوزه نرم‌افزار که دربرگیرنده دانش فنی است، به لطف خدا با وجود جوانان خوب و ارزشی که در کشور داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان در بحث نرم‌افزار قابلیت خوبی به دست آوردیم. مولفه سوم توسعه مرز افزار یا نیروی انسانی شایسته، نخبگان و خبرگانی هستند که باید در این عرصه باشند و دستاورد بسیار خوب و مهم‌تر از همه موضوع سازمان افزار است. توسعه به معنای کامل خود مانند ماشینی است که نیازمند این چهار چرخ است.

وی ادامه داد: توسعه فناوری را باید در دو جبهه انجام دهیم، یک جبهه وضع موجود است که تلاش‌های زیادی در دولت سیزدهم شد و در عرصه‌های مختلف صنعت و معدن رشد خوبی کردیم، قدم‌های زیادی برداشته شد و اما اکنون بیش از ۱۰ سال است که شعار رهبر از جنس اقتصاد، توسعه و جهش است.

قائم مقام وزیر صمت ضمن اشاره به دستاوردهای صمت طی ۳ سال گذشته بیان کرد: با وجود اینکه طی ۳ سال گذشته تولید ۳۰۰ درصدی از ۲۱ هزار دستگاه به ۸۴ هزار دستگاه افزایش داشته، افزایش ۹۶ درصدی ماشین لباسشویی، افزایش ۸۸ درصدی تولید چرم و افزایش ۵۵ درصدی تولید انواع خودرو سواری را داشته‌ایم، اما با داشتن ۷ درصد معادن دنیا متاسفانه یک عقب‌ماندگی جدی داریم و در عرصه اکتشاف ۳ الی ۴ درصد کار انجام شده است. به‌ رغم همه بیش از ۱۶۰۰ پروانه بهره‌برداری از معدن گرفته شده است. همچنین تجارت در سال گذشته ۱۳۲ میلیارد دلار بود که به نسبت ۳ سال گذشته دولت قبل رشد ۴۰ درصدی داشته است. همه این‌ها را جمع کنیم یک عقب‌ماندگی جدی می‌بینیم.

وی درباره جبهه دوم گفت: اینکه آینده چه می‌شود و دنیای امروز به چه سمت و سویی می‌رود. دنیای امروز فناوری را تغییر می‌دهد. امروزه هر ۳ ماه و ۱۰ روز یک فناوری راهبردی هنجارشکن در دنیا در حال رقم خوردن است. وزارت صمت و حوزه فناوری کشور باید به این حیطه توجه کنند و اگر توجه نکنند قافله را باخته‌ایم.

ایجاد ۱۷۰ هزار اشتغال خالص در خراسان رضوی

یعقوبعلی نظری در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن که در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، گفت:در سه سال دولت سیزدهم ۱۷۰ هزار اشتغال خالص در استان ایجاد شد و نرخ بیکاری به ۶.۳ درصد کاهش یافت، و این به معنای راه افتادن جریان اقتصادی استان و فعال شدن بخش تولید و کارخانه‌هاست.

استاندار خراسان رضوی گفت: فقط در سال ۱۳۹۹، ۹۸ هزار کارگر در استان بیکار شدند، مشکل اصلی ما در تحقق برنامه ها و عمل است، نباید فقط به تئوری ها اکتفا کنیم.

وی بیان کرد: اولین راهبرد ما در خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ که دولت جدید آمد نگهداشت وضعیت موجود و حفظ واحد‌های تولید بود، در آن سال ۵۶۰۰ واحد تولیدی در استان وجود داشت که ۸۹۰ واحد از آنها تعطیل بودند.

نظری افزود: راهبرد دوم ما احیای واحد‌های تعطیل بود که همه واحد‌های تعطیل قابل احیا نبودند که ۳۰۸ واحد در حوزه صنعت و معدن و ۳۶۱ واحد در حوزه دام و طیور احیا شدند و باقی که قابل احیا نبودند، تعیین تکلیف شدند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: ۲۰۰ هزار مسکن از پی کنی تا بهره‌برداری در خراسان رضوی در این سه سال عملیاتی شده است.

نظری بیان کرد: همین که نام من در دولت شهید رییسی ثبت شد باعث افتخار من است، همیشه نسبت به مشکلات مردم، بی‌خانمان بودن، بیکار ‌و بی‌مسکن بودن، دغدغه داشتند و من با همین راهبری خود را موظف به خدمت به مردم می دانستیم.

وی گفت: ۵۹۹ واحد تولیدی در خراسان رضوی با اجرای طرح توسعه به میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته سرمایه گذاری شده است.

نظری اضافه کرد: ۵۹ هزار میلیارد تومان در طول سه سال گذشته در حوزه صنعت و معدن خراسان رضوی سرمایه گذاری شده است.

ارائه ۸ پیشنهاد از سوی فعالان اقتصادی به رئیس جمهور

در ادامه فیروز ابراهیمی، رئیس خانه صمت خراسان رضوی ضمن قدرشناسی از همه تشکل‌های استان بابت پشت سرگذاشتن یک سال بسیار پرکار و سخت، پیشنهاداتی ارائه و اظهار کرد: حذف اقتصاد دستوری از نظام اقتصادی کشور مطالبه اول ماست. حرکت اساسی و اصولی برای حذف تحریم اقتصادی به خصوص پولی و بانکی اتفاقی است که باید رخ دهد، کشور برای انجام برنامه هفتم توسعه ظرفیت اقتصادی ندارد و لازمه آن حضور سرمایه‌گذاران آن‌سوی مرزهاست.

وی افزود: حذف پدیده مخرب رفع تعهد ارزی از واحد تولیدی صادرات محور، حذف تسهیلات تکلیفی از نظام بانکی، تامین‌ چتر مالیاتی به صورت عادلانه و متناسب با سهم هر حوزه اقتصادی در تولید ناخالص داخلی و اینکه هر کدام به ازای سهم در سبد اقتصادی کشور مالیات دهیم، اتخاذ تصمیم عاجل در خصوص حذف سامانه غیرضرور و مخرب در حوزه اقتصاد، استفاده از تمامی ظرفیت‌های مدیریتی و نخبگان کشور بدون توجه به گرایش سیاسی، قومی و مذهبی و موضوع زجردهنده مهاجرت گسترده نخبگان است که در حال مشاهده آثار آن در کشور هستیم و در سال‌های آینده به تهی شدن از ظرفیت نخبگی منجر می‌شود، از جمله اهم پیشنهادات فعالان و کارشناس اقتصادی حوزه صنعت و معدن به رئیس جمهور کشور است.

 

ترسیم نقشه راه معدن مبتنی بر اصول آمایش سرزمین

غلامرضا نازپرور، رئیس خانه معدن خراسان رضوی نیز گفت: مهمترین نیاز بخش معدن تکمیل زیرساخت‌ها و ارتقای سطح تکنولوژی و اکتشافات مناسب است.

نازپرور با تاکید بر تکیه بر توانمندی‌های حوزه معدن عنوان کرد: اقتصاد معدن یک اقتصاد آینده‌ساز است، در این راستا مناطق مرزی نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش معدن هستند بویژه تکمیل زنجیره تولید فولاد در خواف استان خراسان رضوی است.

وی با تاکید بر تحقق رشد ۱۳ درصدی بخش معدن کشور گفت: تحقق این بخش نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها و برنامه بویژه گسترش اکتشافات است.

نازپرور با تاکید بر بازگشت بیشتر حقوق دولتی معادن به استان در جهت تکمیل زیرساخت‌ها خاطرنشان کرد: پارسال تنها پنج درصد از حقوق دولتی معادن که به خزانه واریز شد، معادل هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به استان بازگشت.

نازپرور با اشاره به اینکه ظرفیت‌های معدنی امروز و در سال‌های آتی به عنوان اهرم قابل اتکا و زیربنای تولید، اشتغال، ارز آوری و ارزش آفرینی شناخته‌ شده‌ است، برخی از پیشنهادات فعالان بخش معدن برای رفع مشکلات این حوزه را مطرح کرد: نقشه راه معدن کشور با رویکرد توسعه فعالیت‌های اکتشافی و شناسایی ذخایر معدنی، بهبود بهره‌وری عملیات معدن کاری مبتنی بر اصول آمایش سرزمین و تکمیل زنجیره ارزش انجام شود.

وی افزود: توسعه اکتشافات معدنی و زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کارآفرینی، انجام و تعیین تکلیف واگذاری پهنه‌های معدنی در اختیار شرکت‌های دولتی و خصوصی توسط وزارت صمت انجام شود، همچنین نگاه به بخش معدن تغییر یابد و صرفا به دید تامین‌ نیازهای دولت نباشد. باید با دید توسعه، اشتغال‌زایی و تامین نیازهای کشور بدان نگریست، لذا طبق قانون قیمت مواد معدنی مشمول قیمت‌گذاری نیست و تابع عرضه و تقاضاست که در برخی از حوزه‌های معدنی رعایت نمی‌شود.

رئیس خانه معدن اظهار کرد: در کمیته‌های مختلف باید تشکل‌های تخصصی به همراه متولی حوزه معدن به جای تعزیرات و دیوان محاسبات در دولت ایفای نقش کند. همچنین معافیت ورود ماشین‌آلات مورد نیاز معدنی، مجدد احیا شود. تکمیل زنجیره ارزش داخلی و توسعه فعالیت‌های معدنی با استفاده از منابع حاصل از لغو معافیت‌های مالیاتی صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیر فلزی به صورت خام و نیمه خام برای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش این صنایع و توسعه و به‌ روز رسانی ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید استفاده شود که خود باعث بهره‌وری، مصرف بهینه و آلایندگی کمتر است.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای دولت جدید که با شعار برای ایران و با همبستگی کل اقشار کشور پا به عرصه گذاشت، گفت: از دولت چهاردهم انتظار داریم از تجربیات تشکلات تخصصی و کارآفرینان طبق اصل ۴۴ قانون اساسی بهره گیرند.

 

 

لزوم  نگاه ویژه دولت چهاردهم به بخش صنعت

حسین محمودی با بیان درخواست‌های صنعتگران از رئیس جمهور منتخب بیان کرد: انتظار داریم دولت چهاردهم با نگاه ویژه به بخش صنعت اقدامات موثری برای رفع زیرساخت‌های انرژی و مشکلات این بخش انجام دهد.

وی عنوان کرد: انتظار داریم دولت جدید با تعامل سازنده با دنیا و تسهیل امور مالی شرایط بهتری را برای بخش تولید به‌وجود آورد.

محمودی همچنین از تولیدکنندگان خراسان رضوی خواست در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر وارد عمل شوند و دولت نیز در این بخش ضوابط اداری را تسهیل و زمین لازم را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی همچنین از دولت حمایت از صاحبان برند را در جهت توسعه بازارهای خارجی خواستار شد و عنوان کرد: لازم است به اهمیت برندهای ملی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. اکنون بسیاری از شرکت‌ها توانایی خلق برندهای بین‌المللی را دارند و انتظار داریم تشویق و حمایت‌های لازم را برای حضور آن‌ها در عرصه جهانی داشته‌باشیم. تشکل‌های مختلف مثل اتاق بازرگانی، خانه صمت و … با حمایت‌های مختلف نقش بسیار موثری در بهبود وضعیت صنعت داشته‌اند.

 

 

 

لازم به ذکر است تجلیل از مقام شهید جمهور و همراهانش با گلباران نمادین اصحاب تولید و تجارت خراسان‌رضوی و امضای تفاهم نامه واگذاری بخشی از اختیارات اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به خانه صمت و تقدیر از واحدهای صنعتی نمونه در سطح ملی و استانی از دیگر برنامه های گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در خراسان رضوی بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.