×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 23 June , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش بهره‌وری کشاورزی با دانش بنیان‌ کردن این بخش

به گزارش توس اکو، مسعود نجف نجفی امروز ۲۳ خرداد در نشست خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی و برگزاری رویداد ملی فن‌آب در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی منابع طبیعی و صنایع غذایی برگزار شد، کمبود آب را یک مساله جدی دانست و تأکید کرد که به آب نه تنها به عنوان یک اولویت، بلکه به عنوان یک ضرورت باید نگاه کرد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی یادآور شد: اکنون که مسئله آب به صورت یک معضل فراگیر در سطح جهان، منطقه و کشور گسترش دارد، یافتن راهکارهای موثر برای حل این بحران قبل از آنکه به فاجعه‌ای ملی بدل شود، نه تنها یک اولویت، بلکه یک ضرورت ملی است، تمامی بخش‌ها، به‌ویژه بخش کشاورزی باید نقشی مؤثر در راستای حل معضل بحران آب داشته باشند.

وی بیان کرد: علاوه بر آگاهی از مشکلات و چالش‌های حوزه آب، آنچه اهمیت دارد، راهکارهای برون رفت از این معضلات و مشکلات است. ما در بخش کشاورزی با سیاست کمک به دستگاه اجرایی استان، سازمان جهاد کشاورزی و بخش خصوصی به دنبال افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی استان هستیم و این اتفاق جز با ورود دانش به این عرصه و دانش بنیان‌ کردن بخش کشاورزی، میسر نمی‌شود.

نجفی یادآور شد: در ابتدای دهه ۶۰ میزان آب قابل دسترس در بخش کشاورزی استان، حدود ۸ میلیارد مترمکعب بوده که با آن ۱.۵ میلیون تن محصول تولید ‌شده است، اما سال ۱۴۰۱ میزان آب قابل در دسترس بخش کشاورزی به نصف آن میزان، یعنی ۴ میلیارد مترمکعب رسیده، در حالی که میزان تولیدات بخش کشاورزی استان به حدود ۷.۵ میلیون تن رسیده است. افزایش تولیدات این حوزه نتیجه برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مختلفی است که در حوزه آب از طرف وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بخش خصوصی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۲۰ در خراسان رضوی به حدود ۹.۵ میلیون تن محصول کشاورزی نیاز داریم، گفت: در سال ۱۴۲۰ میزان آب قابل دسترس بخش کشاورزی ۳ میلیارد مکعب خواهد بود. بنابراین چاره‌ای نداریم جز آنکه به سمت افزایش بهره‌وری برویم. محدودیت آب، خاک اجازه افزایش سطح زیر کشت کشاورزی را نمی‌دهد. راهبرد اساسی و مشخص حل بحران آب کشور، صرفه‌جویی در مصرف آب از طریق افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها است که در نتیجه درآمد بیشتر برای کشاورزان و رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت.

نجفی یادآور شد: بخش کشاورزی بیشترین مصرف کننده آب است و در نتیجه بیشترین تاثیرپذیری از چالش را دارد. راهکارهای رفع بحران در این بخش امکان‌پذیرتر، اقتصادی‌تر و آسان‌تر است و با زمینه پذیرش بیشتر از سوی ذی نفعان روبه‌روست. هر گونه صرفه‌جویی آب در این بخش می‌تواند توسعه سایر بخش‌های اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

 

برگزاری اولین رویداد ملی فناورانه مصرف بهینه آب کشاورزی

وی در ادامه پیرامون برگزاری اولین رویداد ملی فناورانه مصرف بهینه آب کشاورزی با عنوان «فن آب» اظهار کرد: مدیریت فرابخشی منابع آب و شناسایی و رسوخ فناوری‌های نوین، دو رکن اساسی بهبود مساله آب است. رویداد فن آب بر آن است تا ایده های فناورانه مرتبط با بخش کشاورزی را شناسایی و در جهت رسوخ آن‌ها در عرصه‌های زراعی و باغی کشور اقدام کند.

نجفی بیان کرد: رویداد ملی فناورانه مصرف بهینه آب کشاورزی که از مردادماه سال ۱۴۰۲ بنا بر نیازی که از سوی بخش خصوصی و اجرایی به ما ابلاغ شد، آغاز و جلسات متعددی برگزار شد که طی آن نیازهای کشاورزی احصا شد و منجر به اعلام در چند محور مشخص به تمام کشور شد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: از شهریوماه تا اسفندماه ۱۴۰۲ پذیرش ایده‌ها را داشتیم. طی این مدت ۸۷ ایده به دبیرخانه رویداد ارسال که توسط داوران تخصصی در مرحله اول داوری و تعداد ۲۷ ایده برای مرحله دوم داوری انتخاب و حضوری دعوت و ارزیابی شدند. در نهایت ۹ ایده برای ارائه شفاهی رویداد امروز انتخاب شدند و ۱۴ ایده به شکل پوستر در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

وی افزود: در پایان رویداد به ۳ ایده برتر و منتخبین جوایزی از طرف حامیان مالی رویداد داده خواهد شد، علاوه بر اهدای جایزه به برگزیدگان اول تا سوم، سرمایه‌گذاری به منظور اجرایی نمودن طرح‌های برتر و پذیرش در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و نیز حمایت تا تجاری شدن و ورود به بازار هم در دستور کار است.

نجفی تصریح کرد: با برگزاری رویدادهایی همچون فن‌آب و جذب ایده‌های نو در راستای استفاده و مصرف بهینه از آب‌های مختلف در بخش کشاورزی بتوانیم به کمک امنیت غذایی جامعه برویم.

وی گفت: کاربرد آب‌های نامتعارف، شیوه‌های نوین تأمین آب، کاهش تبخیر از آب و خاک، مصالح نوین در سازه‌های آبی، مواد و روش‌های جدید برای ارتقای کیفی سامانه‌های نوین آبیاری، استفاده از مواد سازگار با محیط زیست، بومی‌سازی روش‌ها و تجهیزات خودکار و هوشمندسازی، ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی، بازسازی و مرمت قنوات، و روش‌های نو در تصفیه آب موضوعات عمده این رویداد هستند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: در این راستا ما از دو بخش خصوصی پر توان در این رویداد بهره گرفته‌ایم که طرح‌های پژوهشی حوزه آب ما را یاری کردند تا بتوانیم انقلابی بزرگ در تولید گندم به عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات کشاورزی پدید آوریم.

نجفی از همکاری با دو شرکت دانش‌بنیان برای تولید خطوط انتقال آب و فیلتر هوشمند خبر داد و گفت: هدف از این همکاری‌ها، افزایش راندمان و صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به یکی از طرح‌های این مرکز گفت: در طرح پژوهشی که از سال گذشته آغاز شده امیدواریم بتوانیم راندمان عملکرد میزان مصرف آب در تولید گندم را به عدد ۲ برسانیم، بدین معنا که به ازای مصرف یک متر مکعب آب، بتوانیم ۲ کیلوگرم گندم تولید کنیم.

نجفی در پایان با اشاره به فعالیت ۱۲ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی در استان، از تغییر رویکرد مرکز تحقیقات در گلخانه‌ها و تولید خارج از فصل خبر داد و گفت: این امر صرفه اقتصادی قابل توجهی برای کشاورزان به همراه داشته است.

لازم به ذکر است در حاشیه برگزاری رویداد ملی فن آب خبرنگاران بازدیدی از برخی از پروژه‌های مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی داشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.