×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳ تیر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 23 June , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افتتاح پیشرفته‌ترین تصفیه خانه چرم کشور با ظرفیت ۳۰۰۰ متر مکعب

به گزارش توس اکو، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در آیین افتتاح تصفیه‌خانه چرمشهر که صبح امروز (۱۹ خرداد ۱۴۰۳) برگزار شدخطاب به استاندارخراسان رضوی افزود: هم اینک چهار هزار هکتار از زمین‌های مردم در حوالی “کشف رود” با پساب آبیاری می‌شود و تداوم این چرخه، تبعاتی به لحاظ افزایش بیماری به دنبال خواهد داشت.

وی به مساله گرد و غبار در سرخس اشاره و اضافه کرد: رییس جمهور شهید تبعات ناشی از گرد و غبار در سرخس را به هیچ وجه پذیرفتنی نمی دانست از این رو مشکل گرد و غبار سرخس را حل خواهیم کرد و این وفاق و همدلی بین مسوولان خراسان رضوی وجود دارد که با شتاب و مسوولیت پذیری بیشتر مشکلات را حل کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استانداران، نماینده عالی دولت در حفظ محیط زیست نیز هستند و خوشبختانه استاندار خراسان رضوی در این زمینه پیشتاز است و خطوط قرمز حفاظت محیط زیست را به خوبی حفظ کرده است.

سلاجقه با بیان این که توسعه هر منطقه باید متوازن و مبتنی بر مزیت‌های نسبی و سرزمینی باشد افزود: در هر توسعه باید شاخص‌های زیست محیطی رعایت شود و شهید رییسی در چهارمین نشست شورای عالی محیط زیست کشور، شاخص و خط کش‌ همه طرحها را رعایت مسایل زیست محیطی عنوان کرد و در همین راستا چیزی به عنوان بن بست در محیط زیست کشور وجود ندارد و ملاک آن حفظ معیارها و شاخص‌های مبتنی بر واقعیات میدانی است.

وی اظهار کرد: توسعه فرع بر محیط زیست و جزو حقوق عامه است و نباید هیچ طرح عمرانی بدون مجوز محیط زیست به اجرا درآید، حفظ کشف رود نیز به عنوان یک مساله زیست محیطی باید در سایه وفاق مسوولان به یک الگوی عالی برای زندگی و طراوت بخشی به زندگی مردم تبدیل شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نباید توسعه مشهد را به به جایی برسانیم که به جای جبران خسارت، دایره توسعه را تنگ تر کنیم که آبستن اتفاقات دیگری شود از این رو امروز با هم میثاق ببندیم که کشف رود را به یک رود شاداب، سرزنده، زندگی آفرین، مولد اکسیژن و طراوت تبدیل کنیم.

سلاجقه به پدیده سیل اخیر در مشهد اشاره و اضافه کرد: این سیل، با وجود هشدارهای زیادی که داده شد غافلگیرکننده بود؛ کار سازمان حفاظت محیط زیست روزمرگی نیست، این سازمان چندین سال آینده کشور را پیش بینی و رصد و مجموعه‌ها را مکلف می ‌کند که معیارها و شاخص‌های حفظ محیط زیست را رعایت کنند.

وی اظهار کرد: در زمان شهید رئیسی تعیین تکلیف ۴۱۱ طرح بر زمین مانده از سال ۱۳۷۲ به بعد در دستور کار قرار گرفت و در این راستا یک کمیته سه نفره تشکیل شد و شخص رییس جمهور برای حل بسیاری از مسایل زیست محیطی وارد کار شد که در نتیجه آن اتفاقات موثری رخ داد.

۸۰ درصد واحدهای صنعتی کشور تصفیه‌خانه‌ فاضلاب دارند

فرشاد مقیمی روز شنبه در آیین بهره‌برداری از طرح توسعه تصفیه خانه چرمشهر در مشهد افزود: در مجموع ظرفیت گرفتن فاضلاب از این تعداد شهرک در شبانه روز به ۱۸۰ هزار مترمکعب می‌رسد و برخی شهرک‌های صنعتی در کشور مانند شهرک‌های صنعتی آب، فناوری و هایتک هم تصفیه خانه فاضلاب نیاز ندارند.

وی اضافه کرد: امروز نیز طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر به بهره برداری رسید که با اجرای آن ظرفیت تصفیه فاضلاب آن از هزار مترمکعب قبلی به سه هزار مترمکعب در شبانه روز افزایش می یابد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با بهره برداری از طرحهای مربوط به تصفیه خانه فاضلاب شهرکهای صنعتی که اکنون در دست اجراست، ۳۷ هزار مترمکعب تصفیه فاضلاب در شبانه روز به ظرفیت کنونی تصفیه خانه ها اضافه می‌شود ضمن این که ۳۵ طرح تصفیه خانه فاضلاب نیز در کشور در دست مطالعه و طراحی است.

مقیمی افزود: با برنامه ریزی انجام گرفته در آینده نزدیک ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب در شهرک‌های صنعتی کشور به بیش از ۲۴۰ هزار مترمکعب در شبانه روز خواهد رسید که تحقق این امر بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان این که احترام به محیط زیست یکی از وظایف شرعی و قانونی واحدهای صنعتی است ادامه داد: متولیان شهرک‌های صنعتی در سه مرحله موازین زیست محیطی را رعایت می‌کنند که شامل مرحله مطالعات اولیه قبل از راه اندازی شهرک، مطالعات بعدی در زمان ساخت و ساز واحدهای صنعتی در شهرک و نظارت بر رعایت بر مسایل زیست محیطی بعد از بهره برداری از واحدهاست.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: تاکنون بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز در داخل شهرک‌های صنعتی کشور ایجاد شده است که این آمار فارغ از فضای سبزی است که واحدهای صنعتی برای خود ایجاد کرده اند و این در حالی است که ایجاد یک هکتار فضای سبز در شهرک‌های صنعتی به هشت میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد که این میزان سرمایه گذاری در قالب حق انتفاع توسط واحد صنعتی پرداخت می‌شود.

مقیمی هزینه نگهداری از فضای سبز در داخل شهرک‌های صنعتی را سالانه به ازای هر هکتار یک میلیارد ریال ذکر و اضافه کرد: هزینه این نگهداری از محل شارژ پرداختی واحد صنعتی تامین می‌شود.

وی به اجرای سیستم استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده توسط تصفیه خانه فاضلاب شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: این امر در ۸۵ شهرک صنعتی کشور اجرا شده است و ظرفیت آن ۵۷ هزار مترمکعب تصفیه فاضلاب در شبانه روز است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: استحصال آب از پساب تصفیه خانه فاضلاب یکی دیگر از طرحهایی است که هشت سیستم آن در کشور فعال شده است که ظرفیت آن بیش از هشت هزار متر مکعب و امکان استحصال آب از پساب در شبانه روز است.

مقیمی با اشاره به نام‌گذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان “جهش تولید با مشارکت مردم” افزود: جلب مشارکت مردمی در حوزه شهرک‌های صنعتی از طریق صدور مجوز برای راه اندازی شهرک‌های صنعتی غیردولتی و تامین منابع برای ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران موازین زیست محیطی را از طریق اجرای نظام پسماند، نظارت بر حفظ فضای سبز، ممیزی‌های زیست محیطی در واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دنبال می کند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: یکی از مشکلات عدیده شهرک‌های صنعتی کشور، توسعه شهری و افزایش حریم شهرهاست به طوری که حریم شهرک‌های صنعتی را دچار مشکل کرده اند و در این راستا رده زیست محیطی شهرک‌های صنعتی از شماره پنج یا ۶ به رده سه کاهش یافته و این موضوع حقوق مکتسبه ای را برای واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها ایجاد کرده است.

مقیمی افزود: لازم است مانع از توسعه شهرها به سمت شهرک‌های صنعتی و ورود آنها به حریم صنعتی شویم.

جبران کاستی ها با تکمیل دو تصفیه‌خانه

یعقوبعلی نظری اظهار کرد: بدیهی است هنگامی که مسئله کشور اقتصادی می‌شود و شعار سال توسط رهبر «جهش تولید و مشارکت مردم» معین می‌شود، باید جهش‌مندانه اقدام کنیم، زیرا جهش اقدامی جهادی است.

وی بیان کرد: تحقق این هدف، یعنی جهش تولید با مشارکت مردم، تصمیمات جهشی نیاز دارد و یکی از موضوعات مهم حاکمیتی، ایجاد ظرفیت و زیرساخت برای مشارکت مردم است که باید به سرعت انجام گیرد. بنابراین جهش تولید اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری اتفاق افتد. خوشبختانه طی ۳ سال گذشته شاهد جهش سرمایه‌گذاری مردمی در حوزه اقتصاد و جریان تولید هستیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تکلیف ما ایجاد زیرساخت برای مردم و توجه ویژه‌ به ملاحظات مهمی است که در این زمینه وجود دارد. یک ملاحظه مهم برای حفظ این تکلیف، حفظ محیط زیست است، زیرا محیط زیست سرمایه‌ طبیعی مردم است و مردم حق استفاده از آن‌ را دارند. هنر مدیران و مسئولان در این است که تصمیماتی بگیرند که در آن به تمامی نکات و ملاحظات توجه شده است. بنابراین باید جهش تولید همراه با حفظ محیط زیست رقم بخورد و برای آن تدابیر متعددی اندیشیده شود.

نظری تصریح کرد: طبیعی است که هر اقدامی عوارضی به دنبال دارد، اما باید تلاش کرد که این عوارض به حداقل خود برسد. اقداماتی که امروزه شاهد آن هستیم، تحت عنوان سند تحول دولت به پروژه تبدیل شده و به بهره‌برداری رسیده است. طی سفر دور اولی که شهید جمهور به این استان داشتند، ۱۰۹ پروژه تعریف شد که تا پایان دوره ۸۷ پروژه بهره‌برداری می‌شود و ۲۲ پروژه به آغاز عملیات اجرایی می‌رسد.

وی در خصوص کشف‌رود که سرمایه طبیعی استان خراسان رضوی است، ابراز کرد: کشف‌رود یکی از معضلات و موضوعات جدی است که سالیان درازی در دستور کار قرار گرفته و در حفظ محیط زیست بسیار موثر است. اولین و مهمترین گامی که برای این امر تدبیر کرده‌ایم پاکسازی این سرمایه طبیعی است، لذا در تلاش هستیم که کشف‌رود آلوده نشود. متاسفانه ۵۰ درصد فاضلابی که به کشف‌رود وارد می‌شود، تصفیه نمی‌شود و ان‌شاءالله با تکمیل دو تصفیه‌خانه دیگر که در دستور کار است، می‌توانیم این کاستی را جبران کنیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اقدامات متفاوتی که در حوزه‌های متعدد صورت گرفته، گفت: اگر بتوانیم موضوع قنوات، آبخیرداری و راه‌های استان را حل کنیم، جبران عقب‌ماندگی کرده‌ایم و به موفقیت‌های بسیاری خواهیم رسید.

 

بهره‌برداری توسعه تصفیه خانه چرمشهر مشهد در ظرف یک سال 

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در این آیین بهره برداری عنوان کرد: پروژه هایی که امروز در قالب طرح یادگار ابراهیم به بهره برداری می رسد حاصل تلاش همه دستگاه های اجرایی در طی دوسال گذشته برای افتتاح در دومین سفر ریاست جمهوری بود. این پروژه ها پروژه های بزرگی است که طی سالیان دراز به صورت راکد مانده بود و با حمایت دستگاه های اجرایی توانستیم اتفاق بسیار بزرگی رقم بزنیم و مهمترین آن امروز شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد است که با نام خادم الرضا(ع) به بهره برداری می رسد. این شهرک ،در کنار شهر فرودگاهی و گمرک قرار دارد و از دل این شهرک ریل راه آهن عبور خواهد کرد و شرایط بسیار خوبی برای فعالیت اقتصادی فراهم است.

جعفر فرشچی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم صنایع را از غرب به شرق مشهد انتقال دهیم ایجاد خادم الرضا(ع) رقم خورد و در ادامه امیدواریم با حمایت دستگاه های اجرایی توسعه این شهرک صنعتی را به ۵ هزار هکتار برسانیم و مشکل کمبود زمین برای واحدهای صنعتی را بر طرف کنیم و بر خود فرض و واجب میدانیم تا در همه شهرک های صنعتی تصفیه خانه احداث شود.

وی با اشاره به تکمیل تصفیه خانه چرمشهر افزود: یکی از اولویت ها تکمیل تصفیه خانه چرمشهر در دولت سیزدهم بود که امروزشاهد بهره برداری از این تصفیه خانه هستیم. طرح توسعه تصفیه خانه چرمشهر مشهد در سال ۱۳۹۶ آغاز اما کار به دلایلی متوقف و طی دو سال گذشته و پس از هفت سال توقف وارد مرحله اجرا شد و ظرف یک سال به بهره‌برداری رسید.با بهره برداری از این طرح که در نقطه انتهایی رودخانه کشف رود مشهد قرار دارد، ظرفیت تصفیه فاضلاب از هزار متر مکعب در شبانه‌روز به سه هزار متر مکعب خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با تشریح موقعیت شهرک صنعتی توس ادامه داد: در مسیر کشف رود شهرک صنعتی توس قرار دارد که در در حال حاضر فاز اول آن به ظرفیت ۶ هزار متر مکعب در حال بهره برداری است و با توسعه شهرک صنعتی توس نیاز به احداث فاز دوم با همین ظرفیت است که امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.

فرشچی پروژه های تامین برق واحدهای صنعتی را از پروژه های مهم دانست و گفت: به موازات پروژه های راکد در بحث تامین برق اقداماتی داشتیم و ۸ تفاهم نامه به میزان ۱۸۰مگاوات برای ایجاد پست برق با شرکت برق به امضا رساندیم که بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ این پست های برق در مدار قرار بگیرد.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی اظهار کرد: طرح توسعه تصفیه خانه چرمشهر مشهد در سال ۱۳۹۶ آغاز اما در جریان کار به دلایلی متوقف شد.

جعفر فرشچی افزود: در دولت سیزدهم این طرح پس از هفت سال توقف وارد مرحله اجرایی شد و ظرف یک سال به بهره‌برداری رسید.

وی تشریح کرد: در ۱۱ نقطه استان بحث انرژی تجدید پذیر را با بیش از ۱۷۱ مگاوات برق پیش بینی کرده ایم که در مرحله جذب سرمایه گذار است و باید گفت درطول ۴۰سال عمر شرکت های صنعتی در استان ۹هزار و ۶۰۰ هکتار زمین گرفته ایم اما در طول دو سال گذشته توانسته ایم برای ۵ هزار کتار مصوبه توسعه شهرک های صنعتی را دریافت کنیم که تقریبا هزار و ۵۰۰هکتار را تملک کرده ایم و تلاش می کنیم تا پایان سال این ۵ هزارهکتار را به صورت کامل به تملک دراوریم و با این اتفق در این دو سال ۵۰درصد این ۴۰ سال توانسته ایم شهرک های صنعتی استان را گسترش دهیم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.