×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 19 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
ترویج فرهنگ وقف و نذر؛ هدف اصلی اجلاسیه بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی

به گزارش توس اکو، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی فقیه اسفندیاری در این نشست خبری که با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه در محل سالن نمایشگاه‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: اجلاسیه بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی با عنوان «حیات جاودان» در روزهای سوم و چهارم مهرماه در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این اجلاسیه، حدود ۸۰ مهمان داخلی و خارجی از جمله ۴۰ واقف و ناذر بین‌المللی از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، آمریکا، ایتالیا و … حضور خواهند یافت. هدف از برگزاری این اجلاسیه، تقدیر از واقفان و ناذران، ترویج فرهنگ وقف و نذر و همچنین ایجاد فرصتی برای تبادل نظر و همکاری بین‌المللی در این زمینه است.

فقیه اسفندیاری همچنین گفت: در حاشیه اجلاسیه بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی، نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد تا مهمانان با ظرفیت‌ها و فعالیت‌های آستان قدس رضوی در حوزه وقف و نذر آشنا شوند.

معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در ادامه سخنان خود گفت: علاوه بر اجلاسیه اصلی، نشست‌ها و کارگروه‌های تخصصی نیز برگزار خواهد شد تا مهمانان خارجی با ظرفیت‌ها و اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه وقف و نذر آشنا شوند. آن‌ها همچنین از پروژه‌های در دست اجرای آستان، به ویژه در حوزه زائر و زیارت، آگاه خواهند شد.

مطابق تاکید تولیت آستان قدس رضوی، مهم‌ترین ماموریت این نهاد، خدمت‌رسانی به زائران و ارتقای کیفیت زیارت است. پروژه‌های عمرانی متعددی مانند پروژه زیرسطحی بست شیخ بهایی و رواق امیرالمؤمنین(ع) در این راستا در حال اجرا هستند.

وقف و نذر، از مهم‌ترین سنت‌های دینی است که در قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) به آن تاکید شده است. وقف، نهادی دینی و اجتماعی است که اثرات گسترده‌ای در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها دارد. این نهاد با سایر آموزه‌های دینی ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی در زمینه هدف برگزاری اجلاسیه بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف این اجلاسیه، ترویج و تبلیغ اثرگذار در زمینه انجام سنت حسنه وقف و نذر و تأثیرات شایسته آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها به‌خصوص در جوامع اسلامی و در زمینه تأثیر آن در تحقق هر چه بیشتر و بهتر تمدن نوین اسلامی در میان اقشار مختلف از مسلمانان در کشورهای گوناگون اسلامی مطابق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

فقیه اسفندیاری افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی مطابق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مورد تأکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی قرار دارد، تربیت نیروی انسانی شایسته، متعهد و معتقد است. تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف و نذر و برگزاری این گونه اجلاسیه‌ها و تکریم و تجلیل از واقفان و ناذران رضوی به ویژه در عرصه جهانی و بین‌المللی و بیان اثرات شایسته و ثمربخش این نهاد دینی یعنی وقف و نذر در میان نسل کنونی و نسل نو و آینده در میان مسلمانان و جوامع اسلامی یکی از راهکارهای تسریع و تسهیل در رسیدن و تحقق موضوع تمدن نوین اسلامی است.

معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی تأکید کرد: آستان قدس رضوی به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نهادهای موقوفاتی در سطح جهان اسلام و بلکه در سطح دنیا، همواره در طول تاریخ شاهد ابراز عشق و علاقه و ارادت علاقه‌مندان و ارادتمندان گوناگون به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ویژه ساحت مقدس حضرت امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) بوده و موقوفات و نذورات متعدد و مختلفی در زمینه‌های گوناگون مذهبی و دینی، علمی، آموزشی، فرهنگی، درمانی، زائر و زیارت و… در سالیان و دوره‌های مختلف تاریخی از سوی این ارادتمندان به آستان مقدس رضوی تقدیم و اهدا شده است.

وی با اشاره به برخی از این موقوفات و نذورات تقدیمی در طول تاریخ به آستان مبارک امام هشتم(ع) اظهار کرد: هم اکنون و پیش از برگزاری این اجلاسیه، هدایا و نذورات ارزشمندی در زمینه تقدیم برخی از آثار تاریخی و موزه‌ای و اشیای قیمتی از برخی از شخصیت‌ها و میهمانان خارجی به منظور تقدیم به آستان مبارک امام هشتم(ع) به دستمان رسیده که مطابق ضوابط و دستورعمل‌های ویژه و با هماهنگی انجام شده، تقدیم مجموعه نذورات و موزه‌های آستان قدس رضوی شده است.

فقیه اسفندیاری در بخش دیگری از سخنانش به ویژگی‌های این اجلاسیه اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس برخی از آمار و ارقام شاید حدود ۵ تا ۶میلیون نفر از ایرانیان در کشورهای مختلف جهان سکونت دارند و بسیاری از آنان از ارادتمندان و علاقه‌مندان به ساحت مقدس امام هشتم(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند و این اجلاسیه می‌تواند بسترساز مناسبی برای برقراری ارتباط آسان و مؤثر آنان با آستان قدس رضوی و تعامل با آنان در زمینه دریافت وقف و نذر این عزیزان به منظور تقدیم به بارگاه مطهر رضوی باشد.

وی ادامه داد: در این اجلاسیه تلاش داریم برجسته‌ترین افراد در زمینه ارائه خدمات اثرگذار و سازنده در حوزه اختصاصی وقف و نذر رضوی در عرصه بین‌الملل را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه خدمات شایسته‌ای در یک سال گذشته در حوزه بین‌الملل با همکاری واحد فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی انجام شده است، تصریح کرد: مطابق منویات تولیت معزز آستان قدس رضوی و تأکید قائم مقام محترم ایشان، درگاه و سامانه جامع الکترونیک در مجموعه آستان قدس رضوی به منظور معرفی اثربخش بخش‌ها و خدمات گوناگون این نهاد مقدس راه‌اندازی خواهد شد. یکی از بخش‌ها و قسمت‌های این سامانه و درگاه، بخش بین‌الملل است که همه مخاطبان از جمله پژوهشگران، محققان، دانشجویان، ایرانیان خارج از کشور، واقفان و ناذران عرصه بین‌الملل در حوزه رضوی و… می‌توانند با مراجعه به این بخش در این درگاه، تعامل سازنده‌ای با آستان قدس رضوی در زمینه تقدیم هدایا و نذورات و وقف‌های خود برای تقدیم به آستان مبارک امام رضا(ع) برقرار کنند.

وی همچنین یادآور شد: با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین الکترونیکی و ارتباطی و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و با همکاری فعالان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه می‌توان اقدام‌های شایسته‌ای به ویژه به ‌صورت صوتی و تصویری به منظور ترویج سنت حسنه وقف و نذر رضوی در میان علاقه‌مندان به خصوص در عرصه بین‌الملل انجام داد.

معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در ادامه سخنان خود به موضوع زیارت اولی‌ها پرداخت و گفت: در چند سال اخیر، آستان قدس رضوی با تمرکز بر زیارت اولی‌ها، برنامه‌هایی را برای تسهیل زیارت افرادی که تاکنون به زیارت امام رضا(ع) مشرف نشده‌اند، اجرا کرده است. این برنامه‌ها نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح بین‌الملل نیز با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهادهای بین‌المللی دنبال می‌شود. هدف از این تلاش‌ها، فراهم کردن امکان زیارت برای علاقه‌مندان و ارادتمندان امام رضا(ع) در سراسر جهان است. برگزاری اجلاسیه‌های بین‌المللی نیز در این راستا نقش مهمی ایفا می‌کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.