×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه‌اندازی اورژانس دندان‌پزشکی در مشهد

به گزارش توس اکو، دکتر ایوب توکلیان، در نشست خبری دستاوردهای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۴۰۱ که در شهرک دانش و سلامت برگزار شد، اظهار کرد: تامین هزینه برخی بیماری‌ها برای مردم دشوار و عمل جراحی آن پیچیده و خاص است و فرایندها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات زمینه‌ای آن ساده نیست که یکی از مصادیق آن ناشنوایی کودکان است.

وی افزود: عمل کاشت حلزون از عمل‌های گران و پیچیده در ایران است و قیمت هر حلزون‌ حدود ۱۰ هزار دلار است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد این عمل را رایگان انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در مشهد بیش از ۳۰۰ کودک نیازمند به کاشت حلزون‌ شناسایی شده‌اند و ۷۵‌درصد عمل‌های آنان در بیمارستان قائم انجام شده است و ‌بقیه عمل‌ها حداکثر تا پایان اسفند سال جاری انجام خواهد شد.

توکلیان با بیان اینکه سرطان یکی از چالش‌های مهم درمانی ما محسوب می‌شود، عنوان کرد: در حال ورود به شرایط سخت جمعیتی هستیم، میانگین سنی جمعیت در حال افزایش است، سبک زندگی و رژیم غذایی به شدت تغییر کرده و عوامل زمینه‌ساز سرطان بسیار رشد پیدا کرده است. زنگ خطر سونامی سرطان بسیار جدی است. باید پیش‌‎بینی‌های لازم برای آینده صورت گیرد. امروز باید برای آینده تصمیم گرفت و هزینه کرد، در غیر این صورت با مشکلات اساسی مواجه خواهیم شد.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در زمینه پیشگیری سرطان، مراکز غربالگری بیمارستان‌های امید، دکتر شیخ و هاشمی‌نژاد را تجهیز و به روزرسانی کردیم و سطح خدمات آن‌ها در حال ارتقا است. در خصوص درمان نیز اتفاق خوبی در مشهد رخ داده که دستگاه پیشرفته و به روز با قابلیت‌های بالا در بیمارستان امید در حال نصب بوده که ارزش ریالی آن بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده است. این دستگاه در بهمن ماه به بهره‌برداری خواهد رسید. با این دستگاه خدمات رادیوتراپی با سرعت بیشتری انجام می‌شود. اقدامات دیگری نیز در حال پیگیری و تجهیزات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه سرطان در حال ارتقا و به روزرسانی است.

وی در خصوص راه‌اندازی اورژانس دندانپزشکی گفت: بیمه‌ها پوشش کمی در زمینه دندانپزشکی دارند و این یکی از معضلات مردم بوده که کمتر به آن توجه شده است. این اورژانس در بیمارستان امام رضا(ع) به بهره‌‎برداری خواهد رسید. فضای فیزیکی و یونیت‌ها آماده است و باید پزشک و نیروی متخصص تامین شود. این اورژانس ۲۴ ساعته با تعرفه مناسب ارائه خدمت خواهد داشت.

توکلیان با اشاره به اینکه SMA یک بیماری ژنتیکی است که فرد به خاطر مشکل در سیستم عصبی دچار ضعف حرکتی-عضلانی و اختلال حرکتی می‌شود، تصریح کرد: در این بیماری به این دلیل که درگیری در عضلات تنفسی رخ می‌دهد، افراد در معرض مرگ قرار می‌گیرند. داروی این بیماری بسیار پرهزینه است. در کشور ما با حمایت‌‎های دولت و یارانه‌های خاص، هزینه هر شیشه شربت حدود ۱۰ میلیون تومان است. بیماران در ماه ۲ تا ۳ شیشه مصرف می‌کنند. اخیرا داروی تزریقی تهیه شده که اثربخشی بیشتری دارد. قیمت هر آمپول ۹۰ میلیون تومان با دلار سابق است که باید هر ۴ ماه تزریق شود. ما در استان ۵۷ بیمار شناسایی شده داریم که همه کاندید تزریق نیستند اما برای افراد کاندید به صورت رایگان انجام خواهد شد.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: هزینه دیالیز بیماران دچار نارسایی کلیه در کمترین حالت با تعرفه دولتی ۵۰۰ هزار تومان است که هر هفته ۳ جلسه و هر ماه ۱۲ جلسه دیالیز انجام می‌دهند و هزینه آن سنگین است. در حال حاضر این کار به صورت رایگان در حال انجام است. در بیمارستان قائم بخش دیالیز با ظرفیت ۱۰ تخت، رشتخوار ۴ تخت و بیمارستان امام رضا(ع) ۱۶ تخت در حال فعالیت هستند و بخش ایزوله دیالیز در درگز نیز افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه زخم دیابتی یکی از چالش‌های ما در کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: آمار دیابت به دلیل سبک زندگی و عدم رعایت اصول مناسب تغذیه‌ای و عوامل دیگر در کشور، بسیار بالا است. برخی دچار زخم دیابتی می‌شوند و تعدادی کارشان به قطع عضو می‌‎کشد. بخش دیابت و زخم دیابتی را در کلینیک ویژه مستقل زکریا فعال کردیم که در این کلینیک و بیمارستان ‌ولایت خدمت‌رسانی لازم را انجام می‌دهند و به نوعی از قطع عضو آن‌ها پیشگیری می‌شود.

توکلیان با اشاره به اینکه خدمات ناباروری میلاد در بیمارستان امام رضا(ع) در ایام پیش رو به بهره‌برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۶۰ هزار زوج نابارور داریم. پنجره جمعیتی کشور طی سال‌های آینده بسته و جمعیت کشور از یکی، دو دهه آینده نزولی خواهد شد؛ بنابراین در راستای افزایش جمعیت در طرح کلان باید برنامه‌های جدی داشته باشیم. ۴ مرکز خصوصی ناباروری و یک مرکز دولتی در مشهد داریم. در روزهای آینده شاهد ارتقا، به روزرسانی و تجهیز مرکز میلاد خواهیم بود. دستگاه انجام لقاح مصنوعی نیز خریداری شده و در ایام دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید تا با تعرفه دولتی از خدمات ناباروری استفاده کنند.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: اینکه یک بیمار در درمان ناباروری به نتیجه برسد به عوامل مختلفی بستگی دارد. ما در مشهد ۲۰ تا ۲۵ درصد موفقیت در نوبت اول داشتیم اما عده‌ای نیازمند تکرار هستند. مراجعه به شهرهای دیگر برای درمان طبیعی است و گاهی از شهرهای دیگر نیز به مشهد مراجعه می‌کنند. ما از نظر پزشکان متخصص، تکنولوژی و فنی مشکلی نداریم.

 

پلمب ۸۰ مرکز مداخله‌گر پزشکی در مشهد از ابتدای سال

دکتر کاظم غفاریان نیز  در این نشست خبری اظهار کرد: نتیجه رتبه‌بندی بیمارستان‌های ما در دوره قبل نشان می‌دهد که یکی، دو بیمارستان ما وضعیت عالی و برتر دارند. یکی از تاثیرات رتبه‌بندی بیمارستان‌ها این است که بیمارستان درجه یک تعرفه بیشتری نسبت به بیمارستان درجه ۲ ‌ دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه مراکز غیر مجاز درمانی برای ما اهمیت زیادی دارند، عنوان کرد: اگر مشکلی در این مراکز رخ دهد، بازخورد آن به سلامتی مردم برمی‌گردد که سلامتی مردم خط قرمز ما است. مراکز مداخله‌گر حوزه پزشکی ایجاد شده و گسترش پیدا کرده است. یکی از دلایل عمده این گسترش، موارد اقتصادی و رکود کاری در حوزه‌های دیگر است. عامل دیگر فضای مجازی است که به این قضیه دامن می‌زنند. سایت‌هایی مانند دیوار نیز در این زمینه مشکل ایجاد می‌کند که در این زمینه با تهران پیگیری شده تا کنترل شود. عامل دیگر تقاضاهای مردمی بوده که این تقاضا بسیار زیاد شده است.

غفاریان بیان کرد: از ابتدای سال ۸۰ مرکز مداخله‌گر را پلمب و به دادگاه معرفی کردیم که بیشتر در زمینه زیبایی، پوست و مو و حتی برخی مراکز در زمینه کاشت مو که عمل جراحی است، دخالت می‌‎کنند. در مراکز مشهد از ابتدای سال ۸ مورد لغو دایم پروانه، یک مورد تعلیق ۶ ماهه، ۶ مورد کسر سهمیه و ۱۶ مورد تذکر کتبی داشتیم.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: صدور پروانه تمام مراکز درمانی غیر از مطب‌ها توسط ما انجام می‌شود. از ابتدای سال ۲۳۷ مورد پروانه بهره‌برداری و ۵۸۴ مورد پروانه مسئول فنی صادر و ۷۶۶ پرونده در کمیسیون بررسی شده است. حدود ۶۰۰ مورد بازدید از مراکز برای صدور مجوز داشتیم.

وی در خصوص تخلفات تعرفه‌ای گفت: از ابتدای سال ۸ جلسه در این زمینه برگزار شده که در هر جلسه ۱۰ تا ۱۵ مورد تخلف تعرفه ای داشتیم و به تعزیرات معرفی کردیم.

غفاریان در خصوص غربالگری نوزادان نارس تصریح کرد: از ابتدای سال ۲۴۵۰ مراجعه برای مشکلات بینایی نوزادان نارس به بیمارستان خاتم‌الانبیا را داشتیم. این اقدامات تنها در مشهد انجام می‌شود و از برخی شهرها نیز به بیمارستان خاتم مراجعه می‌کنند. ۱۸ مورد لیزر و ۲۶۳ مورد تزریق داخل کره چشم یا ROP انجام شده است.

 

کمبود ۳۷ درصدی آمبولانس

در ادامه دکتر علی یزدانی، رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اورژانس پیش‌بیمارستانی در مشهد و ۱۶ شهرستان دیگر دانشگاه دارای ۱۶۳ پایگاه اورژانس است که بیشترین چالش را در پایگاه‌های مشهد داریم. در این زمینه برخورداری شهرستان‌ها و پایگاه‌های جاده‌ای بالای ۹۰ درصد و مشهد ۶۳ درصد است. مشکل ما در مشهد پایگاه‌های اورژانس است که تلاش کردیم این پایگاه‌ها را افزایش دهیم و موفق شدیم ۴ پایگاه راه‌اندازی کنیم.

وی بیان کرد: روزانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تماس تلفنی با اورژانس گرفته می‌شود و میانگین ماموریت‎های روزانه ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ ماموریت است. شاخصی به عنوان زمان رسیدن به صحنه داریم که استاندارد کلان‌شهرها ۱۲ دقیقه اما در مشهد ۱۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه است که نیاز به ارتقا دارد. ۵۰ درصد ماموریت‌های ما بالای ۱۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه است. زمان استاندارد رسیدن به صحنه در سطح جاده نیز ۱۴ دقیقه بوده اما اکنون ۱۷ دقیقه و ۲۵ ثانیه است. در سایر شهرها غیر از مشهد نیز زمان باید ۸ دقیقه باشد که اکنون ۹ دقیقه است. عمده مشکل در مشهد است که باید ارتقا پیدا کند.

یزدانی با بیان اینکه تجهیز پایگاه و خرید آمبولانس هزینه دارد، عنوان کرد: قیمت هر آمبولانس ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. دانشگاه علوم پزشکی به سمتی رفته که از ظرفیت موتور استفاده کند. در حال حاضر ۲ دستگاه موتورلانس فعال داریم که ۱۳ دستگاه دیگر نیز تا پایان سال یا حداکثر تا فروردین یا اردیبهشت فعال خواهد شد. در ۲۵ تا ۳۰ درصد ماموریت‌ها، درمان در محل انجام می‌شود که با موتورلانس‌ها می‌توان این کار را انجام داد. در زمینه اتوبوس نیز باید ۳ دستگاه فعال داشته باشیم که یک دستگاه فعال بوده و یک دستگاه دیگر نیز اضافه خواهد شد و اگر نیروی انسانی تامین شود، به عید خواهد رسید و محور قوچان را پوشش خواهد داد.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: تله‌کاردیولوژی دستگاه پرتابلی است که در آمبولانس قرار می‌گیرد تا در زمان سکته قلبی نوار قلب گرفته و به صورت مستقیم به پزشک مرکز ارسال کند تا خدمات‌رسانی انجام شود. ۳۵ دستگاه در اختیار اورژانس قرار گرفته و در ۶ ماه اول سال آینده کار کامل خواهد شد.

وی در خصوص مزاحمت‌های تلفنی اورژانس گفت: ۳ تا ۵ درصد تماس‎های اورژانس مزاحمت تلفنی است که البته با فرهنگ‌سازی کاهش پیدا کرده است. یک درصد ماموریت‌ها نیز کاذب بوده که اندازه ۳ تا ۴ ماموریت زمان می‌گیرد.

یزدانی با اشاره به اینکه ما در مشهد با کمبود ۳۷ درصدی آمبولانس روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: ما ۸۰ دستگاه فعال داریم که ۵۰ درصد ماموریت‌ها را می‌توانیم پوشش دهیم. پایگاه فریمان و پایگاه طرقبه-شاندیز در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

 

در بخش دیگری از نشست دکتر منصور باقری، جانشین امور دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در زمینه نظارت در حوزه دندانپزشکی، ۴۰۰ مورد بازدید از سطح استان داشتیم که ۴۲ مورد منجر به پلمب شده و از این ۴۰۰ مورد، ۲۵ مورد مداخله‌گران بوده‌اند.

وی بیان کرد: اورژانس دندانپزشکی بیمارستان امام رضا(ع) با ظرفیت ۹ یونیت راه‌اندازی خواهد شد. ما ساماندهی تعرفه‌های حرفه‌های وابسته به دندانپزشکی را انجام دادیم که در طی یک سال اخیر مجوزهای آن‌ها به روز شده است. در خصوص خدمات دندانپزشکی بیماران سرطانی نیز یونیتت خدمات دندانپزشکی را در بیمارستان هاشمی‌نژاد مستقر کردیم.

باقری بیان کرد: یکی از اقدامات ما پایش دستگاه‌های استریل‌کننده در سطح شهر مشهد است که کنترل کیفی آن‌ها را انجام دادیم، بنابراین مراکز تحت پوشش در سطح استان از استریل کامل برخوردار هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.