×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۸۰ درصد صنعت چاپ به خارج وابسته است/حتی یک ریال هم برای پژوهش در این صنعت هزینه نشده است

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به وابستگی ۸۰ درصدی صنعت چاپ به خارج گفت: ۴۰ سال است که حتی یک ریال در حوزه پژوهش در صنعت چاپ هزینه نشده است.

محمد بیطرفان در همایش تجلیل از پیشکسوتان صنعت چاپ خراسان رضوی که شامگاه سه‌شنبه، ۲۲ آذر ماه، در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه علم در کشور ما همواره در مظلومیت به سر می‌برد، اظهار کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت چاپ پژوهش است. با اینکه این صنعت سومین صنعت تکنولوژیک دنیاست، کاملا از پژوهش در این حوزه غفلت کرده‌ایم و یکی از عوامل وابستگی به خارج نیز همین غفلت بوده است.

وی ادامه داد: اگر به جامعه علمی، نخبگان و دانشگاهیان اعتماد کنیم، قطعا تا قبل از پایان دولت سیزدهم شاهد شکوفایی علمی و پژوهشی در صنعت چاپ خواهیم بود.

بیطرفان تصریح کرد: هر چند زود است که از خودکفایی در صنعت چاپ صحبت کنیم اما می‌توانیم در این صنعت خوداتکایی داشته باشیم. بر این اساس باید میان صنعت و دانشگاه ارتباط ایجاد کنیم و از دولت سیزدهم انتظار داریم متفاوت از دوره‌های گذشته به بخش صنعت چاپ توجه کند.

وی خاطرنشان کرد: صنعت چاپ در دوره‌ای تک محصولی، انسان‌محور و سنتی و تنها بخش فرهنگی آن پررنگ بود؛ یعنی اکثر آنچه صنعت چاپ آن را ارائه می‌کرد، فرهنگی بود؛ لذا حوزه بسته‌بندی، پژوهشی، صنعتی و… چندان نقشی در آن نداشت. با وجود اینکه امروز نیز جنبه فرهنگی و خدمات چاپ از افتخارات این صنعت است اما اگر بخواهیم صرفا در خصوص جنبه‌های فرهنگی و محصولات فرهنگی صنعت چاپ برنامه‌ریزی کنیم، مثل این است که بخواهیم بار یک کشتی چند تنی را با پیک موتوری جابه‌جا کنیم.

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با تأکید بر اینکه چاپ یک صنعت راهبردی و استراتژیک است، بیان کرد: خلق ارزش افزوده‌ای که توسط صنعت چاپ ایجاد می‌شود، کم نظیر است. هر صادراتی که صورت می‌گیرد، با بسته‌بندی که توسط صنعت چاپ انجام شده، هویت‌دار می‌شود و این چاپ است که به صادرات کالا ارزش داده و موجب درآمدزایی چندبرابری آن می‌شود.

وی افزود: صنعت چاپ در حوزه‌هایی حیاتی مانند بهداشت و درمان، کشاورزی، صادرات غیرنفتی و… نیز بسیار تاثیرگذار است؛ لذا این صنعت رو به افول نیست بلکه یک حرفه پویاست و هر روز نیازهای بشر را یک به یک پاسخ می دهد.

بیطرفان با بیان اینکه نشر در صنعت چاپ یک حاشیه است، گفت: نقش صنعت چاپ در تولید ناخالص ملی حائز اهمیت است. اشتغال‌زایی از دیگر فواید این صنعت است و اگر بخواهیم تولید و اشتغال توسعه یابد، باید نگاه استراتژیک به صنعت چاپ داشته باشیم.

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران بیان کرد: دولتمردان باید صنعت چاپ را به عنوان یک صنعت استراتژیک به رسمیت بشناسند. یک دغدغه صنعت چاپ این است که کار کارشناسی در این حوزه انجام شود. محدودیت اطلاعات و آمار از دیگر مشکلات ماست. ۴۰ سال است در این حوزه اطلاعات آمار محدودی داشته‌ایم. راهبری با محدودیت اطلاعات امکان‌پذیر نیست و مطالبه صنعت چاپ نیز همین است چراکه مدیریت بدون اطلاعات و آمار معنا ندارد و به چنین مدیریتی نمی‌شود اعتماد کرد.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی استراتژیک از دیگر ملزومات صنعت چاپ است. در تدوین برنامه هفتم توسعه یکی از اصولی‌ترین بخش‌های نادیده گرفته شده صنعت چاپ است۰ مطالبه ما این است که بخشی از برنامه هفتم توسعه به توسعه صنعت چاپ اختصاص یابد.

بیطرفان اضافه کرد: بودجه دفتر امور چاپ در حد مالیات پرداختی یک چاپخانه بزرگ است؛ این در حالی است که این صنعت در سال ده‌ها و صدها میلیارد تومان مالیات می‌پردازد اما بودجه اختصاص یافته به این صنعت در حد یک واحد چاپ است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.