×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
کاهش ۲۵ درصدی صادارت خراسان رضوی طی ۷ ماه ابتدای سال جاری

محمدعلی امیر فخریان در خصوص تراز تجاری خراسان رضوی و میزان صادارت طی ۷ ماه گذشته اظهار کرد: اگر روند صادارت از خراسان رضوی در این مدت را بررسی کنیم، میزان صادارت در ابتدای سال کاهش ۳۰ درصدی داشت که اکنون به ۱۳ درصد رسیده است، یعنی روند صادارت صعودی است. کاهش اولیه صادارت در ماه‌های ابتدایی موجب شده تا روند صادارت کاهشی در نظر گرفته شود، اما اگر میزان صادارت مهر ماه امسال را با سال قبل مقایسه کنیم صادارت وضعیت مناسبی داشته و رو به رشد است.

وی درباره کاهش دلایل صادارت استان افزود: طی سال جاری در مدت ۷ ماه ۲۴۸ میلیون دلار به افغانستان صادارت داشته‌ایم، این در حالی است که در سال گذشته در این زمان ۳۴۱ میلیون دلار به افغانستان صادارت صورت گرفته و این کاهش به دلیل تغییر حاکمیت در افغانستان بوده است که محدودیت‌هایی را ایجاد کرد.پس از تغییرات سیاسی یکی از بزرگترین مشکلات کاهش قدرت خرید مردم و کاهش درآمدهای این کشور بود که واردات از تمام کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار داد. خوشبختانه در دو ماهه اخیر صادارت به افغانستان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد را نشان می‌دهد و این مساله متاثر از اقدامات مناسب دستگاه‌های استانی، برنامه ریزی کارگروه‌های مرتبط، تغییرات در صادارت کالاها و ثبات شرایط نسبت به سال قبل در این زمان است. این موضوع نوید دهنده بهبود شرایط صادارت خراسان رضوی به این کشور است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از دلایل کاهش صادارت استان محدودیت‌های ترانزیتی با کشور ترکمنستان بود که اکنون با اقدامات صورت گرفته توسط دولت سیزدهم و رفع این محدودیت‌ها پیش‌بینی می‌شود که میزان صادارت در آینده روند بهتری داشته باشد.

امیر فخریان تصریح کرد: برنامه ریزی‌هایی برای افزایش مراودات در حوزه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با کشور افغانستان از جمله بازدید کارشناسان از هرات صورت گرفته تا ظرفیت‌های تولید این کشور بررسی و بر اساس آن مراودات تجاری اقدام شود. از مزیت‌های این اقدام می‌توان به افزایش سهم صادارت از ایران به این کشور،حفظ بازار ایران در این کشور و افزایش صادارت مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی این کشور اشاره کرد. همچنین در حوزه تجارت اقداماتی از جمله ارائه تسهیلات در تجارت با این کشور برای بازارچه های مرزی و مرزنشینان در حال انجام است که بخشی از آن اثر خود را نشان داده و بخشی اثرات خود را به زودی نشان خواهد داد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص صادرات استان به سایر کشورها در این مدت اظهار کرد: طی ۷ ماه ابتدای سال جاری صادارت از استان به کشورهای دیگر از جمله تاجیکستان ۳۶۵ درصد، عراق ۶ درصد، امارات متحده عربی ۷۰ درصد و هند نزدیک به ۱۱۰ درصد افزایش داشته است.

امیر فخریان درباره عمده کالاهای صادارتی خراسان رضوی طی ۷ ماه ابتدای سال جاری گفت: در این مدت زعفران ۵۲ میلیون دلار صادر شده که از لحاظ ارزشی ۸۲ درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. از دیگر کالاهای صادارتی در این مدت می‌توان به میله‌های آهنی، پسته، سیب تازه ، کفپوش‌های غیر مخملی، مخمرها ، رب گوجه فرنگی و …. اشاره کرد. همچنین عمده کشورهای صادارتی استان در این مدت افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق، ازبکستان امارات متحدیه عربی، پاکستان، قرقیزستان، اسپانیا و روسیه هستند.

وی درباره صادارت بخش صنعت و کشاورزی از خراسان رضوی بیان کرد: در ۷ ماهه ابتدای سال جاری کل صادارت محصولات صنعتی به جز صنایع غذایی ۲۷۰ میلیون دلار بوده که بیشترین میزان صادارت در گروه‌های هدف کالایی به کشورهای هدف صادارتی بوده است. همچنین میزان صادارت بخش کشاورزی و صنایع غذایی در این مدت ۲۴۰ میلیون دلار است که نگاه به این آمار نشان می‌دهد که بخش صنعت بیشترین میزان صادارت را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره صادارت بخش معدن و صنایع معدنی استان گفت: طی ۷ ماهه ابتدای سال جاری صادارت بخش معدن و صنایع معدنی استان ۱۳۰ میلیون دلار بوده است که میزان صادرات این بخش به همراه بخش صنعت ۴۰۰ میلون دلار می‌شود.

امیرفخریان در خصوص میزان واردات کالا به خراسان رضوی طی ۷ ماه ابتدای سال جاری بیان کرد: طی این مدت ۱۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۳۶۳ میلیون دلار به استان وارد شده که نسبت به سال قبل افزایش داشته است. حجم تجارت خارجی استان نسبت به سال قبل تفاوتی نداشته، اما تراز تجاری استان در این مدت مثبت ۳۱۰ میلیون دلار است.

وی درباره عمده کالاهای وارداتی به خراسان رضوی افزود: مواد اولیه مورد نیاز تولید، گوشی تلفن همراه، پنبه، برنج، گندم معمولی، نخ یک لایه، ماشین‌های نورد و لوبیا چیتی از جمله عمده ترین کالاهای وارداتی به استان در این مدت هستند. همچنین امارات متحده عربی، ترکیه، تاجیکستان، چین ،پاکستان، ازبکستان، عمان ، افغانستان، کره و هند از جمله ۱۰ کشور عمده وارداتی هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.