×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاهش تصدی گری و افزایش مشارکت اجتماعی رویکرد مدیریت فرهنگی شهرداری مشهد

به گزارش توس اکو، حسین باغگلی امروز در نشست خبری به مناسبت روز فرهنگ عمومی در محل شهرداری مشهدمقدس با اشاره به زمینه سازی برای توسعه اخلاق اجتماعی و مشارکت با تشکل های اجتماعی، ترویج فرهنگ عمومی به عنوان مأموریت های حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری گفت: کمک به ترویج فرهنگ میزبانی و زیارت، زمینه سازی برای افزایش نشاط و سلامت در جامعه و مشارکت در کاهش آسیب های اجتماعی، دیگر مأموریت های حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد است.

به گفته معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، کاهش تصدیگری و توسعه مشارکت اقدامات فرهنگی شهر با محوریت مساجد و تشکل های انقلابی، توجه ویژه فرهنگی و اجتماعی به حاشیه شهر، زمینه سازی برای بازنمایی هویت جهان شهری مشهد و توسعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مناطق، جزو سیاست های این دوره فرهنگی مدیریت شهری مشهد است.

 

برگزاری ۳۱۶ کلاس مهارتی

وی به حوزه های عملیاتی بخش فرهنگی شهر اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته، ۳۱۶  کلاس مهارتی برای ۲۱ هزار و ۵۰۰ مخاطب در فرهنگ سراها برگزار و همچنین در همین مدت به بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ زائر و مجاور برنامه ارائه شده است.

 

اجرای برنامه «ماه امت» و «حکیم توس» در راستای تقویت بُعد جهان شهری

باغگلی با اشاره به ارائه ۳٫۵ میلیارد تومان محصولات فرهنگی به مساجد، هیئت ها و تشکل ها در یک سال گذشته افزود: در این مدت، دو رویداد بین المللی « ماه امت» و « حکیم توس» با هدف گسترش هویت جهان شهری مشهدالرضا(ع) برگزار و ۲۳۰ هزار مترمربع اکران شهری و ۲۰۰ هزار مترمربع آذین بندی در شهر انجام گرفته و ۷ هزار سرود میدانی و ۸۵۰نمایش خیابانی نیز اجرا شده است.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: در یک سال گذشته، ۷ عنوان کتاب چاپ و ۱۲۷ المان هنری در شهر نصب شد که ویژگی این المان ها، تعاملی بودن آن ها بوده است. در همین مدت ۹۰ هزار مترمربع دیوار نگاری در شهر اجرا شده و برای نابینایان نیز کتاب هایی با خط بریل چاپ شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه ورزش همگانی در یک سال گذشته، در ۳۰ رشته ورزشی به ۲۶ هزار نفر از شهروندان، خدمت ارائه شده است، ادامه داد: ۷۱همایش ورزشی برگزار شده است و ۵۰ هزار نفر در این همایش های ورزشی شرکت کرده اند.

باغگلی بیان کرد: در حوزه خدمات اجتماعی نیز از سال گذشته تا امروز، ۱۳ میلیارد تومان اقدامات حمایتی از سازمان های دولتی و نهادهای خدمت رسان صورت گرفته و همچنین ۹هزار مورد حمایت از مساجد، هیئت ها و تشکل های مردمی در فعالیت های اجتماعی به ثبت رسیده است.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری مشهد به سامان دهی بیش از ۶هزارو۵۰۰متکدی، معتاد متجاهر و کودک کار در شهر اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته، ۴هزارو۵۰۰نفر شب خدمات موقت در گرم خانه ها ارائه شد .

 

اسکان اضطراری ۱۲۰ هزار زائر

وی در ادامه این نشست خبری به موضوع تسهیل زیارت و گردشگری به عنوان یکی از اقدامات عملیاتی مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: در ایام دهه پایانی ماه صفر، نوروز و دهه کرامت با آماده سازی ۸۲مرکز از سوی شهرداری، ظرفیت اسکان موقت و اضطراری برای ۱۲۰هزار نفر شب آماده شد.

باغگلی با اشاره به تشرف بیش از ۱۶۰ هزار نفر به حرم مطهر رضوی در طرح «قرار زیارت» و راه اندازی پایگاه نظارت مردمی در دهه آخر ماه صفر، بیان کرد: راهنمایی ۱۳۵هزار زائر و پیگیری برای ایجاد چهار خط ویژه گردشگری مشهد، از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه تسهیل زیارت و گردشگری بوده است.

نام گذاری معابر به عنوان یکی دیگر از حوزه های خدمتی معاونت فرهنگی و اجتماعی، موضوع دیگری بود که باغگلی به توضیح درباره آن پرداخت. معاون شهردار مشهد در این باره گفت: در یک سال گذشته، ۲۸جلسه کمیته نام گذاری برگزار و در این مدت، ۷هزارو۷۲۰تابلو در معابر شهر نصب شده که از این تعداد، ۵هزارو۳۷۰تابلو مربوط به نام ۱۴۶ شهید بوده است. وی با بیان اینکه در یک سال گذشته، ۷۳هزار و ۹۱۰ مورد پلاک گذاری در شهر انجام گرفته است، ادامه داد: امیدواریم با توجه به سیاست شورای اسلامی شهر مشهد، این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ هزار پلاک کوبی برسد و تا پایان سال ۱۴۰۳ مسئله پلاک منازل در شهر مشهد حل شده باشد.

دوره گذار از «تمرکز بر اقدامات» به «مشارکت در فعالیت ها»

معاون شهردار به کاهش تصدیگری و تمرکزگرایی در بخش فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اشاره کرد و گفت: در دوره گذار از تمرکز به سمت مشارکت به سر می بریم و دراین راستا به دنبال کاهش تمرکز در ستاد و افزایش اختیارات مناطق هستیم. هدف ما این است که حداقل هر منطقه یک فرهنگ سرا در اختیار داشته باشد؛ تعدادی از سالن های ورزشی نیز در اختیار مناطق قرار گرفته است.

 

راه اندازی ۱۰ باشگاه مخاطب محور در‌شهر

باغگلی، باشگاه‌های مخاطب محور را جزو کلان پروژه های فرهنگی و اجتماعی شهر دانست که در این دوره به مرحله اجرا رسیده است و افزود: این باشگاه ها که عناوین مختلفی دارد، با محوریت خانواده در همه رده های سنی راه اندازی و تاکنون ۱۰باشگاه مخاطب ایجاد شده است. سه باشگاه موضوعی نیز شکل گرفته است و تعداد این باشگاه ها به فراخور مسائل اجتماعی و فرهنگی روز ممکن است بیشتر شود.

 

جلوگیری از گذاشتن نام های تکراری برای معابر

در ادامه این نشست خبری، معاون شهردار مشهد، پاسخ گوی پرسش های خبرنگاران بود. باغگلی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره وجود نام های مشابه در معابر شهر گفت: در مشهد، معابری با نام تکراری و نیز مشابه وجود دارد؛ از این رو سه مأموریت را به کمیته نام گذاری واگذار کرده ایم تا معابر هم نام، معابر با نام مشابه و نام های مشابه و تکراری در پارک ها، شناسایی و سامان دهی شود.

 

تعامل ویژه مدیریت شهری با نوجوانان

نحوه تعامل مدیریت شهری مشهد در این دوره با نسل دهه هشتادی، جزو سؤالات خبرنگاران بود که باغگلی در این باره گفت: توجه به نسل نوجوان جزو مأموریت های ویژه مدیریت شهری در این دوره است. در این راستا برنامه ای با عنوان باشگاه «مانا» طراحی شده است؛ البته اقدامات ما نیز با توجه به روحیات این نسل خواهد بود.

وی به موضوع کودکان کار نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال، ۱۷۸ کودک کار جمع آوری شده اند که این عدد نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

معاون شهردار درباره نحوه واگذاری فرهنگ سراها به مناطق نیز گفت: فرهنگ سراهای عمومی به مناطق واگذار خواهند شد اما مدیریت فرهنگ سراهای تخصصی با ماست و در این دوره گذار به طور قطع با فراز و نشیب هایی مواجه خواهیم شد.

موضوع استقبال از بهار ۱۴۰۲ و انتقاد به طرح استقبال از بهار ۱۴۰۱ ازسوی یکی دیگر از خبرنگاران مطرح شد که باغگلی در این باره گفت: شهرداری مشهد در موضوع استقبال از بهار، میراث دار تلاش های گذشته است و با توجه به این تجربه، این جرئت را پیدا کرده ایم که به سمت المان های تعاملی برویم.

 

ارائه خدمات فرهنگی به توان یابان

وی درباره کتاب های چاپ شده ویژه نابینایان گفت: یکی از سیاست های این دوره مدیریت شهری، ارائه خدمت به توان یابان است؛ از این رو تا امروز هزار نسخه قرآن، زیارت امین ا… و بوستان سعدی با خط بریل به چاپ رسیده و در اختیار نابینایان قرار گرفته است.

 

حمایت شهرداری از مساجد

رئیس سازمان فرهنگی درباره بودجه های اختصاص یافته به مساجد نیز گفت: در این بخش، دو مدل اعتبار وجود دارد؛ در یک نوع، مبلغ ۲۶میلیارد تومان بودجه در اختیار شورای شهر است که آن را برای پروژه های زودبازده در اختیار مساجد قرار می دهد. البته این بودجه فقط مختص مساجد حاشیه شهر است.

باغگلی ادامه داد: در مدل دیگر، مبلغ ۲۵میلیارد تومان بودجه برای برخی تغییرات یا تجهیز مساجد در اختیار شهرداری است. از محل این اعتبار، ۲۲۴ مسجد تقاضای کمک کرده اند.

وی درباره آخرین وضعیت ساخت تئاتر شهر نیز گفت: عملیات ساخت این ساختمان توسط حوزه عمرانی شهرداری درحال انجام است و براساس اطلاعاتی که بنده در اختیار دارم، در سال جاری ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این پروژه اختصاص یافته است.

 

مطالعات برای المان ورودی مشهد

یوسف اسماعیل زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد، نیز در این نشست خبری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره المان ورودی شهر مشهد گفت: برای انتخاب سردر ورودی شهر، در گذشته، مسابقات و جشنواره های مختلفی برگزار و طرح های مختلفی از هنرمندان دریافت شده است؛ این طرح ها را از بخش های مختلف دریافت می کنیم و اقدامات مطالعاتی و هماهنگی برای اجرای کار در حال انجام است، اما این موضوع امسال عملی نخواهد شد؛ زیرا یک پروژه عمرانی متفاوت است.

 

توانمند سازی معتادان متجاهر

معاون اجتماعی و مشارکت های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد هم درباره توانمندسازی معتادان متجاهر گفت: موضوع توانمندسازی این افراد به دلیل مسائل روانی، فرهنگی و اجتماعی دارای ابعاد ویژه ای است و بازگشت این افراد به زمان نیاز دارد.

مهدی ابراهیمی با بیان اینکه ظرفیت کمپ های مشهد در حال حاضر ۵ هزارنفر است، تصریح کرد: در زمینه توانمند سازی زنان بهبودیافته، تا امروز از مجموع ۶۰۰خانمی که در کمپ ها حضور داشته اند، ۸۳نفر بهبود یافته اند و دوره آموزشی چهارماهه ای برای آن ها برگزار شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.